Citat:
Ursprungligen postat av
camilicious
S du menar att jag kan f skadestnd av kommunen fr att jag inte fr anvnda/nyttja min mark s som jag vill? Men det r typ omjligt att vinna i frvaltningsrtten d dem inte r sakkunniga?
Kvarteret reglerar fastighetsantalet till 17 och det r 17 fastigheter i omrdet nu men jag vet inte om grannens granne styckade av innan det var 17 eller efter..
Genomfrande tiden har gtt ut str det i planbeskedet, vad menas med det?
1. "exakt". Nja. Det finns skert ngon rimlighetsbedmning i saken. Men inom sdan s r det en mnsklig rttighet att f avnjuta sina tillgngar. Med andra ord kan du f skadestnd av bde stat och kommun ifall de gemensamt och i samfrstnd krnker dina rttigheter. Glm bara inte att ppeka att systemet designats fr att uppn just effekten att krnka dina mnskliga rttigheter.
2. Frvaltningsrtten har vldigt sm mjligheter att korrigera beslut och i princip inga mjligheter att dela ut skadestnd.
2.1. Sakkunnig r en frolmpning i den Svenska staten. Det beror p att belysningen av rollen rent generellt sker nr den Sakkunnige r totalt inkompetent, oduglig och/eller kriminell. Sakkunniga i ordets rtta bemrkelse fr sllan ngon belysning verhuvudtaget, mjligtvis kanske ngon prop 20r senare freskriver "denna lag/freskrift/whatever har fungerat vl".
2.2. Ett planbesked dr det str "kommunen avser inte att inleda planndring" torde inte vara verklagningsbart. Planbeskedet kan dremot innehlla en massa andra saker, tex. ha ett innehll av olaglig karaktr eller liknande. D har frvaltningsrtterna vldigt svrt att hantera sdana frgor eftersom de saknar erforderlig kompetens.
2.3. Frvaltningsrtterna r allts definitivt fel arena fr sdana beslut och frgor - de saknar alla ndvndiga befogenheter fr att hantera sdana frgor. Dremot kan planbeskedet vara nyttigt som delbevisning i andra avseenden tex. nr expropriationen av ert omrde inleds och ni inte bara vill ha expropriations och frvntansersttningen utan ven ersttning fr en vldtkt p era mnskliga rttigheter under 40rs tid etc. osv.
3. D fr du ta reda p saken. Det mest korkade man kan gra innan sdana saker inleds r att inte g igenom alla handlingar relaterade till fastigheten, kringliggande fastigheter, dp:er, tidigare dp:er, kringliggande dp:er och vriga relevanta handlingar tillbaka till 1600-talet.
4. Det betyder ingenting, frutom att kommunen enligt PBL anser sig ha rtt att ndra detaljplanen nr den nskar. Dvs. ifall kommunen skulle vilja ndra din dp s kan du inte motstta dig saken annat n avseende intresseavvgningarna (lagen ndrades 2016, s nu kan staten utan att prata med kommunerna ndra detaljplanefrslag fr upp till kvarter eller andra effekter i dp:er - vilket r ytterst lmpligt d EU krvt saken, liksom att staten annars riskerar att f st fr skadestnd i tex. omrden dr det finns latenta skadestnd liggande (det handlar om runt 25-50miljarder)) Dremot ska du ha ersttning fr saken, vilket rent generellt torde verstiga ngon teoretisk plannytta med en sdan planndring. Sedan finns specialfallet dr kommunen kar dina byggrtter - d finns det ingen grund fr skadestnd.