2016-10-04, 13:02
Medlem
Skratta om ni vill men jag har aldrig gjort detta förut och ingen har lärt mig. Men.. hur betalar man hyran? Jag gick in på min bank och tänkte överföra till deras konto men efter att jag fyllt i allt så står det att mottagaren inte existerar? De vill att jag ska skriva in vilken bank de använder men jag har ingen aning och det står inte på deras hemsida och jag vet inte ens om jag gör rätt. Jag skicka en anmälan om autogiro också men vet inte vad jag ska göra med det?

Skäms över hur borta jag är men någon som kan hjälpa?
Citera
2016-10-04, 13:09
Medlem
TripleXLs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Huttsuttmutt
Skratta om ni vill men jag har aldrig gjort detta förut och ingen har lärt mig. Men.. hur betalar man hyran? Jag gick in på min bank och tänkte överföra till deras konto men efter att jag fyllt i allt så står det att mottagaren inte existerar? De vill att jag ska skriva in vilken bank de använder men jag har ingen aning och det står inte på deras hemsida och jag vet inte ens om jag gör rätt. Jag skicka en anmälan om autogiro också men vet inte vad jag ska göra med det?

Skäms över hur borta jag är men någon som kan hjälpa?

Tjena

Har du en hyresavi? (en räkning)

Där står oftast ett bankgironummer typ 111-2222 (det är hyresföretagets bankgironummer då) det skriver du in på raden om bankgironummer så betalningen skall gå till rätt företag.

Du går till Betala i internetbanken och inte överföra i det här fallet.

Sedan står det ett OCR nummer typ 19272726161661 det är just din identifierare att pengarna kommer från just dig så kontrollera noga att du skriver rätt.

Fyll sedan i belopp och betaldatum (2 dagar gärna innan förfallodatum för att undvika eventuella påminnelseavgifter) och klicka godkänn.
Citera
2016-10-04, 13:10
Moderator
evilhoneys avatar
Vad står det på din hyres-avi? All information man behöver brukar stå på den.

Har du internetbank? Isf kan du ju betala där; skriv bara i kontonumret (står på avin om det är bankgironummer eller postgironummer), summan och OCR-nummer alternativt meddelande, om det inte finns OCR.

Du skulle ju kunna ringa till hyresvärden också och fråga vilken bank de har.
Citera
2016-10-04, 13:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TripleXL
Tjena

Har du en hyresavi? (en räkning)

Där står oftast ett bankgironummer typ 111-2222 (det är hyresföretagets bankgironummer då) det skriver du in på raden om bankgironummer så betalningen skall gå till rätt företag.

Du går till Betala i internetbanken och inte överföra i det här fallet.

Sedan står det ett OCR nummer typ 19272726161661 det är just din identifierare att pengarna kommer från just dig så kontrollera noga att du skriver rätt.

Fyll sedan i belopp och betaldatum (2 dagar gärna innan förfallodatum för att undvika eventuella påminnelseavgifter) och klicka godkänn.

Tack så jätte mycket! Jag klickade på överföra istället för betala. Att är klart nu, tack!
Citera
2016-10-04, 13:41
Medlem
deadhead.s avatar
Citat:
Tack så jätte mycket! Jag klickade på överföra istället för betala. Att är klart nu, tack!
Härligt! Ingen fråga är för dum för att ställas! Alla är vi nybörjare någongång
Citera
2016-10-04, 14:06
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av deadhead.

Så är det, men man undrar i sitt stilla sinne varför föräldrarna inte upplyste sin telning om livets små trivialiteter och förberedde dem lite?
Citera
2016-10-04, 14:52
Medlem
Pecanpies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Så är det, men man undrar i sitt stilla sinne varför föräldrarna inte upplyste sin telning om livets små trivialiteter och förberedde dem lite?

Det finns olika sätt att betala hyran och TS föräldrar kanske inte använder internetbanken och inte har kunnat visa hur man gör.
Citera
2016-10-04, 17:32
Medlem
Inaniss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb

Tror aldrig jag haft en sådan ekonomisk genomgång med mina föräldrar. Och även om man kör en sådan när man är 15, hur stor är chansen att man kommer ihåg det när det behövs när man är 20, eller att det fungerar på exakt samma sätt. Kan ju se lite olika beroende på bank även om det är samma siffror som ska fyllas i. Det är en sån sak man tar när det kommer enligt mig, nu tyckte TS uppenbarligen att det var lättare att fråga här än att ringa upp sina föräldrar eller någon annan och fråga.
Citera
2016-10-04, 18:10
Medlem
Kanske en tjänst att starta upp för efterblivna ungdomar som inte har koll på livet. För 200 kr i månaden så sköter man alla deras utgifter, såsom hyra och övriga räkningar.
Eftersom föräldrar inte tycks förbereda dem så borde det vara en tjänst som genererar hutlöst mycket pengar.

För övrigt så borde det väl ändå framkomma i kontraktet vart pengarna ska betalas?
Skönt att det ändå löste sig till slut.
Kan inte vara roligt o bli vräkt för att man är för dum för att betala hyran
Citera
2016-10-04, 22:34
Medlem
SvartaBjorns avatar
Citat:

Citat:
Ursprungligen postat av deadhead.
Glad att du lyckades!

Håller med om att det är OK att fråga.

Glöm nu inte bort elräkningen när den kommer...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in