• 2
  • 3
2016-10-17, 18:53
Medlem
sasos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sereena
Man får kolla sina lokala apotek helt enkelt.

Här har vi vanliga "Apoteket", "Kronans Droghandel"/"Kronans Apotek" och "Apotek Hjärtat"

oj det visste jag inte!
Trodde all medicin med recept hade samma pris
Citera
2016-10-17, 19:00
Medlem
Sereenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av saso
oj det visste jag inte!
Trodde all medicin med recept hade samma pris

Receptbelagda grejjer vette fasen då jag köper mitt på samma ställe, men det du citerade gällde receptfritt (och vilka alternativ dom olika apoteken erbjuder).
Citera
2016-10-17, 19:06
Medlem
sasos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sereena
Receptbelagda grejjer vette fasen då jag köper mitt på samma ställe, men det du citerade gällde receptfritt (och vilka alternativ dom olika apoteken erbjuder).

jaha okej!
men hur funkar recept belagda, någon som vet?
Citera
2016-10-17, 21:01
Medlem
Läkemedel inom förmånen kostar lika mycket överallt, läkemedel utanför förmånen har fri prissättning för apoteken.
Citera
2016-10-17, 21:21
Medlem
SvartaBjorns avatar
Om läkaren skriver att läkemedlet inte får bytas ut får man även då betala mellanskillnaden till den billigare varianten?

Jag har personligen en medicin som inte får bytas av en viss anledning och på "mitt" apotek behöver jag inte betala extra. Vet dock inte om det beror på att jag är stamkund och de ser det som en extra service (hör till Apoteksgruppen och har alltså en egen ägare) eller om detta gäller alla.
Citera
2016-10-17, 21:26
Medlem
Afrolovers avatar
Apoteken är skylldiga att byta till det billigaste fabrikatet (samma aktiva substans). Vill kunder ha något annat får dem betala mellanskillnaden. Undantaget är om du t.ex är alergisk mot ett vist fabrikat, pga tillsastsmedel, bindemedel eller färg t.ex och då skall läkaren ange detta på receptet.

Att läkarna skriver ut dyra orginalprudukter är nog närmast att hänföra till lathet - det är enklast så. Har svårt att förstå varför vi i Sverige inte har s k gernetisk förskrivning som i många andra länder. D v s läkare skriver den aktiva substansen och lämna fabrikatet till apoteket/kunden.

Fast det förutsätter farmaceptiska kunskaper hos läkaren - vilket tyvärr inte alltid är fallet. Svenska läkare är internationellt kända som dåliga farmacefter. I en polsk läkarutbildning ingår en termin farmaci i Sverge några spridda veckor då och då.
Citera
2016-10-17, 23:01
Medlem
Generika innehåller precis samma verksamma ämne som originalet. Detta är för att företaget som utvecklade läkemedlet, har haft patent på produkten och innehaft rättigheterna till läkemedlet för att kunna tjäna tillbaka sina pengar som de investerade i att utveckla läkemedlet och göra en viss vinst. Efter ett visst antal år går patentet som originaltillverkaren innehaft ut och andra läkemedelsföretag kan producera medicinen.

När andra läkemedelsföretag som inte har marknadsfört eller utvecklat läkemedlet sälja, så kan de göra det till ett mindre pris och konkurrera med andra, av uppenbara själv.

Detta kallar man för generika, och det finns ytterst, ytterst få anledningar till varför man inte ska ta den billigaste alternativet, då i praktiken så fungerar den billigaste precis lika bra som den dyrare, då läkemedelsverket har stenhårda krav på att läkemedlet skall fungera exakt som originalet.

I praktiken? Ibuprofen Apofri är exakt lika bra som Ipren. Gäller även exakt alla andra receptbelagda mediciner.
Citera
2016-10-17, 23:41
Medlem
SvartaBjorns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SvartaBjorn
Om läkaren skriver att läkemedlet inte får bytas ut får man även då betala mellanskillnaden till den billigare varianten?

Jag har personligen en medicin som inte får bytas av en viss anledning och på "mitt" apotek behöver jag inte betala extra. Vet dock inte om det beror på att jag är stamkund och de ser det som en extra service (hör till Apoteksgruppen och har alltså en egen ägare) eller om detta gäller alla.

Citat:
Ursprungligen postat av Afrolover
Apoteken är skylldiga att byta till det billigaste fabrikatet (samma aktiva substans). Vill kunder ha något annat får dem betala mellanskillnaden. Undantaget är om du t.ex är alergisk mot ett vist fabrikat, pga tillsastsmedel, bindemedel eller färg t.ex och då skall läkaren ange detta på receptet.

Att läkarna skriver ut dyra orginalprudukter är nog närmast att hänföra till lathet - det är enklast så. Har svårt att förstå varför vi i Sverige inte har s k gernetisk förskrivning som i många andra länder. D v s läkare skriver den aktiva substansen och lämna fabrikatet till apoteket/kunden.

Fast det förutsätter farmaceptiska kunskaper hos läkaren - vilket tyvärr inte alltid är fallet. Svenska läkare är internationellt kända som dåliga farmacefter. I en polsk läkarutbildning ingår en termin farmaci i Sverge några spridda veckor då och då.
Jag uttryckte mig kanske luddigt.

