2016-10-16, 12:42
Medlem
Unisertits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MajesticTwelve
Finns ingen bra lösning på detta problem. Man kan inte begränsa vart folk får och inte får åka. Varför ska de även behöva "redovisa" vart de varit med SINA pengar? Funkar inte heller. Det är bara att bita i det sura äpplet och låta de spendera sina pengar hur de vill.
Man kan visst begränsa vart folk åker någonstans. Vet du vad ett fängelse är? Nu förespråkar jag inte att man ska tvinga dessa pengasuktande människor att stanna i det nya landet. Men om de återvänder till sina hemländer på semester bör de stanna där. Det är trots allt deras hemland och tillräckligt säkert för dem att vistas i.
Citera
2016-10-16, 12:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Torsus
SINA pengar??? Det är skattebetalarnas pengar för helvete!!!

Det där tankesättet funkar inte. Det är deras pengar så fort det kommit in på deras konto och sedan är det deras ensak.
Citera
2016-10-16, 12:54
Medlem
vigillarfittas avatar
Det där med blattar som semestrar i landet de "flydde" ifrån känner jag igen från mitten på 80-talet. Då var det turkar som åkte hem till Turkiet och gottade sig på våra skattepengar.
Citera
2016-10-16, 13:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Scriptor
Jaså det säger du? Du borde nog kolla upp fakta innan du sprider dina flyktingförvar.

Det finns domstolsutslag (Förvaltningsrätten) på att flyktingar får bidrag för semester om behov finns. Soc får då inte lägga vikt vid till vilket land den så kallade flyktingen tänker åka till utan enbart behovet av semesterbidrag ska prövas.

http://www.arbetarbladet.se/gastrikland/sandviken/fel-att-neka-flykting-bidrag-till-hemresa

Och du borde kolla fakta för Förvaltningsrätten domar är inte prejudicerande. I Förvaltningsrätten kan det bli lite hipp som happ ibland. Dessutom är det individuella bedömningar och utlandsresor är ingen riksnorm om nån nu trodde det.

Dessutom stod detta i tidningsartikeln :I domen konstateras också att det enligt praxis kan finnas skäl att bevilja bistånd till en utlandsresa om det är nödvändigt för att möjliggöra umgänge mellan föräldrar och barn.
Senast redigerad av NOMOONRIVER 2016-10-16 kl. 13:04.
Citera
2016-10-16, 13:06
Medlem
Borde vara så att om man åker på semester till sitt land som man flytt ifrån då borde automatiskt rätten att bo i Sverige upphöra. Är det forna hemlandet tillräckligt säkert att semestra i så kan man stanna där för gott.

Sverige skämmer ut sig genom att "vårt" flygresande ökat markant senaste åren trots vårt annars så miljömedvetna leverne.

Sverige som så gärna pekar finger åt andra länder är ansvarigt för att den globala uppvärmningen ökar i allt snabbare takt.

Varför är MP så tysta om det ökande flygresandet till utomeuropeiska länder????

Ju fler som bosätter sig i kalla nordliga länder , ju snabbare ökar den globala uppvärmningen.

Fler bostäder som skall värmas upp, fler som kräver högre levnadsstandard, ökade bensinutsläpp
osv.

Varför är MP tysta om detta?

Dessutom OT kommer nu horder av anhöriga (i 60-70 års åldern) till invandrare som bott länge i Sverige som kräver att få gratis sjukvård i form av allt från hjärtoperationer, lever-njurtransplantationer till dyra HIV- mediciner och insulin.

Väldigt hårt tryck på sjukvården nu pga alla som vill ha dyr sjukvård GRATIS!!

Kommer inte finnas ett öre kvar till hårt arbetande svenskars pensioner och sjukvård om tio-tjugo år.
Citera
2016-10-16, 13:08
Medlem
Har hört några sådana här historier under mitt liv, arbetskamraters kusiner och whatnot som kommer till Sverige, skiljer sig får mer bidrag, bor tillsammans, skickar pengar till familjen i hemlandet som nu bor i rika enklaver. Rätt gött att sitta av 9 månader i Sverige och dra in bidrag, sen leva som en kung i sitt hemland över sommaren. Och vi dumma svenskar tittar på och undrar vart alla pengar tar vägen
Citera
2016-10-16, 13:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Unisertit
Man kan visst begränsa vart folk åker någonstans. Vet du vad ett fängelse är? Nu förespråkar jag inte att man ska tvinga dessa pengasuktande människor att stanna i det nya landet. Men om de återvänder till sina hemländer på semester bör de stanna där. Det är trots allt deras hemland och tillräckligt säkert för dem att vistas i.

