2022-09-09, 19:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NoTruce
Det är väl ingen som får kontanter nuförtiden?
Hur får dom sina pengar ??Jag menar inte bokstavligt nu utan jag tror de får pengar insatta på ett konto...det måste stoppas..
Citera
2022-09-09, 19:19
Medlem
NoTruces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av chonard
Hur får dom sina pengar ??

Antagligen insatta på ett konto. Bidrag brukar betalas ut så.
Citera
2022-09-09, 19:42
Medlem
MissDecibellas avatar
Citat:
Antagligen insatta på ett konto. Bidrag brukar betalas ut så.

Fast vissa som har socialbidrag får inte pengar på kontot utan ’rekvisitioner’ att handla för i matbutiker.
Detta för att pengarna endast ska användas ”som dom ska”, dvs till mat.

På en rek får endast livsmedel inhandlas, dvs inte tobak/lotter osv, och hela rekvisitionen måste användas upp.
Man får alltså inte ge kontanter tillbaka om summan inte når upp till beloppet reken är på.

Åtminstone fungerar det så i min kommun.

Måste ju kunna gå att göra likadant på babbe-bidrag..?
Citera
2022-09-09, 19:45
Medlem
NoTruces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MissDecibella
Fast vissa som har socialbidrag får inte pengar på kontot utan ’rekvisitioner’ att handla för i matbutiker.
Detta för att pengarna endast ska användas ”som dom ska”, dvs till mat.

På en rek får endast livsmedel inhandlas, dvs inte tobak/lotter osv, och hela rekvisitionen måste användas upp.
Man får alltså inte ge kontanter tillbaka om summan inte når upp till beloppet reken är på.

Åtminstone fungerar det så i min kommun.

Måste ju kunna gå att göra likadant på babbe-bidrag..?

Intressant. Har själv uppburit socialbidrag en period, och så funkar det inte i min kommun. Där får man pengarna insatta på kontot.
Citera
2022-09-09, 19:49
Medlem
MissDecibellas avatar
Citat:
Intressant. Har själv uppburit socialbidrag en period, och så funkar det inte i min kommun. Där får man pengarna insatta på kontot.

I min hemkommun också, men där jag bor nu fungerar det annorlunda.
Tycker som sagt att det borde vara applicerbart även gällande andra bidrag?

Speciellt eftersom ingen motprestation krävs av babbarna för att få bidrag på bidrag på bidrag..

Edit; man kan ju fråga sig varför det inte redan fungerar på detta viset?
Senast redigerad av MissDecibella 2022-09-09 kl. 19:53.
Citera
2022-09-09, 19:56
Medlem
Jo men vi pratar väl om asylsökande nu ???inte vanlig svensson...asylsökande borde ju inte få in det på ett eget konto...ett begränsat köpkort blir bra.
Citera
2022-09-09, 19:57
Medlem
Ang trådrubriken. Detta är ingen som helst nyhet. Under många år har jag på Arlanda sett alla dessa hucklekärringar i kö för att flyga med, Turkish air, Irak air, Ethiophian eller Emirates. Samtliga med svenska pass i handen. Känns inte bra.
Citera
2022-09-09, 20:06
Medlem
MissDecibellas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av chonard
Jo men vi pratar väl om asylsökande nu ???inte vanlig svensson...asylsökande borde ju inte få in det på ett eget konto...ett begränsat köpkort blir bra.

Var ju just det jag föreslog, att asylsökande och likvärdiga också borde få rekvisitioner och inte pengar in på kontot..?

Citat:
Ursprungligen postat av Bebbanburg
Ang trådrubriken. Detta är ingen som helst nyhet. Under många år har jag på Arlanda sett alla dessa hucklekärringar i kö för att flyga med, Turkish air, Irak air, Ethiophian eller Emirates. Samtliga med svenska pass i handen. Känns inte bra.

Har jobbat därute i omgångar.
På morgnarna vid 5:an när flighterna från Afrika/Mellanöstern landade (vid 7-tiden) var det som att befinna sig just där.

Det var tältdukar så långt ögat nådde, fruktansvärt att se.

Och det första dom gjorde var att köa till Pressbyrån/7-eleven och köpa Comviq kontantkort utan att kunna ett ord engelska.
Gutturala apljud och teckenspråk var vad dom fick fram, såg inte klokt ut.

Nu är detta några år sedan, vill inte ens tänka på hur det ser ut numer..
Citera
2022-09-11, 12:47
Medlem
bulletproofsouls avatar
Förutom att det bevisar att personen ifråga inte alls är flykting så har det en stor miljöpåverkan när flygplan får åka på "onödiga" långdistansrutter" bara för att s.k. "flyktingar" ska semestra i sina hemländer. MP verkar vara otroligt tysta ifrågan men moraliserar starkt när svensson ska åka på charter eller weekendresa i Europa. Det är tydligen skillnad på folk och folk. Jävla hycklare. Och fullständigt sinnessjukt att detta får fortgå utan någon debatt. Är man flykting så kan man inte eller ska inte åka hem på semester till det landet man flydde ifrån. Det är så otroligt fel på så många sätt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in