Frågeställningen var:
Om läkaren har angivit på receptet att det specificerade läkemedlet EJ får bytas ut mot annat generika får då patienten/kunden även i detta fallet betala mellanskillnaden mot det billigare generika?
Senast redigerad av SvartaBjorn 2016-10-17 kl. 23:46.
Citera
2016-10-17, 23:55
Medlem
Sereenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SvartaBjorn
Jag uttryckte mig kanske luddigt.

Frågeställningen var:
Om läkaren har angivit på receptet att det specificerade läkemedlet EJ får bytas ut mot annat generika får då patienten/kunden även i detta fallet betala mellanskillnaden mot det billigare generika?

Såvitt jag vet så behöver man inte göra det då, utan endast om generika erbjuds/kan erbjudas och man tackar nej/väljer en dyrare variant.
Citera
2016-10-18, 05:04
Medlem
Flamsans avatar
Min mag läkare skriver ut ezomeprazol i stället för Nexium.
Samma med kardiologerna de skriver ut generikan i stället för "orginalet"
Jättebra.
Fast ofta är det typ esomeprazol krika på receptet och denna gången är astras som är den billigaste och då måste ju apoteket fråga om de får byte.
Jag byter alltid ser ingen anledning till att betala mer för samma medicin.

Har sett vilken skillnad det blir när patentet går ut. Har en medicin som kostade 1400 kr för 100 tabl. Det var bara att hoppas att dom inte skulle ta slut dagarna inna pension och när jag inte hade frikort.
Idag kostar samma medicin 300 kr.
Har sett detta med flera mediciner. Då jag åt Losec när de kom och senare då Nexium.

Är jäkla glad att högkostnadskortet finns. Var tredje månad när jag fyller på mina hjärtmediciner går det lös på ca 5000 kr.
Om jag ska räkna in resten så hamnar jag på runt 10 000 kr.

Då är det dom billigaste alternativen.

Det finns två mediciner jag aldrig byter ut Citodon för det billigaste alternativet är runda sträva och beska tabletter som knappt går att svälja. Och treo citrus tar aldrig de billigare då de smakar faan.
Citera
2016-10-18, 11:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flamsan
Min mag läkare skriver ut ezomeprazol i stället för Nexium.
Samma med kardiologerna de skriver ut generikan i stället för "orginalet"
Jättebra.
Fast ofta är det typ esomeprazol krika på receptet och denna gången är astras som är den billigaste och då måste ju apoteket fråga om de får byte.
Jag byter alltid ser ingen anledning till att betala mer för samma medicin.

Har sett vilken skillnad det blir när patentet går ut. Har en medicin som kostade 1400 kr för 100 tabl. Det var bara att hoppas att dom inte skulle ta slut dagarna inna pension och när jag inte hade frikort.
Idag kostar samma medicin 300 kr.
Har sett detta med flera mediciner. Då jag åt Losec när de kom och senare då Nexium.

Är jäkla glad att högkostnadskortet finns. Var tredje månad när jag fyller på mina hjärtmediciner går det lös på ca 5000 kr.
Om jag ska räkna in resten så hamnar jag på runt 10 000 kr.

Då är det dom billigaste alternativen.

Det finns två mediciner jag aldrig byter ut Citodon för det billigaste alternativet är runda sträva och beska tabletter som knappt går att svälja. Och treo citrus tar aldrig de billigare då de smakar faan.

Jag når personligen högkostnadsskyddet på ett uttag med väldigt god marginal, men då har jag specialtillverkade läkemedel av APL(Alltså Apoteket Produktion & Laboratorium) bl.a. så det är knappast förvånande. Inga utav mina andra mediciner finns som generika heller, tyvärr.

Högkostnadsskyddet är verkligen en stor hjälp, jag har själv goda ekonomiska förutsättningar men det finns personer som inte har det, och att behöva lägga en stor del av sin budget på mediciner ska ingen behöva göra i Sverige 2016. Samma sak med gratis läkemedel till barn och ungdomar.

Köper alltid generika på de receptfria tabletterna som finns, eller ifall jag skulle få ut receptbelagda där det finns som alternativ.

Att man frivilligt skulle betala mer för exakt samma produkt är precis som det låter, ganska idiotiskt. Men det beror på ifall man är känslig mot ett färgämne i generiska produkten, men det är ytterst ovanligt.

Ifall man är såpass gammal att man inte kan hantera generisk medicin så ska man antingen ha en färdiggjord dosett eller en tjänst med förberedda förpackningar, exempelvis ApoDos för att säkerställa att patienten i fråga verkligen tar alla sina mediciner.
Senast redigerad av FlyingVolvo 2016-10-18 kl. 11:58.
Citera
2016-10-18, 19:14
Medlem
Afrolovers avatar
Om läkaren skrivit "får Ej bytas ut" betalar du det pris läkemedet kostar men hela beloppet ingår i högkostnadsskyddet (har du köpt mycket under året så får du en ökande rabatt innan hela skyddet löses ut - 100 % rabatt om du vill - har aldrig satt mig in i detaljerna - på slutet brukar man bara få betala några få kronor) skulle det finnas ett ersättningspreparat och du själv insisterar på att få orginal preparatet så ingår bara priset på ersättningspreparatet i högkostnadsskyddet.

Be gärna din läkare förklara varför du måste ha orginal preparat - är det första gången du får detta läkemedel verkar det lite skumt. Får läkaren lite "förmåner" av läkemedelsbolaget - illegalt men ändå - mån tro.
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in