• 1
  • 2
2016-10-10, 14:47
Medlem
Tja beställde fiber idag från telia, får då en router som heter Technicolor 799vac Xtream.

Igår köpte jag en router för att jag trodde inte man skulle få någon när man beställde fiber. Den jag kan ni se här https://www.netonnet.se/art/dator/na...l/191298.8935/

Så min fråga är, vilken ska man köra på, vilken är bäst. Bor i en trävilla med två våningar.

Lämnar jag tillbaka den jag köpte så får jag ju tillbaka 1000kr. Men om den är bättre så behåller jag den.
Citera
2016-10-10, 15:18
Medlem
EckiEckis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av abiz2
Tja beställde fiber idag från telia, får då en router som heter Technicolor 799vac Xtream.

Igår köpte jag en router för att jag trodde inte man skulle få någon när man beställde fiber. Den jag kan ni se här https://www.netonnet.se/art/dator/na...l/191298.8935/

Så min fråga är, vilken ska man köra på, vilken är bäst. Bor i en trävilla med två våningar.

Lämnar jag tillbaka den jag köpte så får jag ju tillbaka 1000kr. Men om den är bättre så behåller jag den.

799vac är förvisso en ganska bra enhet. Men Telia har ju låst ner den så man knappt har något självbestämmande över den.
Citera
2016-10-10, 16:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EckiEcki
799vac är förvisso en ganska bra enhet. Men Telia har ju låst ner den så man knappt har något självbestämmande över den.

Ja det är ju lite tråkigt. I den jag köpte så finns ju iaf QoS där min egna dator är högst prioriterad utan någon annans vetskap såklart :P

Men det kanske finns på 799vac med.
Citera
2016-10-10, 16:37
Medlem
EckiEckis avatar
Citat:
Ja det är ju lite tråkigt. I den jag köpte så finns ju iaf QoS där min egna dator är högst prioriterad utan någon annans vetskap såklart :P

Men det kanske finns på 799vac med.

Heh, QoS är ett skämt i alla konsumentprylar. dessutom klarar den ju bara QoS på egress-data, inte ingress.

Och ja, det finns, men inte i Telias firmware
Citera
2016-10-11, 14:23
Medlem
Brygga telias router o koppla in din egen. Du vill ha kontroll över ditt interna nätverk utan att telia ska sniffa av det.
Citera
2016-10-11, 14:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nilserikkk
Brygga telias router o koppla in din egen. Du vill ha kontroll över ditt interna nätverk utan att telia ska sniffa av det.

Kan jag lika väl strunt i telias router då?
Citera
2016-10-11, 14:39
Medlem
Citat:
Kan jag lika väl strunt i telias router då?

Beror på om du vill köra bredbandstelefoni eller liknande.
Citera
2016-10-11, 17:33
Medlem
Citat:
Beror på om du vill köra bredbandstelefoni eller liknande.

Helt sant! Ska bara köra fiber så reflekterade inte ens över det
Citera
2016-10-11, 17:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EckiEcki
Heh, QoS är ett skämt i alla konsumentprylar. dessutom klarar den ju bara QoS på egress-data, inte ingress.

Och ja, det finns, men inte i Telias firmware

Vad menas med ingress/egress? Sökte på google men hittade bara en massa skit.
Citera
2016-10-11, 17:47
Medlem
EckiEckis avatar
Citat:
Vad menas med ingress/egress? Sökte på google men hittade bara en massa skit.

Inkommande / utgående.
Citera
2016-10-11, 18:11
Medlem
madtops avatar
Citat:

Så du förutsätter att Telia sniffar trafiken men inte t.ex ASUS?

Det finns många skäl att ha en egen router. Men ditt argument är inte ett av dem.

Citat:
Vad exakt du tycker är "bättre" är lite svårt att veta. Vissa tycker att en gratis router som någon annan konfigurerar och driftar är bättre. Andra har kunskap och tycker det är kul att fixa själv.

Telias router fungerar utmärkt och gör jobbet för typ 99% av deras kunder. Har du däremot speciella krav på att t.ex konfigurera QoS eller liknande bör du skaffa en egen router med ett öppet OS såsom t.ex open-wrt.
Citera
2016-10-12, 13:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av madtop
Så du förutsätter att Telia sniffar trafiken men inte t.ex ASUS?

Det finns många skäl att ha en egen router. Men ditt argument är inte ett av dem.

Vad exakt du tycker är "bättre" är lite svårt att veta. Vissa tycker att en gratis router som någon annan konfigurerar och driftar är bättre. Andra har kunskap och tycker det är kul att fixa själv.

Telias router fungerar utmärkt och gör jobbet för typ 99% av deras kunder. Har du däremot speciella krav på att t.ex konfigurera QoS eller liknande bör du skaffa en egen router med ett öppet OS såsom t.ex open-wrt.

Skulle ASUS sniffa trafiken så märks det på att din bandbredd är upptagen med att skicka data. Dessutom har du mer kontroll över vad som händer i den burken än telias egen burk.
OM du mot all förmodan måste köra just ASUS. Det finns öppen källkod o ladda in.
Telia, som äger linan och routern kan göra så att du aldrig ens märker att den laddar upp data, om du inte har utrustning framför som loggar detta.

Så jo, det är ett argument. Men visst finns det andra argument med.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in