• 1
  • 2
2016-10-12, 01:11
Medlem
TarzansFarsas avatar
Snabb information om händelsen.

Idag gick ett reportage på SVT 1 om två indianstammar i Östergötland som träffade varandra för första gången och pratade. Som tittare fick man se hur svenska människor blivit inspirerade att börja leva som indianer då dom har blivit fascinerade av Indianerna fridsamma sätt att leva.

Citat:
– Själva indiantänket i vår hektiska tillvaro tilltalar många, många som har hälsat på här i byn vill inte åka hem, berättar Kent "Mato" Backlund. Han har ända sedan barndomen varit fascinerad av indianer, i 50-års åldern berättade hans adoptivföräldrar att hans biologiska mamma var amerikanska. På en indiansammankomst utanför Strängnäs träffade han Britt-Louise "Sprakande Lövet" Backlund, vid lägerelden på kvällen la han en filt om henne:

Men programmet uppskattades inte av alla, och det fick till och med ett par personer att se rött.

Efter sändningstiden så publicerades snabbt ett inlägg på facebookgruppen ''Lärare mot rasism''. Upproret i facebookgruppen angående det kränkande inslaget gjorde så att många valde att skriva till SVT om varför programmet är fel och inte bör sändas. Så här löd några av kommentarerna.

Citat:
Det här är våldsamt ignorant av er! HUR kan ni vara såhär respektlösa? Under all kritik! Att ens använda det där ordet som börjar på I om och om igen och inte veta hur det slår och vad det är bärare av: förtryck, mord osv. Ni framstår som en minst sagt oseriös och inkompetent redaktion och SVT borde verkligen ta sitt ansvar här och be om ursäkt och utbilda(byt ut!) Öst redaktionen snarast i postkolonialism och transrasiala praktiker, kulturell appropriation.
Citat:
Så majoritetssvenskar uttrycker svensk nationell stolthet genom att sno kulturella uttryck från samma folkgrupper som föll offer för den kolonialisering av Nordamerika som just svenska emigranter var en del av. Vad trevligt att public service hyllar detta historielösa tilltag i Thanksgiving-tider, då till och med vita amerikaner - flera av vilka är skandinaviska ättlingar - erkänner att Amerikas ursprungsbefolkning kanske inte har samma skäl att fira Columbus Day och Thanksgiving som skandinaviska emigrantavkommor har....

Den majoritet av tittarna som kände sig kränkta av reportaget tyckte att det största problemet med sändningen var att SVT valde att intervjua vita etniska svenskar och att journalister använde ordet Indian som enligt dom anses vara mycket kränkande och anklagade Svenska emigranter för att ha utrotat Indianer på 1800-talet.

SVT backade omedelbart och gick ut med följande uttalande.
Citat:
Vi ber givetvis om ursäkt om vi har gjort någon illa med detta reportage. Tanken har inte varit att kränka någon utan att skildra ett möte mellan två grupper som ovetandes om varandra har odlat samma intresse. Vi tar till oss av era synpunkter och vi kommer att diskutera detta på redaktionen. //Anna-Karin Thorstensson, ansvarig utgivare, SVT Nyheter Öst

Men för ett vänstertroll som går under ett fake alias var en formell ursäkt för att man tog illa upp inte nog. I en stängd grupp som kallas för ''Om strukturell rasism och vithetsprivilegier'' så uppmanades alla medlemmar att anmäla SVT till granskningsnämnden för press, radio och TV. Formuleringen i anmälan löd så här.

Citat:
Nyhetssändingen innehöll ett inslag om ''indianer'' I Norrköping, vilket inte bara i sig är respektlös appropriering av kulturuttryck tillhörande grupper som farit oerhört illa av det politiska västs kolonialisering av de amerikanska kontinenterna, men även omskrivs på ett både respektlöst och okunnigtigt sätt av SVT;s skribenter.

Ni som har sett inslaget, vad tycker ni? Är det verkligen så kränkande som dom här personerna säger att det är? Klart dom människorna var lite udda och lustiga i programmet men det fanns inget i reportaget som var rasistiskt. Enligt mig så var det harmlöst och det fanns inget kränkande eller respektlöst i det. Bara ett par äldre människor som blivit inspirerade av indianer sätt att leva och därefter tagit efter det.

Själv tycker jag att vänstermänniskor som blir kränkta av ett sånt här inslag har ett väldigt sorgligt liv och majoriteten har nog inte alla indianer i kanoten ifall man ser rött för ett sånt här harmlöst reportage. Men jag är ändå nyfiken efter andras åsikter kring hela denna cirkusen så vad är din åsikt?

