2016-10-06, 20:46
Medlem
Innan examinering eller vad som helst som är kopplat till prestationer (göra ngt någon ber mig om) så får jag grov ångest. Blir lamslagen, ordknapp och vet inte hur jag ska reagera när jag har prestationsångest, oftast kan jag handla i sådana situationer men det är sjukt krävande rent psykiskt. En pyrrhusseger. Har examinering imorgon och känner hur klumpen i bröstet blir allt större, och det är inte alls kopplat till huruvida i antal timmar jag pluggat utan känslorna får jag varje gång, dvs när det förväntas saker av mig.

Kruxet är att jag ibland brukar jag hjälpa mitt småsyskon med läxor och plugg när jag kan, oftast skriver jag inlämningar och uppsatser som ska in (tycker det är kul), men då känner jag aldrig prestationsångest? Kan skriva hur mycket som helst och orden väller ur mig. Upplever aldrig sådana känslor när jag gör det i syskonets namn. Men när det gäller mina studier, och förväntningar, så blir jag som tidigare nämnt lamslagen och ångestfylld.

Varför? Upplever ni prestationsångest? Och när gör ni det? Hur övar man bort det???
Citera
2016-10-06, 20:56
Medlem
Worezs avatar
Har ständigt en prestationsångest över mig. Klart att den kan bli mer intensiv till och från. Men ofta är det att man bygger upp ett problem som i slutändan inte är så farligt. Och att ha en inställning att man bara kan göra sitt bästa. Jag tror att sänka kraven och att vara förberedd gör att man minskar kraven.
Citera
2016-10-06, 21:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Worez
Har ständigt en prestationsångest över mig. Klart att den kan bli mer intensiv till och från. Men ofta är det att man bygger upp ett problem som i slutändan inte är så farligt. Och att ha en inställning att man bara kan göra sitt bästa. Jag tror att sänka kraven och att vara förberedd gör att man minskar kraven.

Men är det verkligen så lätt? Att bara sänka kraven? Det känns inte som att jag är i position att göra det. Hur brukar du själv göra?
Citera
2016-10-06, 21:40
Medlem
Worezs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Impregneraren
Men är det verkligen så lätt? Att bara sänka kraven? Det känns inte som att jag är i position att göra det. Hur brukar du själv göra?
Är ingen expert på området, verkligen inte. Men brukar försöka tänka att det känns bättre efteråt. Ofta är det att man ställer orimliga krav på sig själv. Prestationsångest är självdestruktivt. Det handlar om att uppskatta sig själv och se att man har ett värde oavsett vad man presterar.
Citera
2016-10-07, 06:59
Medlem
ReVarres avatar
Genom att ignorera sig själv och bara låta det vara. Det blir alltid bäst då.
Citera
2016-10-07, 11:11
Medlem
Milford.Cubicles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Impregneraren
Innan examinering eller vad som helst som är kopplat till prestationer (göra ngt någon ber mig om) så får jag grov ångest. Blir lamslagen, ordknapp och vet inte hur jag ska reagera när jag har prestationsångest, oftast kan jag handla i sådana situationer men det är sjukt krävande rent psykiskt. En pyrrhusseger. Har examinering imorgon och känner hur klumpen i bröstet blir allt större, och det är inte alls kopplat till huruvida i antal timmar jag pluggat utan känslorna får jag varje gång, dvs när det förväntas saker av mig.

Kruxet är att jag ibland brukar jag hjälpa mitt småsyskon med läxor och plugg när jag kan, oftast skriver jag inlämningar och uppsatser som ska in (tycker det är kul), men då känner jag aldrig prestationsångest? Kan skriva hur mycket som helst och orden väller ur mig. Upplever aldrig sådana känslor när jag gör det i syskonets namn. Men när det gäller mina studier, och förväntningar, så blir jag som tidigare nämnt lamslagen och ångestfylld.

Varför? Upplever ni prestationsångest? Och när gör ni det? Hur övar man bort det???
Det gäller att klara alla krav annars är man inte värd något.
Citera
2016-11-13, 15:51
Medlem
Är det ingen som kan hjälpa mig? Otroligt jobbigt att sitta nästan förlamad av ångest och med en klump i halsen/bröstet när man pluggar.
Citera
2016-11-14, 04:35
Medlem
Pungsvings avatar
Fokusera på din egen förståelse och välj stressfri process för inlärning, och välj egen lämplig hastighet på avancemang av förståelse. Sluta jämföra dig med egen förutfattad inbillad process för hur inlärning går till hos andra. De flesta måste studera samma material tre gånger och lösa alla uppgifter tre gånger innan saker börjar lossna.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in