Innan examinering eller vad som helst som är kopplat till prestationer (göra ngt någon ber mig om) så får jag grov ångest. Blir lamslagen, ordknapp och vet inte hur jag ska reagera när jag har prestationsångest, oftast kan jag handla i sådana situationer men det är sjukt krävande rent psykiskt. En pyrrhusseger. Har examinering imorgon och känner hur klumpen i bröstet blir allt större, och det är inte alls kopplat till huruvida i antal timmar jag pluggat utan känslorna får jag varje gång, dvs när det förväntas saker av mig.
Kruxet är att jag ibland brukar jag hjälpa mitt småsyskon med läxor och plugg när jag kan, oftast skriver jag inlämningar och uppsatser som ska in (tycker det är kul), men då känner jag aldrig prestationsångest? Kan skriva hur mycket som helst och orden väller ur mig. Upplever aldrig sådana känslor när jag gör det i syskonets namn. Men när det gäller mina studier, och förväntningar, så blir jag som tidigare nämnt lamslagen och ångestfylld.
Varför? Upplever ni prestationsångest? Och när gör ni det? Hur övar man bort det???