• 1
  • 2
2016-10-16, 21:35
Medlem
Hämta ut mediciner. Receptet sa ett visst märke och det kostade 760 sek.

Hon bakom disken frågade om jag ville ha ett annat alternativ?

Jag frågade vad hon menade. Hon berättade att fler mediciner har olika tillverkare men blir samma produkt. Och då kan priserna vara anorlunda. Konkurrens.

Ok, vad har du?

Du har fem olika alternativ den billigaste kostar 45 sek.......!

Jag tog den för 45 sek.

Har ni egna exempel på prisskillnader och vad tycker ni om detta fenomen generellt?
Citera
2016-10-16, 21:38
Medlem
MrMadoffs avatar
Tror att det ligger en hund begraven högre upp i näringskedjan någonstans.
Citera
2016-10-16, 21:40
Medlem
sasos avatar
varför måste läkaren skriva ut den dyraste?
får han bonus?
Citera
2016-10-16, 21:49
Medlem
cybergrodans avatar
Kan inte ge något konkret exempel nu för jag minns inte, men visst har jag varit med om det! Helt galet är det, tänk alla människor som inte vet att de betalar så sjukt mycket mer än vad de behöver?

Liknande exempel finns det ju också på receptfria läkemedel. Exempel är Alvedon, en förpackning 500 mg med 20 tabletter kostar 40 kr på apoteket. Apofri paracetamol (med exakt samma innehåll) 500 mg 20 tabletter kostar 33 kr. Likaså Ipren (400 mg 30 tb) 56 kr, Apofri Ibuprofen 400 mg, 30 tb) 42 kr.

Man kan ju tycka att det är struntsummor, men samtidigt väldigt onödiga summor enligt mig. Dessutom så är det ju många människor som käkar mycket alvedon/ipren och då blir det helt andra kostnader.
Citera
2016-10-16, 21:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av saso
får han bonus?

Trodde man automatiskt fick den billigaste numera (det är därför dom "turas om" att sänka och höja priset. Åtminstone på de patentfria)

Edit: Jag hade nog fel, däremot måste apoteket fråga om ett billigare finns inne
https://www.apotekhjartat.se/mina-re...-av-lakemedel/
Citera
2016-10-16, 21:57
Medlem
Sereenas avatar
Citat:
får han bonus?

Läkaren brukar skriva ut "märkes" preparatet, sedan så kan man byta till "noname" preparatet sålänge läkaren inte angett "får ej bytas" på receptet.

Brukar om inte annat vara att folk känner igen "märkesvaran" (tex "Alvedon" känner alla igen) medan tex "Paracut" är inte lika välkänt, samma med "Paracetamol Xxx".
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kli-Max
Har ni egna exempel på prisskillnader och vad tycker ni om detta fenomen generellt?

Det är väl bra att de erbjuder dig ett billigare alternativ. Vad det egentligen handlar om är att när patentet på ett läkemedel går ut så blir det fritt fram för andra tillverkare att producera s.k generika. Dvs motsvarande läkemedel med samma verksamma ämne, som en piratkopia.

Mitt exempel är när jag hämtar ut behepan och alltid får frågan om jag vill byta ut till ett billigare alternativ. När jag frågar vad prisskillnaden är och får reda på att det rör sig om hela 1kr så brukar jag faktiskt välja det dyrare alternativet, och se ut som ett frågetecken varför apoteket uppenbarligen har dubbelt lager när det bara skiljer 1kr.
Citera
Medlem
Frågan är om de dyrare ens säljer när andra alternativ finns. Konstigt upplägg med 500% påslag för samma produkt.
Citera
2016-10-16, 22:01
Medlem
Sereenas avatar
Ibland så är det skillnad i förpackningarna också.

Mitt apotek har två olika Metformin 500mg x500, den "billiga" är blister medan den "dyra" är burk.
Jag väljer dock den dyrare då jag anser att det är värt att betala 5kr (jätteskillnad, visst?) för att slippa sitta och trycka ur ett par kartor tabletter varje vecka.
Citera
2016-10-16, 22:02
Medlem
Citat:
får han bonus?

Nej, de får inte bonus. Men man har hört historier om hur läkemedelsbolagen bjuder läkare på resor och konferenser för att göra sitt läkemedel känt bland läkare.
Citera
2016-10-16, 22:05
Medlem
pxs avatar
Det är inte samma produkt utan bara samma verksamma ämne.
Man brukar få frågan om det är okej med en annan tillverkare på apoteket, den dyrare går inte på högkostnadsskyddet.
Jag har en medicin för patentet nyligen är släppt, originalet går på 1400 för 28tabletter och det billigare runt 200.

Kort sagt, bara att vänja sig.
Citera
2016-10-16, 22:08
Medlem
Sereenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kli-Max
Frågan är om de dyrare ens säljer när andra alternativ finns. Konstigt upplägg med 500% påslag för samma produkt.

Även om den aktiva substansen är densamma så kan det vara skillnader i tablettens sammansättning (olika hjälpämnen, färgämnen osv) som personer kan vara olika känsliga mot, saker som tex laktos, indigokarmin (färgämne i tex warfarin), titanoxid (vita tabletter), paraorange och sötningsmedel.
Olika tillverkare kan använda olika "hjälpämnen" så man kan få en reaktion på en variant men inte på en annan.

Kan även skilja lite i form, storlek och typ (tex tablett vs kapsel)

Många äldre får det dyra preparatetutskrivet och "ej byte" för att dom är vana vid sin medicin och inte känner igen generikan så det finns risk att dom tar den fel.
Senast redigerad av Sereena 2016-10-16 kl. 22:10.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in