2016-10-05, 22:20
Medlem
Lite relevant till tråden och en sak jag funderat över, i film händer det att folk blir skjuten rakt igenom kroppen, hamnar i en ambulans och det visar sig att "inget viktigt" blev träffat, är detta något som faktiskt kan hända på riktigt eller är det en ren filmgrej / myt?
Citera
2016-10-05, 22:30
Medlem
MrBulldoggs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Virre87
Lite relevant till tråden och en sak jag funderat över, i film händer det att folk blir skjuten rakt igenom kroppen, hamnar i en ambulans och det visar sig att "inget viktigt" blev träffat, är detta något som faktiskt kan hända på riktigt eller är det en ren filmgrej / myt?

Ingen myt. Enkelt bevisat av att Henrik Arnstad kan ta en kula in genom ena örat och ut genom andra utan ens staka några ord medan han pladdrar på, eftersom kulan helt enkelt inte träffade något.
Citera
2016-10-06, 10:12
Medlem
HRTs avatar
[quote=vf|58681359]Mja, att "försluta" traumatiska sår är inte alltid så bra, speciellt om man har en infektion i såret.
Då hålls såret ofta öppet en tid till infektionen gått över, ska man "försluta" såret gör det dessutom med fördel inifrån och ut för att inte skapa en kavitet där bakterier kan frodas och just kaviteter är något som i princip alltid uppstår vid skottskador

Men var skrev jag att detta?
Du menar väl inte att folk med traumatiska skador går med dessa öppna resten av livet?
Som jag förklarade till TS så kan man klara skottskador men att gå helt obehandlade leder ofta till infektioner eller flodförlust.
Man måste öppna skadan stoppa blödningen ev lätta på trycket vid ex skall skada och självklart försluta såret när det är rengjort.

I de fallen du nämner är det ju redan en kraftig infektion eller överhängande risk ex vid benkross skador där benets sår är öppet för att dagligen tvätta etc.
Men det var inte det frågan gällde även en lindrig skada kan tyckas enkel men på insidan mer komplex. Nästan vid alla operationer sätts antibiotika in där det föreligger infektionsrisk speciellt i smutsiga sår.
Citera
2016-10-06, 11:09
Medlem
Jethrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Virre87

Ja det är sant. Om personen som blir skjuten är liten kan kulan hinna gå igenom kroppen innan den expanderar. Så träffar den ingen vitalt är det möjligt att överleva (källan är videon från mitt förra inlägg). Dock pratar vi om höghastighets ammo som 5.56 samt att du ska klara infektioner och chock men möjligt är det. Blir du skjuten av en pistol kan du bli träffad men att kulan inte går djupt nog för att ska nått allvarligt (stannar/ricocherar på muskler eller ben).
Citera
2016-10-06, 12:29
Medlem
Jonassons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Youngling
Kanske hör hemma i vetenskapsforumet men jag testar här. Om kulan inte träffar några vitala organ och endast skadar mjukvävnad, kommer man förblöda tillslut ändå? Kan det läka av sig själv utan vård?
Historiskt sett har de flesta soldater dött av smittsamma sjukdomar som kom sig av att de levde tätt ihop under dåliga hygieniska förhållanden. Många av de svenska soldaterna under stormaktstidens krig fick inte chansen att avlossa ett skott mot fienden, om de ens såg honom.

Sedan 1700-talet dominerar artilleriet slagfälten. De levererar enormt mycket mer metall mot fienden än vad handeldvapen kan göra. Risken att bli träffad av granatsplitter är betydligt större än att bli träffad av en kula, och deras oregelbundna form sliter sönder vävnad på ett sätt som en slät kula inte gör (men även en slät kula som träffar ben kommer att sprida benfragment som sliter sönder vävnaden).

Sedan första världskriget lobbar artelleriet granater som exploderar över fienden, vilket är betydligt effektivare än att skjuta direkt på honom, dels då en större yta täcks av splitter och dels då hjälmen är det enda skyddet för en soldat som inte befinner sig under tak.