Källor:

Indian reportaget
Facebook upproret
Argsinta kommentarer på SVT:s Facebooksida
Senast redigerad av TarzansFarsa 2016-10-12 kl. 01:44.
Citera
2016-10-12, 01:32
Medlem
Vänta här nu, är jag skyldig till koloniseringen i Amerika?
Folket som stannade kvar i Sverige har inte skadat många indianer, eller vad dom nu kallar sig.
Förresten var det släktingar till mig och inte jag som åkte.

Snacka om att se världen genom en ideologisk lins, det där stycket om thanksgiving är ju laser-selektivt.
Semi-trols.

Hobby enthusiasterna i inslaget är ju förmodligen dom som är okunniga, SVT bara rapporterar, förhoppningsvis kan dom lära sig lite verkliga grejer om... indianer genom att mötas så där.
Att ha en US flagga känns ju även det lite udda/off (as the peoples in the clip) men som sagt finns det en strimma av genuin longtime-amerikan i deras utövande, så är det ju ett sätt att värna om den antika indian-kulturens globala bevarande.

edit: men ja visst SVT kunde ha ifrågasatt den stora konsumtionen av förmodligen icke-traditionella "props", massa b grejer tillverkade i asien helt utan historisk garanti, hur som helst dessa möten kan förhoppningsvis göda intresset för dom olika genuina longtime-amerikanska kulturerna.
Senast redigerad av Terrorbyre 2016-10-12 kl. 01:49.
Citera
2016-10-12, 01:49
Medlem
TarzansFarsas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Terrorbyre
Vänta här nu, är jag skyldig till koloniseringen i Amerika?
Folket som stannade kvar i Sverige har inte skadat många indianer, eller vad dom nu kallar sig.
Förresten var det släktingar till mig och inte jag som åkte.

Snacka om att se världen genom en ideologisk lins, det där stycket om thanksgiving är ju laser-selektivt.
Semi-trols.

Hobby enthusiasterna i inslaget är ju förmodligen dom som är okunniga, SVT bara rapporterar, förhoppningsvis kan dom lära sig lite verkliga grejer om... indianer genom att mötas så där.
Att ha en US flagga känns ju även det lite udda/off (as the peoples in the clip) men som sagt finns det en strimma av genuin longtime-amerikan i deras utövande, så är det ju ett sätt att värna om indian-kulturens globala bevarande.

edit: men ja visst SVT kunde ha ifrågasatt den stora konsumtionen av förmodligen icke-traditionella "props", massa b grejer tillverkade i asien helt utan historisk garanti, hur som helst dessa möten kan förhoppningsvis göda intresset för dom olika genuina longtime-amerikanska kulturerna.

Gubben hade ju hela rummet proppfullt med massa grejer som han hade samlat på sig under lång tid och precis som du säger b grejer. Dom här människorna i reportaget som det handlar hyser stor respekt för den kulturen som indianer hade i historiens gång. I en tid där framtiden går framåt och äldre kulturer och levnadssätt glöms bort så hyllar dom och lyfter upp den indiankulturen som riskerar annars att gå förlorad. Dom borde ha eloge för att dom dedikerat sin fritid till det här, inte få hatiska kommentarer från trollvänstern.
Senast redigerad av TarzansFarsa 2016-10-12 kl. 02:01.
Citera
2016-10-12, 01:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TarzansFarsa
Dom här människorna i reportaget som det handlar hyser stor respekt för den kulturen som indianer hade i historiens gång. I en tid där framtiden går framåt och äldre kulturer och levnadssätt glöms bort så hyllar dom och lyfter upp den indiankulturen som riskerar annars att gå förlorad. Dom borde ha eloge för att dom dedikerat sin fritid till det här, inte få hatiska kommentarer från trollvänstern.

Att retards spelar lajv gör väl detsamma om det är historiskt inkorrekt.
Olika fans av denna kultur delar sig som olja och vatten i ett glas, vissa vill väl bara leka där historia inte spelar roll medan vissa mer akademiska hamnar på sitt hörn och dom mer spirituellt sökande på sin kant.

Kanske dyker det upp någon riktig hardcore på dessa möten, som kan lära gruppen om dom genuina indian-kulturerna, då handlar det ju om att faktiskt bevara något.

Nä det är väl inte perfekt utövande men det är extremistiskt att reagera på att några fans har sin egen tolkning av en sak.
Citera
2016-10-12, 12:56
Medlem
PiusXIIIs avatar
Undrar hur många som känner sig kränkta av SVT:s ursäkt.
Citera
2016-10-13, 00:45
Medlem
Jag vågar knappt fråga, men är det så att man inte längre får säga att någon inte har "alla indianer i kanoten"? Kan det vara förbjudet enligt lag?
Citera
2016-10-13, 00:48
Medlem
silbersteins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sius
Jag vågar knappt fråga, men är det så att man inte längre får säga att någon inte har "alla indianer i kanoten"? Kan det vara förbjudet enligt lag?

