2016-10-05, 08:54
Medlem
http://www.norrteljetidning.se/norrtalje-kommun/norrtalje/stangt-aldreboende-i-norrtalje-blir-tillfalligt-hem-for-nyanlanda

– Vi har en lag att följa, vi ska ordna bostäder till de nyanlända som kommer hit. Samtidigt arbetar vi parallellt med att ordna bostäder till många andra målgrupper, säger hon. (Ingrid Landin MP)

Det artikeln "glömmer" att skriva ut är att det ligger 2 st låg- till mellanstadieskolor inom ca 200m från byggnaden där 25 st nyanlända ska bo. Byggnaden delar dessutom vissa ytor med den ena skolans fritids...

Ingrid Landin ska ses som medskyldig om någon av de boende utsätter barnen för övergrepp.

Hur fungerar hjärnan hos politiker som helt har missat vad som sker i områden där man slår upp den här typen av boenden?

Vad säger föräldrar till barnen som går i de båda skolorna?

Vad tycker folk som bor i närheten?
Citera
2016-10-05, 09:47
Medlem
Golonkas avatar
Det här är ju någonstans väldigt märkligt ändå... Denna tråd är nästan en timme gammal, men ändå har ingen kommenterat. Jag märker själv att jag numera är så matt, bokstavligt talat utmattad, av allt sjukt elände som pågår just nu. Jag orkar inte ens bli upprörd! En rullstolsbunden kvinna i Visby frihetsberövas och rundknullas av ett halvdussin bestar från Afghanistans? Jaha... (gäääsp).

En välkänd krönikör, skribent och medarbetare på en av landets största tidningar uppmanar i förtäckta ordalag till utrotning av dissidenter och oliktänkare? Hmmm... Ja så vaddå? (gäääsp)

EU-migranter bosätter sig på skolgårdar och en parklekar och bajsar på barnens lekplatser? Joomen... Nämen usch då! (gääääsp)

Det bränns, slaktas, mördas, våldtas, skövlas och skjuts och kastas handgranater... Småflickor slits in i bilar och runkande knäppskallar driver omkring i minsta lilla bruksort... Polisen kommer inte när man ringer, akutmottagningen ockuperas av beväpnade gangsters, det brinner bilar numera även ute i mindre byar och småstäder...

Det som vi kan läsa om i TS är inge Stor Nyhet. Så har man gjort förut! Svaga, gamla, sjuka, handikappade... Ut med dem, för här finns pengar att tjäna! Öppna hem för vuxna jävla karlar som lajvar barn och kostar årligen mer än hela försvarsmaktens samlade budget!!

Och man orkar knappt hacka ner ett ilsket inlägg nu längre... Detta är den nya normalbilden. Såhär har man alltså anpassat sig till tingens nya ordning.

Jag tror Sverige nu är skadat "beyond repair" som man säger... Jag tror inte längre att Riket står att rädda ens om Dödsnazistiska Kampförbundet får egen majoritet i Riksdagen nästa val! Jag tror att rötan sitter så djupt, att vi är så avtrubbade, hjärntvättade och utmattade att vi inte ens orkar kravla oss upp ur grytan även om det nu börjar kännas att vattnet är obekvämt varmt! Jag orkar inte ens kontemplera över off grid-scenariot där jag flyttar ut i skogen med ett fullmatat vapenskåp, konservburkar, dieselaggregat och egen brunn och riggar boobie-traps åt mångkulturalisterna.

Här kastar man alltså ut gammelfarfar och gammelmormor... Deras fattiga pinaler ska ner i lådor och de ska tillbringa de sista månaderna av sina långa och strävsamma liv med att flytta på sig, maka åt sig för blatten!

Det är så man vill spy, men man orkar inte! Fruktansvärt!
Citera
2016-10-05, 09:48
Medlem
MonaSvisas avatar
Dom har kastat ut alla gamla från det här äldreboendet och nu flyttar den nya adeln med skattebetalarnas pengar.
Kommunen har tidigare sagt att detta inte skulle bli flyktingboende. Där ljög sossar och MP igen.

Dom påstår att det bara är tillfälligt boende. Det kommer att bli och vara flyktingboende dom närmaste 10 åren...minst.
Dom flesta som har barn i skolan bredvid har tidigare till största del röstat fram något av 7 partier. Dom vill alla ha flyktingar hit till Sverige och njuter säkert nu när dom bor riktigt nära...ända tills det händer något negativt för deras egna barn.
Citera
2016-10-05, 10:04
Medlem
Beaver14s avatar
Ok, då tar vi och rättar den missvisande rubriken.

