2016-10-03, 12:10
Medlem
En del katter kan ju vara försvunna i flera veckor innan dom återfinns och det kan väl inte vara så lätt att hitta möss eller vad dom nu äter.
Citera
2016-10-03, 12:21
Bannlyst
Vad äter katter utan ägare?

Vad äter Älg?

Djuren är skapta för att hämta mat själv.
Citera
2016-10-03, 12:34
Medlem
Mindre gnagare och fåglar, men bortsprungna katter brukar tappa en hel del vikt.
Citera
2016-10-03, 15:36
Medlem
Finns alltid nånting i skogarna men som ovanstående säger så brukar dom ändå minska vikt.
Citera
2016-10-03, 17:03
Medlem
Tunnan.och.Morotens avatar
Sopor, skalbaggar och flugor 🐵
Citera
2016-10-03, 18:57
Medlem
nerdnerds avatar
Möjligen OT, men jag tolkade först frågan som att den handlar vad det är SOM äter bortsprungna katter. Rävar? Om de nu blir uppätna öht.

Iaf, lite om båda frågorna:

http://www.whateats.com/what-eats-a-cat
Citera
2016-10-03, 18:58
Medlem
Elementarts avatar
Små möss, de kan säkert också äta skalbaggar o andra insekter. Jag såg en katt som kalasade på en snigel en gång.
Citera
2016-10-03, 19:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Den-Ensamme
Vad äter katter utan ägare?

Vad äter Älg?

Djuren är skapta för att hämta mat själv.

Skillnaden är ju bara att älgar klarar sig bättre utan människor, medan vilda ktter inte kan leva utan människor och vårat skräp
Citera
2016-10-03, 19:10
Medlem
Katter som lämnas vind för våg klarar sig väldigt dåligt i sverige eftersom vi har relativt lång vinter med många minusgrader här. Möss gömmer sig under snön nere i marken, fåglar flyttar söderut. Förvildade och bortsprungna katter lider och förlorar mycket vikt, minskad vikt och minskat näringsintag gör att de fryser mer, fryser de mer så går det år mer energi, de behöver mer mat ... de får köldskador på tassar, öron, nosar, ögon och död vävnad leder till infektioner och smärtsam död.

För att en katt i sverige ska klara sig flera år som förvildad måste den ha tillgång till skydd mot väder och vind med viss värme, möjlighet att jaga/stödmatning och klara sig från sjukdomar.
Citera
2016-10-03, 23:44
Medlem
BeeGeesnoses avatar
Citat:
Små möss, de kan säkert också äta skalbaggar o andra insekter. Jag såg en katt som kalasade på en snigel en gång.

Kalasade också? Eller såg katten i övrigt ut som en pinne?

Tvivlar på att mördarsniglar står direkt högt upp på menyn i alla fall.

Katter tar väl kaninungar också? Föräldrarna till dem blir något annat men.

Delen av året utanför minusgrader går nog ok tror jag. Men för att leva
från år till år, så måste det nog finna sig en ladugård eller liknande.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in