2016-10-14, 18:44
Medlem
Åkte för en vecka sen buss på hög höjd, höll på att bli förkyld, och fick ett lock för vänster öra som jag inte fick bort. Flög sedan någon dag senare och förvärrade det hela, höger öra är det inga problem med, men vänster öra vägrar släppa. Och jag är fortfarande lite förkyld men använder nässpray.

Trodde att det skulle ge med sig men det gör det inte. Lutar jag huvudet framåt och kollar mer i marken eller lutar huvudet bakåt och kollar upp i himlen så släpper det direkt men så fort jag kollar framåt igen så kommer det tillbaks.

Jag befinner mig inte i Sverige så därför försöker jag lösa det själv innan jag funderar på läkarhjälp..

Är van att flyga och dyka och har aldrig haft något problem med att tryckutjämna förr.

Kan det vara en vaxpropp? Vänta ut förkylningen? Gå till läkare?
Citera
2016-10-14, 18:50
Medlem
Ollonbos avatar
vaxpropp, haft det en gång.
Spola själv eller in till sjukan
Citera
2016-10-15, 11:50
Medlem
Provat en sådan enkel sak som tugga tuggummi?
Citera
2016-10-15, 12:07
Medlem
Sekretorisk mediaotit, SOM. Löser sig när förkylningen släpper. Fortsätt blåsa valsalva regelbundet så påskyndas det en aning.

Du har alltså ansamling av vätska bakom trumhinnan pga att förkylningen sväller upp och täpper till slemhinnan i örontrumpeten så att vätskan inte kan lämna mellanörat. Blåsa valsalva öppnar upp örontrumpeten så att vätskan kan passera.
Citera
2016-10-15, 12:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hikko111
Åkte för en vecka sen buss på hög höjd, höll på att bli förkyld, och fick ett lock för vänster öra som jag inte fick bort. Flög sedan någon dag senare och förvärrade det hela, höger öra är det inga problem med, men vänster öra vägrar släppa. Och jag är fortfarande lite förkyld men använder nässpray.

Trodde att det skulle ge med sig men det gör det inte. Lutar jag huvudet framåt och kollar mer i marken eller lutar huvudet bakåt och kollar upp i himlen så släpper det direkt men så fort jag kollar framåt igen så kommer det tillbaks.

Jag befinner mig inte i Sverige så därför försöker jag lösa det själv innan jag funderar på läkarhjälp..

Är van att flyga och dyka och har aldrig haft något problem med att tryckutjämna förr.

Kan det vara en vaxpropp? Vänta ut förkylningen? Gå till läkare?

Min första gissning är vaxpropp som föregående talare sa. Dra in på närmsta apotek i landet och köp några flummiga öronproppar för vax. Spola däremot inte själv förfan, det kommer troligtvis bara förvärra det.
Citera
2016-10-17, 21:53
Medlem
Har inte haft nät på ett par dagar, men uppdatering. Troligtvis var det pga förkylningen. Förkylningen har nästan släppt och locket likaså.

Tack för hjälpen
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in