Citat:
Ursprungligen postat av
intemittnamn
SD är ett vänsterparti som vill återupprätta en stor och stark välfärdsstat. Medb Samling är ett högerparti som vill minimera välfärdsstaten. Du borde posta i konspirationsteoriforumet.
Mja, Medborgerlig Samling verkar ju främst ha varit tänkt som en Kasselstrandparti-dödare och Kasselstrandarna ansågs ju tillhöra SD:s ekonomiska högerflygel (men detta var kanske en missuppfattning?). Själva SD är väl inte mer vänster än att moderatpolitiker som t ex Patrick Reslow och Christer Börjesson kunnat hoppa av till SD. Jag uppfattar SD som att partiet ligger någonstans mellan allianspartierna och sossarna i ekonomiska frågor. Det helt nya ställningstagandet när det gäller den bortre parentesen i sjukförsäkringen innebär väl en högersväng (men detta inslag fanns ju inte när MED bildades). Denna högersväng skapar väl bättre utrymme för ett invandringskritiskt parti ett halvt snäpp till vänster om SD. Denna idé har jag flitigt promotat här på Flashback i denna tråd:
Kompletterande partier till SD, AfS möjligheter, finansieringsfrågor m m
(FB) Kompletterande partier till SD, AfS möjligheter, finansieringsfrågor m m
Jag har också påpekat att det med MED ett snäpp till höger om SD blir väldigt trångt på högerkanten om nu Kasselstrandarna tänkt lansera något där. Det är ju heller inte helt osannolikt att media plötsligt ger MED en massa mediaexponering ungefär som när Siewert Öholm i princip lanserade Ny Demokrati för att fimpa Sven-Olles och Sjöbopartiets chanser att plocka ett mandat i Malmöhus län.
När det gäller de underliggande motiv Ilan Sadé & Co har så skulle det ju i teorin kunna vara så att de är genuina invandringsmotståndare men att de inte vill se något invandringsmotstånd om detta kombineras med en pro-palestinsk hållning som i Kasselstrands fall. Jag tycker väl dock att det finns påtagliga risker för att Ilan Sadé är något typ en svensk Richard Spencer. Även om det bara finns en viss liten osäkerhet när det gäller en invandringskritisk politikers underliggande motiv så tror jag att det är vettigast att satsa på det alternativ där man i så hög grad som möjligt minimerat denna osäkerhet. Kasselstrands stora fördel är väl att man kan lita på att prio 1 för honom är att vara mot invandringen. I övrigt vet jag dock inte om han är någon större stjärna. ”Allt stöd åt Patrik Ehn!” var ju inte världens smartaste uttalande kan man väl konstatera, speciellt i efterhand. Han har dock en väldigt passande utbildning från ett prestigeuniversitet (nationalekonomi, Göteborg). Han gör inte bort sig i en debatt i TV om invandringens ekonomiska konsekvenser. Han står inte och kallsvettas inför en TV-debatt som Åkesson när han vet att han skall debattera mot folk som har högre intelligens än han själv. Kasselstrand är skärpt och har det självförtroende detta ger.
En sak till angående det här med konspirationsteorier. Det behövs inte några större hot i form av pro-palestinsk aktivism för att man skall få ögonen på sig, verkar det som. Minns att jag läste i Aftonbladet (tror jag det var) för några år sedan om när den då relativt okände Jan Guillou innan IB-affären fick hembesök av en judisk man som fått i uppdrag att hålla koll på Guillou p g a hans pro-palestinska aktivism. Den här gubben intervjuades faktiskt i reportaget och medgav öppet hur det förhöll sig. ”Han åt”, Guillou alltså, när han knackade på, upplyste gubben om i reportaget. Så det var ju alltså inte bara Gunnar Ekberg som höll på. Det fanns tydligen personer utan myndighetssanktioner som också höll på samlade information och försökte påverka. Gubben som knackat på hos Guillou var tydligen med i samma pro-palestinska grupp som Guillou.
Kasselstrand tror jag inte uppfattades/uppfattas som ett högnivå-problem. De resurser och mantimmar som eventuellt satsats på att sätta P för Kasselstrandarna är också rätt begränsade om nu MED lanserades för att sätta P för Kasselstrandarna. Frågan är också i vilken grad MED behövs nu när Kasselstrandarna i princip satt krokben för sig själva genom att ansöka om pengar hos MUCF och sedan fått avslag på överklaganden i domstolar med motiveringen att de inte stödjer principen om alla människors lika värde (d v s är någon slags rasister).
MED skulle väl i teorin fortfarande kunna plocka röster från SD:s ekonomiska högerflygel. Nu verkar det dock som om medierna promotat moderaterna som det nya invandringskritiska alternativet. Moderaterna har lyckats plocka tillbaka rätt stora väljarsjok från SD.