Citat:
Ursprungligen postat av
japanskbrud
finns väl dom som fått en kula i huvet och överlevt , som inte går att operera bort. Kroppen kapslar in dom på ngt sätt .. samma med granatsplitter som inte går att avlägsna utan att ställa till med ngt värre.
ja men det innebär inte att skadan inte är ovårdad..
man måste ändå öppna skallen för att släppa ut blodansamlingar (lätta på trycket) plocka bort benbitar, smuts, hår etc..
Många som skjutits och överlevt har kulor kvar eller fragment eftersom de sitter farligt nära ex ryggmärgen, hjärnan, m.m. Då låter man dem sitta men blödningar måste stoppas, smuts måste bort, hålet måste förslutas etc..
De flesta som skjuts och överlever dör i regel pga. senare komplikationer som infektioner eller att blödningar inte kunnat stoppas.
Inre skador är svåra att upptäcka och man vet inte om organ, tarmar, skadats vid ex en bukskada oavsett om det är från skott/kniv. Det räcker ofta med att en liten del kläder, följt med in i såret för att orsaka en infektion med dödlig utgång.
Ett ex såg jag på tv om en driveby shooting i USA, där de sköt med en brännekekula dvs slug i ett hagelgevär rakt igenom en bildörr och träffade en äldre dam i höften/skinkan.
Man lyckades laga tarmen som slets av kulan och död vävnad skars bort. Efter någon vecka blev hon svårt sjuk och dog efter några timmar.
Man fann vid obduktionen att ett stycke bilklädsel från dörren följt med kulan in i kroppen och den biten hittade man inte. Hon dog av kraftig infektion.
Blodförgiftning är också möjligt. Då ett främmande föremål kommer in i kroppens blodbana.
I mitt fall fick jag en stålflis i tummen vilket botades med antibiotika.
När vi jobbade i Afghanistan hade vi alltid antibiotika (full eller brett spektrum) som skulle intas vid skottskada om man var vaken samt beroende på var skadan fanns förstås.