Direkt beskjutning med artelleri sker bara från flyg eller stridsvagnar. Energin i en artelliprojektil är så stor att den kan vara dödlig även om man inte träffas av den, vinddraget från en nära miss rycker i kroppen så man kastas omkull och kan bryta armar och ben.

Moderna artelleriprojektorer som inte exploderar verkar genom sin tyngd, uran är betydligt tyngre än bly och är därför effektivast även om humanitära stormakter som Sverige inte vill använda det. Vid träff förgasas uranet av friktionen och förbränns till uranoxid som kan vara dödligt att inandas. Uranets giftighet är betydligt större än den radioaktiva skada det kan ge.
Citera
2016-10-06, 18:40
Moderator
vfs avatar
[quote=HRT|58685291][quote=vf|58681359]Mja, att "försluta" traumatiska sår är inte alltid så bra, speciellt om man har en infektion i såret.
Då hålls såret ofta öppet en tid till infektionen gått över, ska man "försluta" såret gör det dessutom med fördel inifrån och ut för att inte skapa en kavitet där bakterier kan frodas och just kaviteter är något som i princip alltid uppstår vid skottskador

Citat:
Ursprungligen postat av HRT
Men var skrev jag att detta?
Du menar väl inte att folk med traumatiska skador går med dessa öppna resten av livet?

Du skrev hålet måste förslutas jag skrev Då hålls såret ofta öppet en tid till infektionen gått över, inte resten av livet.

Citat:
Som jag förklarade till TS så kan man klara skottskador men att gå helt obehandlade leder ofta till infektioner eller flodförlust.

Nja, vid skador i mjukdelar, muskulatur osv så föreligger ingen större risk så länge enbart kulan har penetrerat mjukdelarna

Citat:
Man måste öppna skadan stoppa blödningen ev lätta på trycket vid ex skall skada och självklart försluta såret när det är rengjort.

Det är inte alltid som skottskador i mjukdelar leder till någon vidare blödning, skallen är ett vitalt organ och inte applicerbart här då TS pratar om icke vitala organ

Citat:
I de fallen du nämner är det ju redan en kraftig infektion eller överhängande risk ex vid benkross skador där benets sår är öppet för att dagligen tvätta etc.

Vilka fall?

Citat:
Men det var inte det frågan gällde även en lindrig skada kan tyckas enkel men på insidan mer komplex. Nästan vid alla operationer sätts antibiotika in där det föreligger infektionsrisk speciellt i smutsiga sår.

En lindrig skada kräver i princip bara omplåstring, ett skott i armens muskulatur är i "ofarlig"
Om inte tyg etc följt med in.

Sedan har ju höghastighetsvapen andra nackdelar osv, men för enhandsvapen är det enklare.

Citat:
Ursprungligen postat av Jethrel
Ja det är sant. Om personen som blir skjuten är liten kan kulan hinna gå igenom kroppen innan den expanderar. Så träffar den ingen vitalt är det möjligt att överleva (källan är videon från mitt förra inlägg). Dock pratar vi om höghastighets ammo som 5.56 samt att du ska klara infektioner och chock men möjligt är det. Blir du skjuten av en pistol kan du bli träffad men att kulan inte går djupt nog för att ska nått allvarligt (stannar/ricocherar på muskler eller ben).

Vilken höghastighets ammunition expanderar menar du? I 5.56? Hinna igenom kroppen?
Vad yrar du om?

Vilken pistolkula stoppas av muskler?
Senast redigerad av vf 2016-10-06 kl. 18:43.
Citera
2016-10-06, 20:55
Medlem
Jethrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vf
Vilken höghastighets ammunition expanderar menar du? I 5.56? Hinna igenom kroppen?
Vad yrar du om?

Vilken pistolkula stoppas av muskler?

Har i ett tidigare inlägg i tråden där jag länkar en video från Dr. Andreas Grabinsky som är expert på skottskador. Där har du kontext och källor till det jag hävdar.
Men kort så deformeras och expanderar all ammo till vis grad när det möter resistans och detta ökar skada. Smalare kulor expanderar senare pga tjocklek vilken kan hjälpa för en smalare person. Dock är 5.56 väldigt dödligt endå och betydligt dödligare än pistolkaliber. (se tid 7.05 i länk så ser du bild på hur jag menar)
Alla vanligare kalibrar som 9 mm till .45, om du läser ordentligt tidigare så är det huden som ger störst resistans (din hud motsvara fyra tum muskler i resistans) och den kan därefter fastna på muskler och ben (speciellt om den träffar snett).
Edit, Doktorn visar exempel på detta i videon så bättre att du ser den än att jag ska återberätta ti
Senast redigerad av Jethrel 2016-10-06 kl. 21:06.
Citera
2016-10-06, 21:08
Medlem
HRTs avatar
Nja, vid skador i mjukdelar, muskulatur osv så föreligger ingen större risk så länge enbart kulan har penetrerat mjukdelarna

-Det gällde allmänt som jag skrev man måste öppna för att kontrollera ev stoppa blödning, tvätta rent, såret och sen försluta så det inte blir infektion i ett öppet sår. Har nog aldrig sett en läkare, sjukvårdare bara sy igen o säga de där blir nog bra..

Det är inte alltid som skottskador i mjukdelar leder till någon vidare blödning, skallen är ett vitalt organ och inte applicerbart här då TS pratar om icke vitala organ

OK jag köper det frågan är var och när är en lindrig skada?

Träff i mjukdelar kan lika gärna leda till vävnadsdöd, artärblödning i låret, benbrott om kulan träffat ben därför röntgar man alltid och använder magnetkamera vid dessa skador. I en perfekt värld är det som på film (man själv behandlar skottskador men det är sällan så i verkligenheten.

Vilka fall?

Du själv nämnde att man låter såren ligga öppna jag förklarade efter det scenariot dvs man syr inte ihop, ex var benskada kross skador i ben etc. Ofta just benskador, aldrig hört talas om att ex bröstkorgen lämnas öppen eller buken. Däremot har jag själv sett och behandlat sår där det stack ut spikar i benet efter en trafikolycka. Trots läkning och inga infektioner amputerades senare benet pga. vävnadsdöd samt fantomsmärtor från nerver.

En lindrig skada kräver i princip bara omplåstring, ett skott i armens muskulatur är i "ofarlig"
Om inte tyg etc följt med in.

Ja men hur vet du att såret är rent? Men pratar vi om en skada där kulan rispat armen/ smalbenet? Då räcker väl ett plåster!
Men kula i axeln utan blödning innebär inte att såret är rent eller att annan skada på brosk, ben kan uteslutas samt att ex ett muskelfästa slitits av m.m.
Men vill man behandla hemma eftersom film hjältarna gör det och de klarar sig trots bukskador, avskjutna armar o ben så får man väl göra det.
Min poäng var att även den minsta skadan kan leda till infektion som sen måste behandlas

Sedan har ju höghastighetsvapen andra nackdelar osv, men för enhandsvapen är det enklare.

- Ja det jag tänker på är främst vävnadsdöd man kan träffas högt o i låret och ändå få skador på tarm, eller blåsan då anslagskraften är så pass hög att det blir som svallvågor på vattnet fast i muskulaturen. Finns många filmer på just detta fenomen.

Vad yrar du om?

Vilken pistolkula stoppas av muskler?[/quote]

-Ingen men samtidigt:
Öh..? Alla kulor går inte igenom en kropp utan tappar energi och fastnar då i muskulatur, vävnad eller ben. Kraftigare går rakt igenom. Sen finns det halvmantlade kulor som är gjorda för att gå sönder när de träffar mjukdelar etc.
Citera
2016-10-06, 22:39
Medlem
borrizs avatar
Små sår och fattiga vänner skall man aldrig strunta i.

Skämt åsido, det finns alltid en infektionsmrisk, särskilt om du inte sköter såret som du skall.
Citera
2016-10-06, 22:50
Moderator
vfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jethrel
Har i ett tidigare inlägg i tråden där jag länkar en video från Dr. Andreas Grabinsky som är expert på skottskador. Där har du kontext och källor till det jag hävdar.
Men kort så deformeras och expanderar all ammo till vis grad när det möter resistans och detta ökar skada. Smalare kulor expanderar senare pga tjocklek vilken kan hjälpa för en smalare person. Dock är 5.56 väldigt dödligt endå och betydligt dödligare än pistolkaliber. (se tid 7.05 i länk så ser du bild på hur jag menar)
Alla vanligare kalibrar som 9 mm till .45, om du läser ordentligt tidigare så är det huden som ger störst resistans (din hud motsvara fyra tum muskler i resistans) och den kan därefter fastna på muskler och ben (speciellt om den träffar snett).
Edit, Doktorn visar exempel på detta i videon så bättre att du ser den än att jag ska återberätta ti

Du ska nog inte tro på vad Dr Andreas Grabinsky säger, smalare "kulor" expanderar inte alls om det är fråga om helmantlat. Om man är smal eller inte har ingen som helst betydelse för skadan på vävnaden.

Kulans kaliber är mindre intressant, det handlar om anslagsenergi i målet.

Du yrar en massa skit, nyktra till. Huden motsvarar fyra tum muskler? En soft airgun penetrerar alltid mänsklig hud. Du har aldrig sett en skottskada, det har jag.
Citera
2016-10-07, 10:44
Medlem
Jethrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vf
Du ska nog inte tro på vad Dr Andreas Grabinsky säger, smalare "kulor" expanderar inte alls om det är fråga om helmantlat. Om man är smal eller inte har ingen som helst betydelse för skadan på vävnaden.

Kulans kaliber är mindre intressant, det handlar om anslagsenergi i målet.

Du yrar en massa skit, nyktra till. Huden motsvarar fyra tum muskler? En soft airgun penetrerar alltid mänsklig hud. Du har aldrig sett en skottskada, det har jag.

Nu tar han upp anslagsenergi i presentationen och jämför den med andra typer av likvärdiga krafter. Han har också visat på flera sätt hur kullor går i kroppen och visar med riktiga bilder hur alla kulor expanderar, däremot är det ju olika hur mycket dom gör det.
Han tar upp anslagsenergin i jämfört med kaliber och det är relevant i den beräkningen. Men du verkar ju vara en skrivbordskrigare utan några referenser föruot airsoft (vilket jag är aktiv innom med och det är inte riktig strid eller vapen) samt dissar referensen av någon som både forskar och jobbar med skottskador (världsledande dessutom) så du har ju ingen aning om vad du pratar om verkar det som
Citera
2016-10-07, 11:37
Medlem
HRTs avatar
Gå gärna in på youtube och kolla

Ballistic gel och div kalibers: https://www.youtube.com/watch?v=gisORlD3cDg

Beroende på vilken kula så roterar vissa men bryts inte upp utan är helmantlade sårkanalen kan därför bli stor ändå då kulan roterar.
Är det en halvmantlad kula som den polisen använder blir det mycket större sårskador eftersom den ska splittras i målet. Anledningen till detta är att man vill inte ha kulor som går rakt igenom och därmed kan skada andra.
Men jag vet flera som fick allvarliga skador i nedre buken av skottskador i låret då anslagskraften var så pass hög.
Men klart en fin kaliber som inte splittras sönder och går rakt igenom kroppen med lite blödningar skall kunna tvättas, sys ihop. Däremot brukar man tillsätta antibiotika för att försäkra sig om att såret inte blir infekterat men normalt brukar man spola ganska friskt.
Däremot kan leder, muskelfästen slitas av tom brosk så framtida operation kanske måste till för att återfå full förmåga.
Hemma har man inte lyxen att kunna se hur såret ser ut på insidan sånt gör man bara på sjukhuset.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in