Den som har anmält detta till granskningsnämnden har garanterat inte alla indianer i kanoten.
Citera
2016-10-13, 09:52
Medlem
Herostratoss avatar
Intersektionalister är mer besatta av ras än självaste Herman Lundborg var på sin tid. Fullkomligt bisarrt. Än mer bisarrt är hur flata alla är inför dessa kultanhängare.
Citera
2016-10-13, 10:07
Moderator
pudelluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TarzansFarsa
...
Formuleringen i anmälan löd så här.
Citat:
Nyhetssändingen innehöll ett inslag om ''indianer'' I Norrköping, vilket inte bara i sig är respektlös appropriering av kulturuttryck tillhörande grupper som farit oerhört illa av det politiska västs kolonialisering av de amerikanska kontinenterna, men även omskrivs på ett både respektlöst och okunnigtigt sätt av SVT;s skribenter.
...

Undrar om anmälaren är äldre än 20 år. Om det inte står mer än så, hur ska Granskningsnämnden kunna bedöma mer konkret på vilket sätt SVT ska ha felat?

Är det möjligen någon av professorn i etnicitet i Linköping Stefan Jonsson s studenter som anmält?

Ur artikeln:

Citat:
Ifjol gifte de sig under en indiancermoni och ibland åker de till USA och deltar i danser med "riktiga" indianer.
Citat:
– Filosofin hos indianerna är att man inte tar mer än man behöver, att man vårdar naturen, vad gör vi idag med vår värld, vi behöver tre jordklot om vi ska hålla den här takten, säger Takodas hövding, Lars "Grumpy Old Elk" Wiborn

Stjäl indianernas kultur
Han säger att det finns många "riktiga" indianer som stör sig på att det finns till exempel svenskar som klär ut sig till indianer,

– De ser negativt på att vi stjäl deras kultur, men andra är stolta att vi nordbor lärt oss så mycket om indianernas kultur.
(Min fetning.)

Är skildringen av dessa östgötar kulturell appropriering i sig? Måste media ta särskilda hänsyn när de skildrar dessa kulturyttringar i de östgötska skogarna och flika in fördömanden?

Skulle det ha vinklats med någon professor som intervjuats och i fördömande ordalag ifrågasatt deltagarnas karaktär, kunskapsnivå och avsikter?

Kulturell appropriering:
https://sv.wikipedia.org/wiki/Kulturell_appropriering
https://en.wikipedia.org/wiki/Cultural_appropriation
Senast redigerad av pudellus 2016-10-13 kl. 10:10.
Citera
2016-10-13, 14:23
Medlem
Ankdammsmans avatar
Varför blir jag inte förvånad över att haveristen är lärare? Hade hen uttryckt lika extremistiska åsikter i anna riktning hade hen fått se sig om efter nytt jobb efter att ha blivit outad av Mattsson & Co, men nu är det givetvis helt okej.

Men det allra mest pikanta är ändå SVTs ursäkt. Kanalen som i normala fall vägrar be om ursäkt ens när de ertappas med byxorna vid fotknölarna gör en total pudel. Obetalbart och helt, helt sinnessjukt. De är sannerligen värda förakt.
Citera
2016-10-13, 23:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sius

Drar man liknelsen att någon "inte har alla amerikanska urinvånare i kanoten" så kan man ju alltid lägga till en historisk fotnot: 'Tidigare har dessa kanot-paddlare kallats indianer, men detta var av en upptäcktsresande som trodde han nått Indien, inte av dom själva och har därför bytts till något dom själva tycker'.
Om man orkar, det är ju lite intressant och lite rätt.
Blir uttrycket för osmidigt kan man säkert använda originalet med reservering för att man känner till historian.
http://www.svt.se/nyheter/lokalt/ost...m-ar-pa-vag-ut
Citera
2016-10-14, 00:47
Medlem
dstructs avatar
Åsiktspoliser. Jag hejade alltid på indianer i västernfilmer. Om jag var indian, eller hade indianska rötter så skulle jag känt mig hedrad om någon annan folkgrupp gjorde såhär. Om en Eskimå intresserade sig för vikingar. Så länge man respekterar kulturen och inte gör fullständigt narr av den. Sedan har vi ju samer här som har haft ett liknande levnadssätt.

Rasism: https://www.youtube.com/watch?v=Yau8nHOXhug

Indianerna skulle förmodligen tycka att vänstern här i Sverige är sjuka i huvudet.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in