I fastigheten har ett privat bolag tidigare drivit ett äldreboende som nu har stängts och bolaget har sagt upp hyreskontraktet med kommunen som äger fastigheten. Kommunen har beslutat att fastigheten ska säljas och tills dess kommer den att användas för bostäder åt familjer som fått uppehållstillstånd och anvisats till kommunen av migrationsverket.

Kommunen har inte stängt något äldreboende och kastat ut gamla till förmån för nyanlända.
Citera
2016-10-05, 10:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Beaver14
Ok, då tar vi och rättar den missvisande rubriken.

I fastigheten har ett privat bolag tidigare drivit ett äldreboende som nu har stängts och bolaget har sagt upp hyreskontraktet med kommunen som äger fastigheten. Kommunen har beslutat att fastigheten ska säljas och tills dess kommer den att användas för bostäder åt familjer som fått uppehållstillstånd och anvisats till kommunen av migrationsverket.

Kommunen har inte stängt något äldreboende och kastat ut gamla till förmån för nyanlända.

Ok, då tar vi och rättar den uppläxande tonen.

I fastigheten har det 50% privata - 50% kommunala bolaget Tio100 drivit äldreboende.

Anledningen till att äldreboendet lades ner påstås vara att dörrkarmar och toaletter är för trånga, tanken att driva vidare verksamheten för äldre som inte har särskilda behov som t.ex rullstol eller lyftanordning till badkar har inte slagit det 50% kommunägda bolaget.

Som Ingrid Landin (mp) är inne på så tvingar lagen Norrtälje Kommun att ta emot flyktingar, då är det väl väldigt enkelt att ta chansen att stänga äldreboendet till förmån för flyktingarna?

Fastigheten är som du skriver till salu, spekulant är Roslagsbostäder (det kommunala bostadsbolaget). Så frågan är hur tillfälligt det här boendet egentligen är. Väljer man att tro på precis allt man hör så är man på djupt vatten. I artikeln nämns 25 personer, men byggnaden har betydligt högre kapacitet, om kommunen permanentar lösningen kan vi nog räkna 150 - 200 platser i stället.

Fråga; Tycker du att det är lämpligt att smälla upp ett sånt här boende mitt bland 2 st skolor?
Citera
2016-10-05, 10:56
Medlem
Beaver14s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WIJG
Ok, då tar vi och rättar den uppläxande tonen.

I fastigheten har det 50% privata - 50% kommunala bolaget Tio100 drivit äldreboende.

Anledningen till att äldreboendet lades ner påstås vara att dörrkarmar och toaletter är för trånga, tanken att driva vidare verksamheten för äldre som inte har särskilda behov som t.ex rullstol eller lyftanordning till badkar har inte slagit det 50% kommunägda bolaget.

Som Ingrid Landin (mp) är inne på så tvingar lagen Norrtälje Kommun att ta emot flyktingar, då är det väl väldigt enkelt att ta chansen att stänga äldreboendet till förmån för flyktingarna?

Fastigheten är som du skriver till salu, spekulant är Roslagsbostäder (det kommunala bostadsbolaget). Så frågan är hur tillfälligt det här boendet egentligen är. Väljer man att tro på precis allt man hör så är man på djupt vatten. I artikeln nämns 25 personer, men byggnaden har betydligt högre kapacitet, om kommunen permanentar lösningen kan vi nog räkna 150 - 200 platser i stället.

Fråga; Tycker du att det är lämpligt att smälla upp ett sånt här boende mitt bland 2 st skolor?

Det framgår att den ska säljas med villkoret att vara hyresrätter med viss andel sociala kontrakt så att det blir permanent får man nog utgå ifrån.

Lämpligheten är ju svår att diskutera då det sällan finns något bra alternativ enligt motståndare, då nyanlända som grupp anses farliga. För att det är lämpligt med bostäder där verkar det ju inte vara något tvivel om, annars skulle det ju inte finnas bostadhus bland skolor eller skolor bland bostadshus (beroende på vad som kom först).

Frågan blir ju istället om det är lämpligt med vissa typer av personer i dessa bostäder och då kommer vi ju in på det som är svårt att diskutera. För mångas åsikt är ju att det inte är lämpligt någonstans för nyanlända att bo. Så om du anser att det är olämpligt, har du något förslag på var de ska bo istället? Jag känner inte till Norrtälje men så som det ser ut nu har de skyldighet att ordna boende åt dessa personer.
Citera
2016-10-05, 11:03
Medlem
Maeglins avatar
Nu hamnade allt i ett nytt ljus. Det var inte så enkelt som WIJG ville få det till i ursprungsinlägget att äldre hamnar på gatan till förmån för nyanlända.

