Flashback bygger pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2016-10-14, 10:05
Medlem
euqueros avatar
Vad brukar banken ställa för frågor om man gör maxuttag från sitt konto via bankomat flera veckor i rad? Är det ungefär samma frågor som man får när man gör ett stort kontantuttag på bankkontoret?
Citera
2016-10-14, 10:14
Medlem
Jag har aldrig fått några såna frågor i samband med stora bankomatuttag, eller hört talas om att någon annan fått det..?
Citera
2016-10-14, 10:16
Bannlyst
Vem ska fråga? Du får väl ta ut så mycket du vill från eget konto inom beloppsgränserna)
Citera
2016-10-14, 10:24
Medlem
euqueros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av godzillla
Jag har aldrig fått några såna frågor i samband med stora bankomatuttag, eller hört talas om att någon annan fått det..?

Citat:
Ursprungligen postat av jonnajo88
Vem ska fråga? Du får väl ta ut så mycket du vill från eget konto inom beloppsgränserna)

Jag tänkte mest på att banken kanske misstänker att mitt kort har stulits och att de kontaktar mig för att kolla att allt är som det ska och i samband med det frågar varför jag tar ut så mycket pengar helt plötsligt.
Citera
2016-10-14, 12:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av euquero
Jag tänkte mest på att banken kanske misstänker att mitt kort har stulits och att de kontaktar mig för att kolla att allt är som det ska och i samband med det frågar varför jag tar ut så mycket pengar helt plötsligt.

Så länge du håller dig under maxgränsen borde det inte hända något tycker jag. Om gränsen överskrids en eller flera gånger, kanske ett ev larm plingar till.

För någon vecka sen, stod jag förresten bakom en kvinna i bankomatkön som plockade ut 25 eller 30k i cash. Hon tog ut femtusen åt gången, men jag antar att hon hade fler än ett kort.
Citera
2016-10-14, 12:46
Medlem
frank_pes avatar
Citat:
Banken kan jämföra dig på övervakningskameran vid bankomaten om de misstänker stöld ...du kanske kan få ett samtal eller snyftbrev om varför du inte är nöjd med att ha pengarna på banken och förslag på diverse fonder m.m.
Citera
2016-10-14, 14:10
Medlem
Fenjal888s avatar
Citat:

Om det nu vore så är det väl bara att säga att korten inte är stulet och vad du gör med dina kontanter är din ensak.
Citera
2016-10-14, 17:41
Moderator
Trixtons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fenjal888
Om det nu vore så är det väl bara att säga att korten inte är stulet och vad du gör med dina kontanter är din ensak.

Fast din ensak är det ju inte. Din bank har all rätt i världen att neka dig att ta ut kontanter från ditt konto om du försöker att spela tuff genom att vägra svara på en sådan fråga. Med det sagt så tror jag att det är ovanligt att någon bank frågar så länge det bara handlar om begränsade bankomatuttag, men visst kan de fråga.
Citera
2016-10-14, 17:50
Medlem
Fenjal888s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trixton
Fast din ensak är det ju inte. Din bank har all rätt i världen att neka dig att ta ut kontanter från ditt konto om du försöker att spela tuff genom att vägra svara på en sådan fråga. Med det sagt så tror jag att det är ovanligt att någon bank frågar så länge det bara handlar om begränsade bankomatuttag, men visst kan de fråga.

Jag tror inte direkt en bank har rätt att hålla pengar bara för deras kunder inte redovisar vad de skall användas till.
Citera
2016-10-14, 20:03
Medlem
sucuks avatar
Citat:
Jag tror inte direkt en bank har rätt att hålla pengar bara för deras kunder inte redovisar vad de skall användas till.

Otroligt nog har de tyvärr det genom lagstiftningen som eu infört men som sveriges riksdag diaboliskt omtolkat. Eu-direktivet kräver kontroller över 10 000 euro, dvs över 90 000 kr. Inte 10 000 som svenska myndigheter omtolkade det hela till.

I dagens nollränteläge ser jag liten anledning att ha sparpengar hos svenska banker överhuvudtaget, köper ädelmetaller och letar andra alternativ till storbankerna. Uppenbart är det att de inte vill ha med oss småsparare att göra - och den känslan är ömsesidig.
Citera
2016-10-15, 12:04
Medlem
Fenjal888s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sucuk
Otroligt nog har de tyvärr det genom lagstiftningen som eu infört men som sveriges riksdag diaboliskt omtolkat. Eu-direktivet kräver kontroller över 10 000 euro, dvs över 90 000 kr. Inte 10 000 som svenska myndigheter omtolkade det hela till.

I dagens nollränteläge ser jag liten anledning att ha sparpengar hos svenska banker överhuvudtaget, köper ädelmetaller och letar andra alternativ till storbankerna. Uppenbart är det att de inte vill ha med oss småsparare att göra - och den känslan är ömsesidig.

Fast låt oss säga att jag vill ta ut 200.000 SEK. Visst, de kan göra en kontroll, men de kan ju inte direkt hålla kvar pengarna mot min vilja, såvida de inte hittar något skitskumt i kontrollen.
Citera
2016-10-15, 15:53
Medlem
sucuks avatar
Citat:
Fast låt oss säga att jag vill ta ut 200.000 SEK. Visst, de kan göra en kontroll, men de kan ju inte direkt hålla kvar pengarna mot min vilja, såvida de inte hittar något skitskumt i kontrollen.

De kan obstruera och hitta massor av anledningar - vi sitter i händerna på bankerna och deras godtycke. Just därför sprider jag tillgångarna på flera banker och flyttar en del utomlands.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in