Men om vi tänker på detta en minut. Vad är det för fel att åka hem till sitt hemland på semester? Tänk om en del av Sverige var i krig. Du flyr till Qatar eller UAE exempelvis. Du får pengar där. Hela tiden vill du hem till ditt hemland Sverige för det är där du kommer ifrån. Du väljer att åka till en del av Sverige där det inte är krig på semester.

Jag vet i alla fall om jag var tvungen att fly från Sverige att jag hade åtminstone velat åka hit på semester om det var möjligt.
Citera
2016-10-16, 13:23
Medlem
Detta är inget nytt. Jag minns en precis likadan artikel för något/några år sedan tillbaka, den handlade om Somalier som åkte tillbaka till Somalia på semester. Bra att det uppmärksammas men tvekar på att det kommer hända något.

Citat:
Men om vi tänker på detta en minut. Vad är det för fel att åka hem till sitt hemland på semester? Tänk om en del av Sverige var i krig. Du flyr till Qatar eller UAE exempelvis. Du får pengar där. Hela tiden vill du hem till ditt hemland Sverige för det är där du kommer ifrån. Du väljer att åka till en del av Sverige där det inte är krig på semester.

Jag vet i alla fall om jag var tvungen att fly från Sverige att jag hade åtminstone velat åka hit på semester om det var möjligt.

Om det fanns en del av ens land som inte var i krig hade man väl flytt dit från första början istället för ett land långt borta i norden? Ja, så hade det sett ut ifall de verkligen bara flydde från krig och inte hade några andra motiv. Nu är de flesta "flyktingars" motiv pengar också, vilket de får när de flyr till länder som Sverige, Tyskland etc.
Senast redigerad av TheStriptease 2016-10-16 kl. 13:25.
Citera
2016-10-16, 13:24
Avslutad
Citat:

Trollar du? Om det är krig i norrland men helt safe i skåne. VARFÖR ska du då behöva kajka 1000-tals mil söderut när du bara kunde tagit sig till skåne från första början??

Varje land är ansvarig för sitt lands medborgare. Så länge ett uns av ett land är beboeligt och safe ska befolkningen givetvis skickas dit primärt.

OM det nu blev inbördeskrig i Sverige skulle du, och de flesta normala människor, givetvis söka skydd i andra nordiska länder. Vad fan ska du i mellanöstern att göra? Människor från mellamöstern ser givetvis ett eventuellt krig som en förevädning att söka sig till väst så att de kan höja sin levnadsstandard.
Citera
2016-10-16, 13:36
Medlem
manheters avatar
Vad lycklig jag blev nu som trogen skattebetalare.

Givetvis ska vi ge de stackars människorna hus och hem så de slipper hemska krigen och givetvis ska de få åka på semester precis som vi gör.

Och det är ju så synd om dem så givetvis ska vi betala allt och inte ska de behöva arbeta mera när vi har så gott om pengar.

Svälter gärna själv den dagen jag bli pensionär och kan tänka mig bo i en hydda i skogen så de kan få mitt hus jag betalat med egna pengar jag arbetat ihop.

Ta gärna min bil också så går det enklare att åka på semester.

Jag betalar givetvis allt.

Detta är ta mig faen inte klokt. Hur länge till ska vi acceptera att bli rumpknullade av dessa svin.
Citera
2016-10-16, 13:48
Medlem
Studsbolls avatar
Inget konstigt alls. De flydde från sin dåliga ekonomi och nu när de kommit till ett land där ekonomin tryggats med bidrag kan de åka hem inbland och visa sina olycksbröder i hemlandet hur bra de har det.
Citera
2016-10-16, 13:57
Medlem
fermions avatar
Citat:

Det skulle väl kännas lite konstigt om du sa till "emiraterna" att du fruktade för ditt liv i Sverige och därför fick stanna på arbetsfri all inclusive, vilket innebar att du inte brydde dig ett skvatt om att du eller dina barn bidrog till samhället vars hårt arbetande medborgare betalade din vistelse. Sen spenderade du pengarna för att ge dig upphöjdhet och status på årliga semestrar i Uppåkra eller Sandviken (även om övre norrland var ockuperat)
Du förstår att vår så kallade rikedom här skapas av oss som arbetar? Tycker du att det är ett moraliskt försvarbart beteende...eller har du åtminstone förståelse för dem som inte vill betala sådana lögnkalas medan de själva åtnjuter mindre och mindre av samhällets "välfärd"?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in