• 1
  • 2
2016-10-04, 22:01
Medlem
Hej,

Jag är 21 år och är allergisk mot parfym och cigarettrök. Om jag är i samma rum/utrymme som någon som har parfym på sig eller röker får jag ont i huvudet och mina ögon kliar och blir röda. Som ni kanske kan förstå orsakar detta ganska många problem för mig i vardagen. Inte minst när jag åker buss till studier och jobb varje dag. Just nu har jag ingen konstaterad diagnos på detta, men kan säkert få det om jag uppsöker läkare. Det jag undrar är om det finns någon möjlighet att jag skulle få ersättning för mellanskillnaden för vad det kostar för mig att åka bil istället för buss varje dag?
Citera
2016-10-04, 22:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tyrathequeen
Hej,

Jag är 21 år och är allergisk mot parfym och cigarettrök. Om jag är i samma rum/utrymme som någon som har parfym på sig eller röker får jag ont i huvudet och mina ögon kliar och blir röda. Som ni kanske kan förstå orsakar detta ganska många problem för mig i vardagen. Inte minst när jag åker buss till studier och jobb varje dag. Just nu har jag ingen konstaterad diagnos på detta, men kan säkert få det om jag uppsöker läkare. Det jag undrar är om det finns någon möjlighet att jag skulle få ersättning för mellanskillnaden för vad det kostar för mig att åka bil istället för buss varje dag?

Du kan la cykla?
Citera
2016-10-04, 22:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Horfest
Du kan la cykla?

Har 3 mil enkel väg så cykla är inget alternativ.
Citera
2016-10-04, 22:18
Medlem
Citat:
Har 3 mil enkel väg så cykla är inget alternativ.

Gasmask då?
Citera
2016-10-04, 22:51
Medlem
Det bedömer väl den som tar beslutet? Ansök, bara .....
Citera
2016-10-04, 23:48
Medlem
Ronilles avatar
Fixa läkarintyg och sök! Du kan inte få mer än nej.
Citera
2016-10-05, 06:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av englad
Det bedömer väl den som tar beslutet? Ansök, bara .....

Men hur/var ansöker man ens om en sån sak?
Citera
2016-10-05, 07:24
Medlem
Diablo1118s avatar
Citat:
Hej,

Nej det kan du inte. Sjukresor är resor till och från vårdbesök inte till ditt arbete. Det krävs dessutom ett läkarintyg på att det är det enda alternativet. Ditt alternativ är färdtjänst men jag är 99,9% säker på att du inte heller får det på grund av din allergi. Du får som alla andra avdrag i skatten.
Citera
2016-10-05, 08:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Diablo1118
Nej det kan du inte. Sjukresor är resor till och från vårdbesök inte till ditt arbete. Det krävs dessutom ett läkarintyg på att det är det enda alternativet. Ditt alternativ är färdtjänst men jag är 99,9% säker på att du inte heller får det på grund av din allergi. Du får som alla andra avdrag i skatten.

Menar du att man får dra av resor till och från jobbet från skatten? Problemet med det är att jag inte kan göra det eftersom jag inte jobbar så att jag får inkomst. Jag studerar 50 % på en utbildning som jag inte får CSN för och volontärarbetar 50 %.
Citera
2016-10-05, 08:09
Medlem
Paddan1000s avatar
Du kan ta en tablett Desloratadin varje morgon som vi pollenallergiker gör. Det finns receptfritt på Apoteket.
Citera
2016-10-05, 08:15
Medlem
Fenjal888s avatar
Få det diagnostiserat först i alla fall, så får du hjälp med problemet. Om det är recept till något läkemedel eller ersättning får vi väl se, men lösningen börjar i den änden.

Dock tror jag det är extremt svårt att få ersättning för att utföra volontärarbete.
Citera
2022-01-25, 18:34
Medlem
Citat:
Hej,

Man kan inte va allergisk mot parfymdoft.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in