2016-10-12, 12:29
Medlem
Köpte för ca en vecka sedan 1kg råtobak för att mala och göra egen piptobak. Nu såg jag att jag råkade glömma tobaken utomhus i ca 1-2 dagar så att den blivit blöt. Pratar alltså om den oprossecerade tobaken. Jag ringde till stället jag köpt den ifrån och de rekommenderade att inte använda den, pga risken för mögel, men sa sammtidigt att jag kunde lukta och se om den funkade. Är det bara att kassera skiten och köpa nytt?
Citera
2016-10-12, 12:41
Medlem
pumbbas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snuspatte
Köpte för ca en vecka sedan 1kg råtobak för att mala och göra egen piptobak. Nu såg jag att jag råkade glömma tobaken utomhus i ca 1-2 dagar så att den blivit blöt. Pratar alltså om den oprossecerade tobaken. Jag ringde till stället jag köpt den ifrån och de rekommenderade att inte använda den, pga risken för mögel, men sa sammtidigt att jag kunde lukta och se om den funkade. Är det bara att kassera skiten och köpa nytt?

Om den inte luktar mögel/surt så är det bara att "tillreda" din råtobak och röka på
Citera
2016-10-12, 12:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pumbba
Om den inte luktar mögel/surt så är det bara att "tillreda" din råtobak och röka på

Jag känner ingen speciell doft som skulle kunna tyda på det. Men jag antar att ifall det nu skulle ha möglat så skulle man inte ta misste på lukten? (har aldrig känt lukten av möglad/surnad tobak förut)
Citera
2016-10-12, 23:22
Medlem
killenmedkexs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snuspatte

Du kan ju testa att torka den och kolla hur det blir? Kanske byta påse och ställa nära runt ett varmt ställe. (t.ex ett element).
Citera
2016-10-13, 01:21
Medlem
TobaksHasses avatar
Jag skulle bara låta den torka och sedan kört igång.
När mina blad råkar mögla så har jag aldrig känt någon mögeldoft, snarare en lite surare doft än vanligt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in