2016-10-18, 20:22
Medlem
MissMDs avatar
Jag har det senaste året börjat utreda för eventuell reumatisk sjukdom och under årets gång tagit otaligt många blodprov som alla visat låga värden på vita blodkroppar.

Kämpade länge för att komma i kontakt med en reumatolog som ansåg att jag tydligen var helt frisk men på grund av min familjehistorik så skickade hon mig på ytterligare blodprover samt röntgen på diverse kroppsdelar.

Jag begärde då att få träffa en som är mer insatt och fick efter många om och men bli skickad till en överläkare som blev så bestört över mina värden att han trodde att labbet hade begått något misstag. Jag fick göra ett akut blodprov som då bekräftade att det var sant.

Mitt neutrofila värde har under lite drygt ett års tid svajat mellan 0 och 0,1, normalt ska det ligga på mellan 1-7.

Eftersom att mina röntgenbilder inte visade någonting, blev jag omgående skickad till en hematolog för ett benmärgsprov, för att utesluta blodsjukdomar.
Väntar på svaren från dessa.

Har nyligen pratat med några anhöriga som också dom blev helt bestört och tycker att jag omgående måste isoleras på grund av detta värde.

Jag fattar ingenting och känner mig tämligen frisk. Ingen läkare har ens nämnt något om isolering!
Jag tänkte jag skulle ringa läkaren och kolla av läget, men jag tänkte också jag skulle skriva här och se om någon annan har upplevt samma sak eller om nån har någon inblick i läkarvärlden som kan säga nåt vettigt
Citera
2016-10-19, 10:28
Medlem
MissMDs avatar
Ingen som vet något om vita blodkroppar?

Kanske det finns nån reumatiker här som också har låga värden?
Citera
2016-10-19, 10:45
Medlem
Jag har en släkting med ett 18 månaders barn som har lika låga värden som du. Läkarna har så vitt jag vet inte satt någon definitiv diagnos än men han föddes visst med det och kommer eventuellt växa ifrån det. Det kan finnas många orsaker till dessa värden så det är viktigt att utreda. Men det tyder ju på att immunförsvaret är nedsatt så du bör nog vara försiktig med att umgås med människor du vet är sjuka. När min släktings barn blir tex förkyld måste de mäta hans temperatur ofta. Får han feber är det iväg till sjukan med en gång. Ibland blir han inlagd då för att de ska kunna ha honom nära för observation och få ner febern snabbt. Mitt råd är att du googlar dig lite klokare samt ser till att vården tar dig på allvar och du blir utredd till du vet vad som är på tok.
Citera
2016-10-19, 10:57
Medlem
MissMDs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av glashusfolket
Jag har en släkting med ett 18 månaders barn som har lika låga värden som du. Läkarna har så vitt jag vet inte satt någon definitiv diagnos än men han föddes visst med det och kommer eventuellt växa ifrån det. Det kan finnas många orsaker till dessa värden så det är viktigt att utreda. Men det tyder ju på att immunförsvaret är nedsatt så du bör nog vara försiktig med att umgås med människor du vet är sjuka. När min släktings barn blir tex förkyld måste de mäta hans temperatur ofta. Får han feber är det iväg till sjukan med en gång. Ibland blir han inlagd då för att de ska kunna ha honom nära för observation och få ner febern snabbt. Mitt råd är att du googlar dig lite klokare samt ser till att vården tar dig på allvar och du blir utredd till du vet vad som är på tok.

Oj, jag lider med dina släktingar. Det är verkligen inte trevligt när ens barn mår så pass dåligt. Jag hoppas att det ger med sig med tiden! Min systerdotter har varit i en liknande situation, där hon praktiskt taget varit nära döden några gånger... Ingen förälder ska behöva vara med om något sånt!

Sen kan jag nog tänka mig att dom ser ganska allvarligt på det när en sån liten krabat har så låga värden som kan ha en tragiskt utgång. Önskar han all lycka!

Jag har försökt att googla men känner inte att jag har hittat något som kan vara relevant för min egen del. Sen känner jag inte mig jättepepp att läsa skräckhistorier om cancerbesked och dylikt som går att läsa när man googlar om vita blodkroppar
Citera
2016-10-19, 12:19
Medlem
MissMDs avatar
Jag har fått prata med en sköterska nu som anser att jag definitivt bör undvika platser där folk finns och hålla en väldigt god hygien då jag har en hög infektionsrisk.
Skulle jag få en förkylning måste jag omgående kontakta sjukhuset...

Oerhört slarvigt av min läkare att inte berätta såna här saker!! Det är rätt viktigt

Jag kan tack och lov fortfarande vara ute och promenera, som snarare bara är bra tyckte hon.

Känner lite: härregud.. Kunde aldrig tänka mig att jag va så här sjuk Men nu är det bara vänta på svaren från benmärgsprovet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in