• 1
  • 2
2016-10-14, 11:41
Medlem
Meforever_ws avatar
Min vän lider av Schizofreni. Han har inte haft någon kontakt med läkare. I början trodde jag att hans tillstånd handlade om någon form av vanlig/tillfällig psykos men efter att ha varit i kontakt med Schizofreniförbundet, 1177 och olika läkare så är vi stensäkra på att han lider av schzofreni.

En sammanfattning av hans tillstånd: Hör röster, känner sig förföljd, tror att han är utvald av gud för att utföra vissa uppdrag på jorden, tror att bilar vill ge honom meddelande med hjälp av sina färger, ser saker som vi inte ser, tror hans familj inte är hans riktiga familj och att han egentligen föddes i ett helt annat land och hade annan hudfärg förut, har isolerat sig i sin lägenhet i snart 3 veckor (han äter bara det som går att slänga in i hans lägenhet från brevinkastet då han ej öppnar) och han tror att säpo är efterhonom och att Obama, Putin och Trump är fokuserad på honom 24/7 och att de har installerat mikrofoner i hans lägenhet bland annat i hans hjärna...

Efter att vi hade varit i kontakt med 1177 och sjukhuset så bestämde vi oss att prata med polisen då ingen verkade bry sig. Polisen hämtade honom och lämnade honom hos vården. Men de släppte honom knappt 20 minuter efter då de ej kunde behålla honom "mot hans vilja" och tvångsvård var vår enda hopp men tyvärr så nekades han till det.

Vad annars kan man göra?
Han öppnar inte dörren och förstår inte att han behöver hjälp. Att övertala honom har inte hjälp då hela hans familj och hans vänner har gjort allt för att få honom att känna sig trygg med någon osv...

Tacksam för hjälp!
Citera
2016-10-14, 14:35
Medlem
Vad tar han för droger
Citera
2016-10-14, 15:03
Medlem
Tror det är omöjligt om han inte inser det själv.

Går det att försöka rationalisera med honom, t.ex. gå in på djupet varför Putin skulle ha mikrofoner hemma hos honom eller är det mer "Jag bara vet att det är så" svaren.
Kanske om man visar honom kännetecken/Fetures på vad Schizofreni är och vad folk som har det upplever eller att försöka få han att inse att känslor behöver inte vara sanna kanske poletten trillar ner?

Annars är det nog omöjligt om man inte kan få han att inse det själv.
Citera
2016-10-14, 15:29
Medlem
Worezs avatar
Tragiskt om han varit i kontakt med en psykakut, men att de inte tvångsvårdar honom. Allt är nästan grundat på det valfria. Det är uppenbart att han inte mår bra.
Citera
2016-10-14, 15:58
Medlem
studentrolands avatar
Beror väl på hur gammal han är... att sluta ge honom mat genom brevlådan och istället locka ut honom ur lägenheten när han blir tillräckligt hungrig borde väl gå, liksom... huruvida några terapeuter finns i Sverige än vet jag inte, men i England finns i alla fall ett behandlingssystem som begriper sig på och kan åtgärda dylika tillstånd... finns att läsa om här;
Citat:
Our observations of hundreds of depressed patients had confirmed that excessive worry puts huge stress on the REM sleep mechanism. This led us to hypothesise that schizophrenia develops in those particularly imaginative, highly sensitive people who become so stressed that the REM sleep discharge mechanism cannot take the strain, and so their ability to separate waking reality from the metaphorical reality of the dream world (where the metaphors themselves seem totally real), becomes impaired. When they wake up, they cannot properly switch out of the REM state and become stuck in it.
http://www.why-we-dream.com/psychosis.htm
Senast redigerad av studentroland 2016-10-14 kl. 16:01.
Citera
2016-10-14, 19:03
Medlem
Axis.bold.as.loves avatar
Höll han masken då när snuten släppt av honom hos psyket? Svarade han helt normalt när de pratade med honom?
Citera
2016-10-16, 14:34
Medlem
Har ni försökt få LPT (lagen om psykiatrisk tvångsvård) på honom?
Citera
2016-10-17, 16:21
Medlem
Meforever_ws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hoflexet
Tror det är omöjligt om han inte inser det själv.

Går det att försöka rationalisera med honom, t.ex. gå in på djupet varför Putin skulle ha mikrofoner hemma hos honom eller är det mer "Jag bara vet att det är så" svaren.
Kanske om man visar honom kännetecken/Fetures på vad Schizofreni är och vad folk som har det upplever eller att försöka få han att inse att känslor behöver inte vara sanna kanske poletten trillar ner?

Annars är det nog omöjligt om man inte kan få han att inse det själv.

Det är helt omöjligt att övetala honom om det. Tro mig. Vi har försökt!!!
Citera
2016-10-17, 16:39
Medlem
Meforever_ws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Worez
Tragiskt om han varit i kontakt med en psykakut, men att de inte tvångsvårdar honom. Allt är nästan grundat på det valfria. Det är uppenbart att han inte mår bra.

Det är verkligen tragiskt.
Hans tillstånd har nu förvärrats och han har blivit mera aggressiv och mer våldsam. Han har dödshotat mig och några till. Jag ringde polisen. Och de säger att vi kan ringa 112 om han försöker att ge sig på någon. 😐🔫
Killen är 185cm lång idrottare. Har körkort och mc-kort. Tänk om han sätter sig på sin mc med tillhygge i handen och...
Citera
2016-10-17, 16:43
Medlem
Meforever_ws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hiitsme
Har ni försökt få LPT (lagen om psykiatrisk tvångsvård) på honom?

Ingen har sagt någonting om LPT (som sagt har vi varit i kontakt med 1177 och vården flertals ggr så tror jag att lpt inte gäller oss 🙈 Men eftersom hans familj är inte bosatta i Sverige. (De är Thailändare och bor där) så kan inte jag som kompis se till att han får tvångsvård så länhe han lyckas med att behålla sin mask. Han säger att psykologer och poliser vill att han ska erkänna sig sjuk för att kunna fängsla honom och att Gud har sagt till honom att han inte ska berätta om sina typ hemligheter för sjukvården annars ligger han risig till...
Citera
2016-10-17, 17:26
Medlem
massiveinvasions avatar
Vilken jädra sits du är i.
Att vänta på att allt ska bli ännu värre och att polisen ska gripa honom för något han gör känns som en dålig lösning.
Vad säger de hos psykiatrin om du ringer dem och frågar hur du ska göra?
Citera
2016-10-17, 20:09
Medlem
Meforever_ws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av massiveinvasion
Vilken jädra sits du är i.
Att vänta på att allt ska bli ännu värre och att polisen ska gripa honom för något han gör känns som en dålig lösning.
Vad säger de hos psykiatrin om du ringer dem och frågar hur du ska göra?

Jag har varit i kontakt med dem minst 15 ggr. De hänvisar mig till polisen och polisen hänvisar oss till dem 🤔
Jag kontaktade polisen för en timma sedan. De bara: Igår har han varit hotfull men hittills har han inte gjort något så vi kan inte göra något.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in