• 1
  • 2
2016-10-05, 20:10
Medlem
elastikmandens avatar
Ja, det kan låta som en pytteliten summa, men jag har sparat ihop det på mitt jävla knegarejobb, därför att jag i stort sett är skuldfri, och bara har "de fasta utgifterna"varje månad. Och så det det där lilla lånet, som gör mig skuldfri i maj, 2017. Då kan kan jag spara ca. 10k/ månad, mot 8 nu.

Vad är värt att göra med en sådan liten summa, för att den skall växa maximalt? Kan absolut ingenting om aktier och fonder, banker och annat.?
Citera
2016-10-05, 20:13
Medlem
Servals avatar
Betala in de resterande 16k du har i skuld nu direkt är en första bra investering.
Citera
2016-10-05, 20:13
Medlem
rebekks avatar
Vad har du för ränta på det "lilla lånet"? Kan du amortera av det direkt utan extra kostnader?
Citera
2016-10-05, 20:20
Medlem
elastikmandens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Serval
Betala in de resterande 16k du har i skuld nu direkt är en första bra investering.

Ja, det har jag inte ens tänkt på?
Senast redigerad av elastikmanden 2016-10-05 kl. 20:30.
Citera
2016-10-05, 20:23
Medlem
elastikmandens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rebekk
Vad har du för ränta på det "lilla lånet"? Kan du amortera av det direkt utan extra kostnader?
Ja, det kan kan jag, och räntan är på 4,2%... Alltså nästan ingenting nu här i slutet. Det gör mig så sur, att jag inte begriper, jag vill ju att de skitkronorna skall växa, men hur?
Citera
2016-10-05, 20:24
Medlem
frozendragons avatar
Om du inte kan något skulle jag förslå fonder. Du behöver inte göra så mycket förutom att köpa dem och vänta. Mitt tips skulle vara avanza zero. Det är en fond utan avgifter. De flesta banker har fonder men kolla upp vad avgifterna är för fonden och risken. Annars kan kostnaderna äta upp all vinst.
Citera
2016-10-05, 20:34
Medlem
elastikmandens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av frozendragon
Om du inte kan något skulle jag förslå fonder. Du behöver inte göra så mycket förutom att köpa dem och vänta. Mitt tips skulle vara avanza zero. Det är en fond utan avgifter. De flesta banker har fonder men kolla upp vad avgifterna är för fonden och risken. Annars kan kostnaderna äta upp all vinst.

Nähh inga avgifter vill jag betala! Jag vill investera dem i något, där de kan växa som mest!
Citera
2016-10-05, 20:44
Medlem
rebekks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av elastikmanden
Ja, det kan kan jag, och räntan är på 4,2%... Alltså nästan ingenting nu här i slutet. Det gör mig så sur, att jag inte begriper, jag vill ju att de skitkronorna skall växa, men hur?

Eftersom du säger att du inte kan någon om börsen, så är det inte världens lättaste att "på ett säkert sätt" hämta hem 4.2%.

Däremot har du valet att betala av ditt lån direkt, och på så sätt spara in 4.2% ränta på återstående lån, vilket isf är det absolut smartaste.

T.ex., säg att du har lån på 100 kr kvar och räntan är 4.2%, alltså räntekostnad på 4.2 kr. Om du skiter i att betala av det direkt och istället investerar sparpengar 100 kr i t.ex. en fond, så måste du få ihop 4.2% avkastning för att ens gå break even, och då har jag inte räknat på courtage och annat som är procentuellt högt om man handlar med små belopp vilket gör det ännu svårare.

Dock har du ju som sagt fortfarande alternativet kvar att slippa betala ränta på 4.2%.

Grejen med att fortsätta betala av ränta på lån och inte amortera, är om du kan generera bättre ränta (avkastning) på de pengar du har fritt än vad räntan är på lånet. T.ex. om du har ett lån med 10% ränta, kan du då generera 11% avkastning på det lånade beloppet, så har du då en "pengamaskin" och du tjänar 1% på pengar som inte är dina
Citera
2016-10-05, 21:18
Medlem
Christopher.s avatar
Kan låta tråkigt men jag skulle spara ihop 100.000 till buffert om jag var du, ger harmoni att ha en om allt skiter sig buffert.
Citera
2016-10-05, 22:26
Medlem
Herregud 60k är ingenting, jag sparade ihop 300k på 2 år så dina 60k är det bara och spara. Betala av alla dina skulder utifall du har ränta på dem och sen är det bara och knega på. Du kan ingenting om börsen vilket innebär att du inte ska röra den.
Försök tänka utanför boxen och inse att 60k är en fis i rymden.
Citera
2016-10-05, 22:34
Medlem
idiamindadas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av werner3
Herregud 60k är ingenting, jag sparade ihop 300k på 2 år så dina 60k är det bara och spara. Betala av alla dina skulder utifall du har ränta på dem och sen är det bara och knega på. Du kan ingenting om börsen vilket innebär att du inte ska röra den.
Försök tänka utanför boxen och inse att 60k är en fis i rymden.

Det tog inte lång tid innan kulmäteriet tog fart. Så, lägg dig nu puttelille.

Ont. Avanza har en mycket bra portföljgenerator som plockar ihop en fondportfölj åt dig med några klick. Avanza Zero är kanske bra men jag tycker du gott kan vara lite mer äventyrlig än så. Sätt in dina pengar där och fortsätt månadsspara så kommer pengarna växa fortare än du tror.
Citera
2016-10-05, 22:36
Medlem
nittonhundrafyras avatar
Betala bort lånet du har kvar, spara sedan undan tillräckligt så du klarar dig utan lön i tre månader på ett vanligt bankkonto med lite ränta, tex hos Bank Norwegian eller Marginalen Bank och sätt sedan upp ett månadssparande hos Avanza där du låter deras portföljgenerator välja fonder åt dig.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in