Citat:
Ursprungligen postat av
elastikmanden
Ja, det kan kan jag, och räntan är på 4,2%... Alltså nästan ingenting nu här i slutet. Det gör mig så sur, att jag inte begriper, jag vill ju att de skitkronorna skall växa, men hur?

Eftersom du säger att du inte kan någon om börsen, så är det inte världens lättaste att "på ett säkert sätt" hämta hem 4.2%.
Däremot har du valet att betala av ditt lån direkt, och på så sätt spara in 4.2% ränta på återstående lån, vilket isf är det absolut smartaste.
T.ex., säg att du har lån på 100 kr kvar och räntan är 4.2%, alltså räntekostnad på 4.2 kr. Om du skiter i att betala av det direkt och istället investerar sparpengar 100 kr i t.ex. en fond, så måste du få ihop 4.2% avkastning för att ens gå break even, och då har jag inte räknat på courtage och annat som är procentuellt högt om man handlar med små belopp vilket gör det ännu svårare.
Dock har du ju som sagt fortfarande alternativet kvar att slippa betala ränta på 4.2%.
Grejen med att fortsätta betala av ränta på lån och inte amortera, är om du kan generera bättre ränta (avkastning) på de pengar du har fritt än vad räntan är på lånet. T.ex. om du har ett lån med 10% ränta, kan du då generera 11% avkastning på det lånade beloppet, så har du då en "pengamaskin" och du tjänar 1% på pengar som inte är dina