Och när det påpekas går WIJG på defensiven.

Läs information kritiskt.
Citera
2016-10-05, 11:45
Medlem
Är givetvis helt emot detta, men vad kan vi göra åt saken?

Det är så här numera vi skall behandlas som universums avskum...

Som tacken för att vi byggde upp detta land..

Jag har allvarligt börjat överväga att skippa att skaffa barn, med tanke på det samhällsklimat vi upplever här idag... Vad föds vi upp till? Att arbeta och konsumera, är det ett värdigt liv?

Tänk vad mänskligheten skulle kunna åstadkomma utan massa politiker och tillsätta riktiga ledare istället, som vill avancera samhället och utveckla oss människor.

Men det är bara en dröm som tynar bort ju mer mena folk vi tar in.

Vi blir hämmade.. Tragiskt
Citera
2016-10-05, 11:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Maeglin
Nu hamnade allt i ett nytt ljus. Det var inte så enkelt som WIJG ville få det till i ursprungsinlägget att äldre hamnar på gatan till förmån för nyanlända.

Och när det påpekas går WIJG på defensiven.

Läs information kritiskt.

Defensiven? Min åsikt är väl klar och tydlig? Kommunen har ryckt undan ett boende för äldre som var populärt bland pensionärerna som bodde där, motivet ÄR att bereda plats för nyanlända. Som jag skrev hade boendet lika gärna bedrivits vidare för äldre som fortfarande kan röra sig mer eller mindre obegränsat i en vanlig lägenhet.

Jag tycker att det är helt opassande att lägga boendet bland skolor och bostadsområden där det bor många barn.

Eftersom jag känner till fler platser i kommunen som skulle vara mer lämpliga så är det skrämmande att man från kommunens håll väljer att blunda, speciellt efter den här sommaren med gruppvåldtäkter, sexuella ofredanden mot minderåriga osv.

Verklighetsfrånvarande.
Citera
2016-10-05, 12:06
Medlem
Beaver14s avatar
Citat:
Defensiven? Min åsikt är väl klar och tydlig? Kommunen har ryckt undan ett boende för äldre som var populärt bland pensionärerna som bodde där, motivet ÄR att bereda plats för nyanlända. Som jag skrev hade boendet lika gärna bedrivits vidare för äldre som fortfarande kan röra sig mer eller mindre obegränsat i en vanlig lägenhet.

Jag tycker att det är helt opassande att lägga boendet bland skolor och bostadsområden där det bor många barn.

Eftersom jag känner till fler platser i kommunen som skulle vara mer lämpliga så är det skrämmande att man från kommunens håll väljer att blunda, speciellt efter den här sommaren med gruppvåldtäkter, sexuella ofredanden mot minderåriga osv.

Verklighetsfrånvarande.

Motivet är enligt dig att bereda plats för nyanlända. För en annan som läser händelsekedjan är det inte lika tydligt.

April 2015 - Arbetsmiljöverket dömer ut fastigheten som äldreboende.
Mars 2016 - Bolaget har avvecklat verksamheten och sagt upp kontraktet. Lokalerna står nu tomma.
Augusti 2016 - Ks ordförande säger att det troligtvis blir en försäljning för att fortsatt upplåtas som hyresrätter med viss del sociala kontrakt. Privata intressen tycker att det skulle passa bra för t.ex. ungdomsbostäder.
Oktober 2016 - Det går upp för kommunen att det kommer att finnas behov av ca 25 lägenheter för att tillgodose de anvisningar som migrationsverket gör kommunen. Äldreboendet som nu stått tomt i ett halvår anses som en bra tillfällig lösning tills dess att fastigheten hittat en ny ägare.

Nu kan man ju välja att se detta konspiratoriskt som att kommunen redan i april 2015 hade denna plan. Själv anser jag att man använder befintliga resurser på ett bra sätt istället för att ha tomma lokaler och placera nyanlända någon annanstans i kanske nybyggda moduler.

Tilläggsfråga: De äldre som bodde på äldreboendet tidigare, bor de på gatan nu?
Citera
2016-10-05, 12:07
Medlem
Citat:

Verklighetsfrånvarande.

