2016-10-05, 22:09
Medlem
Skrik & Paniks avatar
Hur stor elkostnad blir det på elräkningen när man använder en robotklippare?
Det handlar om en maskin som laddar i 80 minuter och klipper i 120.
Finns det något mattesnille här som har ett rimligt svar?
Det gäller denna maskinen:

http://robotnyheter.se/2014/05/09/ro...00-fran-rusta/
Citera
2016-10-05, 22:18
Bannlyst
Skulle tippa på ca 4 öre per laddning.
Citera
2016-10-05, 22:39
Moderator
Arne.Ankas avatar
Skulle säga att kostnaden är, har man råd med klipparen har man råd med elen...hur stor är batterikapaciteten?
Citera
2016-10-05, 22:59
Medlem
Skrik & Paniks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arne.Anka
Skulle säga att kostnaden är, har man råd med klipparen har man råd med elen...hur stor är batterikapaciteten?
Tja...med tanke på priset på denna maskinen så kan vilket socialfall som helst köpa den.
Har ingen aning om batterikapaciteten, men jag fick frågan om det var okej att koppla in mackapären på min hushållsel. Den har gått tre månader nu och jag märker ingen direkt skillnad.
Eftersom det verkar ta emot att sätta en schablonpeng för tjänsten, då jag istället fick frågan om vad jag får ge per kilowatt, så uppstod frågan hur mycket den förbrukar.
Frågan är vad jag ska säga om det? Vad ska jag begära?
Senast redigerad av Skrik & Panik 2016-10-05 kl. 23:06.
Citera
2016-10-06, 08:32
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skrik & Panik
Hur stor elkostnad blir det på elräkningen när man använder en robotklippare?
Det handlar om en maskin som laddar i 80 minuter och klipper i 120.
Finns det något mattesnille här som har ett rimligt svar?
Det gäller denna maskinen:

http://robotnyheter.se/2014/05/09/ro...00-fran-rusta/

Eftersom laddningsspänningen är 34V och laddströmmen 3A och om man bortser från förluster i transformatorn och om man räknar på ett kWh-pris på 1 krona, så kostar varje laddning på 80 minuter 13 öre.
Citera
2016-10-06, 10:52
Medlem
Bongomans avatar
Det finns elmätare att köpa. Försök komma över en enfas som suttit i lägenhet. Kan fås för några hundringar. Men mätaren är dyrare än elen ett helt år så du får väl väga det ena mot det andra.

Jag skulle ta ett par hundringar om året.
Citera
2016-10-06, 11:12
Medlem
Kilowattjagarens avatar
Finns ingenstans man kan köpa ström för 1kr/kwh i lösvikt där alla kostnader är inkluderade utan att gå i förlust.

Jag tycker inte om vilda gissningar, själv hade jag mätt strömförbrukningen och sen dubblat summan i ersättning.

Vill ingen mäta, 4 dubblat summan.
Citera
2016-10-06, 11:28
Medlem
tempeZZts avatar
Om vi fortsätter på ovanstående beräkning och ponerar att klipparen är på dygnet runt, året runt, så kommer kostnaden för ett helt år att bli knappt 342 kronor. Nu går ju klipparen varken dygnet runt eller året runt...

Om jag jämför med min egen klippare som går en tredjedel av tiden halva året (högt räknat) så blir kostnaden 57 kronor per år.

Jag hade inte diskuterat detta över huvud taget för en sketen femtiolapp.
Citera
2016-10-06, 15:56
Medlem
Skrik & Paniks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tempeZZt
Om vi fortsätter på ovanstående beräkning och ponerar att klipparen är på dygnet runt, året runt, så kommer kostnaden för ett helt år att bli knappt 342 kronor. Nu går ju klipparen varken dygnet runt eller året runt...

Om jag jämför med min egen klippare som går en tredjedel av tiden halva året (högt räknat) så blir kostnaden 57 kronor per år.

Jag hade inte diskuterat detta över huvud taget för en sketen femtiolapp.
Absolut, där är jag med dig. Men jag hade ingen aning om förbrukningen, därav frågan.
Sen hör det till saken att frågan till mig löd "är det okej att ta ström från dig till klipparen, så gör vi upp nåt sen". När jag sedan frågade hur vi skulle göra så fick jag frågan om mitt kilowattpris. Då förstod jag att det bara handlar om kronor och ören för individen i fråga. Är det nåt jag hatar så är det småsnåla människor. Att han fick ta ström utan problem var tydligen inte värt nåt det heller.
Eftersom jag nu fått svar på min fråga här så ska jag gladeligen meddela honom att jag bjuder på hans sketna ström. Så att han inte kursar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in