2005-12-11, 02:07
Medlem
nyblads avatar
Ja som topic lyder, Vad är det för skillnad på routrar hubar och switchar? Antar att hubar är lite mindre avanserade än de andra 2 men vet inte säkert.

Anledningen till att jag frågar är att jag *tror* att jag måste forwarda massa portar på routern här för att få ett spel att fungera bättre, men på mackapären där ute så står det switch så först måste jag veta skillnaden...
Citera
2005-12-11, 04:03
Medlem
S-hund temporärs avatar
http://www.justfuckinggoogleit.com/s...tch+difference

Förenklat:
Hub: En dum grenkoppling. Allt den tar emot skickar den ut till alla anslutna datorer.
Switch: Som en hub, fast effektivare. Den lär sig vad som skall skickas till vilken dator, men struntar i vad det är den skickar.
Router: Håller även koll på "högre nivåer" i datatrafiken, t.ex. till vilken dator som data ämnat för vissa TCP-/UDP-portar skall skickas. Kan konfigureras efter önskemål, t.ex. dina spel.
Citera
2005-12-11, 06:47
Medlem
Min favoritförklaring:

Hub=Akvarium med många hål i botten. Häller du i vatten i det så rinner det ut genom alla hålen på undersidan.

Switch= Akvarium med många hål i botten. I hålen sitter det vattenkranar. Häller man i vatten uppifrån rinner det inte ut vatten förrän man vrider på en av kranarna.

Vattnet i detta fallet är datainformation

Hålen är portarna.

Kranarna är till för att rätt dator ska få rätt information.

Tyvärr så har jag inte testat min förklaring på gamla tant Agda, 83 än... men jag tror hon skulle förstå vad jag menar... :-)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in