2017-05-12, 10:08
Medlem
Lostworlds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mafouz
Jag skulle inte kalla Aje för en del av överklassen heller.
Noppe var det dock.

Varför skulle han inte vara det menar du?
Citera
2017-05-12, 11:24
Medlem
LagomLats avatar
För att bilhandlare i allmänhet inte tillhör överklassen.

LL
Citera
2017-05-12, 12:17
Medlem
RudyardKiplings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LagomLat

LL

Nu låter du väldigt avundsjuk. Aje är inte betrakta som bilhandlare. Att hans snart/numera ex-fru kommer från ett getto däremot stänger nog åtskilliga dörrar. Dessutom förefaller hon inte intellektuellt rumsren.
Citera
2017-05-12, 14:53
Medlem
LagomLats avatar
Klart Jag är avundsjuk! Vem vill inte ha Ajes bilsamling och hans fruar har varit riktiga kap!

Men min kommentar anspelade på den spridda uppfattningen på FB att pengar inte gör dig till överklass.

Jag har för övrigt varit hemma hos Aje när han var gift med sin första fru (men det minns han nog inte)

Aje är väl i själva verket definitionen på överklass, och en riktigt skön person som lägger pengar på rätt saker!

LL
Citera
2017-05-12, 16:10
Medlem
Citat:
Klart Jag är avundsjuk! Vem vill inte ha Ajes bilsamling och hans fruar har varit riktiga kap!

Men min kommentar anspelade på den spridda uppfattningen på FB att pengar inte gör dig till överklass.

Jag har för övrigt varit hemma hos Aje när han var gift med sin första fru (men det minns han nog inte)

Aje är väl i själva verket definitionen på överklass, och en riktigt skön person som lägger pengar på rätt saker!

LL

Precis.
Jag har en god vän som har två nu vuxna barn
som umgås med ett av "kungabarnen"
och så gjort hela livet och det beror på att min
väns familj bakgrund och inte nån ägare av en bilfirma.
Senast redigerad av Mafouz 2017-05-12 kl. 16:16.
Citera
2017-05-12, 16:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lostworld
Så enkelt är det inte. Det räcker inte att som outsider gifta sig med "rätt person" för att bli accepterad. Se bara på Sofia och hennes giftermål med Carl Philip. Hon är långt ifrån accepterad i överklassen (vilket inte är särskilt märkligt med den bakgrunden).
Var t o m personer i Carl Philips egen släkt som bojkottade deras bröllop.

Det finns både ytliga vänskaper och djupa vänskaper inom överklassen så nu är du rätt fördomsfull.
Om däremot Bathina är kapabel att forma en djupare vänskap med någon med tanke på hennes avtändande personlighet är däremot en annan sak.

Min poäng som jag inte tydliggjorde tillräckligt var att Bathina säkert varit bundis med "rätt" folk under tiden hon varit gift med Aje, men det är det nog slut med nu skulle jag tro. Jag menar hon är inte direkt barndomskamrat till någon av de här människorna och banden som knyter henne till dem är nog ganska tunna. Jag skulle inte bli förvånad om hon går in för en rejäl hårdlandning här. Det kan bli ensamt för henne då folk slutar höra av sig, slutar bjuda in henne osv.
Citera
2017-05-12, 18:51
Medlem
Lostworlds avatar
Citat:
Jag har i alla fall inte påstått att pengar automatiskt gör någon till överklass, tvärtom. Det finns överklass som inte har det alltför gott ställt men de tillhör fortfarande överklassen i egenskap av klass, arv, bakgrund, uppväxt, umgänge osv. Det är flera faktorer som det handlar om här.

Aje är ju dock knappast någon nyrik vulgär stekartyp som kommit in från flanken. Hans position borde vara tämligen etablerad med tanke på familjens förmögenhet och plats i societeten samt hans uppväxt och umgänge.
Citat:
Ursprungligen postat av Agens56
Min poäng som jag inte tydliggjorde tillräckligt var att Bathina säkert varit bundis med "rätt" folk under tiden hon varit gift med Aje, men det är det nog slut med nu skulle jag tro. Jag menar hon är inte direkt barndomskamrat till någon av de här människorna och banden som knyter henne till dem är nog ganska tunna. Jag skulle inte bli förvånad om hon går in för en rejäl hårdlandning här. Det kan bli ensamt för henne då folk slutar höra av sig, slutar bjuda in henne osv.
Det kan jag hålla med om.
Låt oss hoppas att det stämmer, det förtjänar hon
Citera
2017-05-14, 10:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stygotius
Äktenskapsord: http://www.aftonbladet.se/nyheter/article10508423.ab

Aje hade enligt artikeln 128 miljoner 2004. Den summan lär ha ökat betydligt nu med tanke på börsens utvecking sen dess, samt fastighetsmarknaden. Deras våning (600 m2?) är ju värd många sköna slantar.

Jag blev dock förvånad, jag trodde Aje var tätare än så.

Han har säkert blandfonder och annan skit, men förmögenheten borde nog ha fördubblats ändå. Han har säkert tillgångar utomlands också.

Enligt den artikeln har för övrigt f.d. supermodellen Emma Sjöberg en förmögenhet på hela 2,7 miljoner.
Citera
2017-05-14, 10:25
Medlem
Citat:

LL

Om man har hundratals miljoner, bor på Östermalm och är en av kungens närmaste vänner får man nog räknas som överklass.
Citera
2017-05-14, 10:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av borskungen
Om man har hundratals miljoner, bor på Östermalm och är en av kungens närmaste vänner får man nog räknas som överklass.

Long live the King!
Citera
2017-05-14, 18:24
Medlem
På instagram ser det inte ut som att det är skilsmässa på gång.
Citera
2017-05-14, 18:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av borskungen
Jag vet inte....Jag tillhör "arbetarklassen"...
Men,har det inte alltid varit så att överklassen (adeln) föraktar kungahuset..?...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in