Trollen du argumenterar med gör samma sak i alla trådar. Det kallas liberal fact checking och de tror genuint att de är smarta så man kan inte klandra dem.
Citera
2016-10-05, 12:50
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Golonka
Det här är ju någonstans väldigt märkligt ändå... Denna tråd är nästan en timme gammal, men ändå har ingen kommenterat. Jag märker själv att jag numera är så matt, bokstavligt talat utmattad, av allt sjukt elände som pågår just nu. Jag orkar inte ens bli upprörd! En rullstolsbunden kvinna i Visby frihetsberövas och rundknullas av ett halvdussin bestar från Afghanistans? Jaha... (gäääsp).

En välkänd krönikör, skribent och medarbetare på en av landets största tidningar uppmanar i förtäckta ordalag till utrotning av dissidenter och oliktänkare? Hmmm... Ja så vaddå? (gäääsp)

EU-migranter bosätter sig på skolgårdar och en parklekar och bajsar på barnens lekplatser? Joomen... Nämen usch då! (gääääsp)

Det bränns, slaktas, mördas, våldtas, skövlas och skjuts och kastas handgranater... Småflickor slits in i bilar och runkande knäppskallar driver omkring i minsta lilla bruksort... Polisen kommer inte när man ringer, akutmottagningen ockuperas av beväpnade gangsters, det brinner bilar numera även ute i mindre byar och småstäder...

Det som vi kan läsa om i TS är inge Stor Nyhet. Så har man gjort förut! Svaga, gamla, sjuka, handikappade... Ut med dem, för här finns pengar att tjäna! Öppna hem för vuxna jävla karlar som lajvar barn och kostar årligen mer än hela försvarsmaktens samlade budget!!

Och man orkar knappt hacka ner ett ilsket inlägg nu längre... Detta är den nya normalbilden. Såhär har man alltså anpassat sig till tingens nya ordning.

Jag tror Sverige nu är skadat "beyond repair" som man säger... Jag tror inte längre att Riket står att rädda ens om Dödsnazistiska Kampförbundet får egen majoritet i Riksdagen nästa val! Jag tror att rötan sitter så djupt, att vi är så avtrubbade, hjärntvättade och utmattade att vi inte ens orkar kravla oss upp ur grytan även om det nu börjar kännas att vattnet är obekvämt varmt! Jag orkar inte ens kontemplera över off grid-scenariot där jag flyttar ut i skogen med ett fullmatat vapenskåp, konservburkar, dieselaggregat och egen brunn och riggar boobie-traps åt mångkulturalisterna.

Här kastar man alltså ut gammelfarfar och gammelmormor... Deras fattiga pinaler ska ner i lådor och de ska tillbringa de sista månaderna av sina långa och strävsamma liv med att flytta på sig, maka åt sig för blatten!

Det är så man vill spy, men man orkar inte! Fruktansvärt!

Du är något på spåret, som även jag försöker få fram, men på ett helt annat sätt än ditt.

Som vanligt skriver du bra och ibland roliga och träffande inlägg. Men du raljerar, precis som motståndarna gör. Ingen tänkande människa tror att alla "flyktingar är våldtäktsmän, bidragsparasiter och mördare. Lika lite som att de tror att alla invandringskritiska är rasister, fascister, nazister och nu det senaste skällsordet (ve och fasa) ryssvänliga.

Vanliga tänkande vuxna människor blir trötta på dessa ytterligheter bland folket, politiker och media som bara slänger skit på varandra och inte kan föra konstruktiva samtal. Det leder ju inte till något konstruktivt!

Och vadan detta nyintresse för våra gamla, sjuka, arbetslösa och hemlösa? Vad jag kommer ihåg, när jag registrerade mig på FB för 10 år sedan, så var intresset för dessa i princip obefintligt. Eller så tyckte man att det var DE som var parasiterna som man hade rätt att hata lite på.

Ja, jag tycker fortfarande att det är förjävligt hur vi behandla våra gamla och andra behövande i Sverige. Vi ska vara så jävla duktiga på allt, men har fortfarande pensionärer som lever under EUs fattigdomsgräns. Vi får leta med lykta efter äldreboenden som ger de äldre basala saker som god mat och ett bad, och slår upp detta som en nyhet när det borde vara en självklarhet! Och till dessa boendena sätter sig 20-åringar i kö för att säkra en god ålderdom.

Är detta verkligen värdigt ett välfärdssamhälle och en humanistisk stormakt som Sverige?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in