Citat:
Ursprungligen postat av
Flamsan
Min mag läkare skriver ut ezomeprazol i stället för Nexium.
Samma med kardiologerna de skriver ut generikan i stället för "orginalet"
Jättebra.
Fast ofta är det typ esomeprazol krika på receptet och denna gången är astras som är den billigaste och då måste ju apoteket fråga om de får byte.
Jag byter alltid ser ingen anledning till att betala mer för samma medicin.
Har sett vilken skillnad det blir när patentet går ut. Har en medicin som kostade 1400 kr för 100 tabl. Det var bara att hoppas att dom inte skulle ta slut dagarna inna pension och när jag inte hade frikort.
Idag kostar samma medicin 300 kr.
Har sett detta med flera mediciner. Då jag åt Losec när de kom och senare då Nexium.
Är jäkla glad att högkostnadskortet finns. Var tredje månad när jag fyller på mina hjärtmediciner går det lös på ca 5000 kr.
Om jag ska räkna in resten så hamnar jag på runt 10 000 kr.
Då är det dom billigaste alternativen.
Det finns två mediciner jag aldrig byter ut Citodon för det billigaste alternativet är runda sträva och beska tabletter som knappt går att svälja. Och treo citrus tar aldrig de billigare då de smakar faan.
Jag når personligen högkostnadsskyddet på ett uttag med väldigt god marginal, men då har jag specialtillverkade läkemedel av APL(Alltså Apoteket Produktion & Laboratorium) bl.a. så det är knappast förvånande. Inga utav mina andra mediciner finns som generika heller, tyvärr.
Högkostnadsskyddet är verkligen en stor hjälp, jag har själv goda ekonomiska förutsättningar men det finns personer som inte har det, och att behöva lägga en stor del av sin budget på mediciner ska ingen behöva göra i Sverige 2016. Samma sak med gratis läkemedel till barn och ungdomar.
Köper alltid generika på de receptfria tabletterna som finns, eller ifall jag skulle få ut receptbelagda där det finns som alternativ.
Att man frivilligt skulle betala mer för exakt samma produkt är precis som det låter, ganska idiotiskt. Men det beror på ifall man är känslig mot ett färgämne i generiska produkten, men det är ytterst ovanligt.
Ifall man är såpass gammal att man inte kan hantera generisk medicin så ska man antingen ha en färdiggjord dosett eller en tjänst med förberedda förpackningar, exempelvis ApoDos för att säkerställa att patienten i fråga verkligen tar alla sina mediciner.