Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2016-10-17, 02:28
  #1
Medlem
Hej!

Nu är det så att jag har bott i en hyreslägenhet som ägs av abitare i snart 14 år. Enda sen jag har bott här har v haft problem med att det är lite för kallt i sovrummet och det är för att det blåser genom Fönsterna, fast än dom är stängda.

Då är min fråga,
Har jag rätt att kräva av hyresvärden att bytta dom?
Citera
2016-10-17, 06:28
  #2
Medlem
Skrik & Paniks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av outman
Hej!

Nu är det så att jag har bott i en hyreslägenhet som ägs av abitare i snart 14 år. Enda sen jag har bott här har v haft problem med att det är lite för kallt i sovrummet och det är för att det blåser genom Fönsterna, fast än dom är stängda.

Då är min fråga,
Har jag rätt att kräva av hyresvärden att bytta dom?

Känner du att det blåser in så kanske det är läge att sätta dit eller byta tätningslist om den är dålig?
Citera
2016-10-17, 15:24
  #3
Medlem
OldFashioneds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skrik & Panik
Känner du att det blåser in så kanske det är läge att sätta dit eller byta tätningslist om den är dålig?

Är det självdragshus eller hus med mekanisk frånluft är det sällan en bra idé att täta runt fönster om ingen annan ventil sätts in. Annars riskerar du att byta drag runt karmen mot drag vid golvet.

Är det självdrag eller mekanisk frånluft ska i första hand fönsterventiler sättas in i övre delen av fönsterkarmen för att styra tilluften. Alternativt en ventil under fönster som drar luften förbi radiatorn.

Nej, du kan inte begära ett fönsterbyte bara för att det drar. Själva grejen med självdraghus/mekanisk frånluft är att det ska dra in luft igenom otätheter, eller ventiler. Så om något, begär ventiler för att kontrollera draget.
Citera
2016-10-17, 19:56
  #4
Medlem
Frixys avatar
Du lär inte kunna kräva ett fönsterbyte, och det är ju inte alls säkert att det är själva fönstret det är fel på. Det kan ju räcka med en justering, eller byte av tätningslist. Självklart ska du ändå meddela hyresvärden att du upplever draget som ett stort problem så att hen kan undersöka vad det beror på och eventuellt åtgärda. Det kan ju faktiskt vara så att det kommer in lite mer luft än det borde någonstans. Men var försiktig med att stoppa inkommande luft på egen hand.
Citera
2016-10-18, 01:08
  #5
Medlem
tigerrakets avatar
Gamla hus lever på självdrag.

Stoppar du inflödet av luft, så stoppar du oftast också cirkulationen av varm luft i huset.

Boverket har satt som krav 18-22 grader i huset, men hyresvärdarna försöker oftast nå 20 grader.

Be dem göra en mätning i ditt hus, och be dem kolla över dina fönster.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback