[quote=HRT|58685291][quote=vf|58681359]Mja, att "försluta" traumatiska sår är inte alltid så bra, speciellt om man har en infektion i såret.
Då hålls såret ofta öppet en tid till infektionen gått över, ska man "försluta" såret gör det dessutom med fördel inifrån och ut för att inte skapa en kavitet där bakterier kan frodas och just kaviteter är något som i princip alltid uppstår vid skottskador
Citat:
Ursprungligen postat av
HRT
Men var skrev jag att detta?
Du menar väl inte att folk med traumatiska skador går med dessa öppna resten av livet?
Du skrev
hålet måste förslutas jag skrev
Då hålls såret ofta öppet en tid till infektionen gått över, inte resten av livet.
Citat:
Ursprungligen postat av
HRT
Som jag förklarade till TS så kan man klara skottskador men att gå helt obehandlade leder ofta till infektioner eller flodförlust.
Nja, vid skador i mjukdelar, muskulatur osv så föreligger ingen större risk så länge enbart kulan har penetrerat mjukdelarna
Citat:
Ursprungligen postat av
HRT
Man måste öppna skadan stoppa blödningen ev lätta på trycket vid ex skall skada och självklart försluta såret när det är rengjort.
Det är inte alltid som skottskador i mjukdelar leder till någon vidare blödning, skallen är ett vitalt organ och inte applicerbart här då TS pratar om icke vitala organ
Citat:
Ursprungligen postat av
HRT
I de fallen du nämner är det ju redan en kraftig infektion eller överhängande risk ex vid benkross skador där benets sår är öppet för att dagligen tvätta etc.
Vilka fall?
Citat:
Ursprungligen postat av
HRT
Men det var inte det frågan gällde även en lindrig skada kan tyckas enkel men på insidan mer komplex. Nästan vid alla operationer sätts antibiotika in där det föreligger infektionsrisk speciellt i smutsiga sår.
En lindrig skada kräver i princip bara omplåstring, ett skott i armens muskulatur är i "ofarlig"
Om inte tyg etc följt med in.
Sedan har ju höghastighetsvapen andra nackdelar osv, men för enhandsvapen är det enklare.
Citat:
Ursprungligen postat av
Jethrel
Ja det är sant. Om personen som blir skjuten är liten kan kulan hinna gå igenom kroppen innan den expanderar. Så träffar den ingen vitalt är det möjligt att överleva (källan är videon från mitt förra inlägg). Dock pratar vi om höghastighets ammo som 5.56 samt att du ska klara infektioner och chock men möjligt är det. Blir du skjuten av en pistol kan du bli träffad men att kulan inte går djupt nog för att ska nått allvarligt (stannar/ricocherar på muskler eller ben).
Vilken höghastighets ammunition expanderar menar du? I 5.56? Hinna igenom kroppen?
Vad yrar du om?
Vilken pistolkula stoppas av muskler?