2016-10-15, 19:47
Medlem
Hej,

Googlat på detta i 1 timma nu utan resultat.

Jag har ett Eurocard med eget betalningsansvar. Jag får alltså hem en faktura som jag betalar själv, utlägg som företaget skall stå för redovisas i en reseräkningen.

Hur funkar det med privata inköp? Mat, bensin etc. Antar att beloppet jag betalar är momsfritt?

Så om jag handlar för 2000kr privat och betalar fakturan från eurocard. Vem betalar momsen? Om jag, är det via deklarationen eller hur går man tillväga?
Citera
2016-10-15, 19:52
Medlem
penols avatar
Alla köp du gör är momsade, det ser du på kvittot du får när du shoppar och dom kvittona som du ger till arbetsgivaren. Din arbetsgivare drar sen av momsen i sin skattedeklaration. Du kan alltså göra hur mycket privata inköp du vill på kortet utan problem.
Citera
2016-10-15, 20:02
Medlem
Det du handlar själv på kortet utanför jobbet dras från ditt angivna konto inklusive moms (dvs hela summan). Köp du gör i jobbet måste du troligen (jag måste iaf. .) redovisa för brutto/moms samt skicka in kvitto på detta för att få ersättning för. Handlar du för 100u och söker ersättning för 95u så får du själv stå för 5u.

Du får alltså ersättning för köp du redovisar mot ditt jobb. Momsen för dina privata inköp kommer du aldrig undan, du handlar ju inklusive moms. Det är företaget som sedan kan dra av momsen på dina inköp som du redovisar.

Använder mitt rätt mkt, internetbeställningar samt rätt bra villkor på avbetalning 90 dagar räntefritt 😈
Senast redigerad av -Mono- 2016-10-15 kl. 20:06.
Citera
2016-10-15, 20:26
Medlem
För att tydliggöra: Alla inköp sker inklusive moms, lyfta av momsen kan företaget som köper varan göra i efterhand, det räknas av från den moms de betalar in.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in