2016-10-03, 01:17
Medlem
Tjena!
tänkte bara kolla om det finns nån som vet hur man skulle kunna optimera setupen jag har på vivan.

det som finns på:
70cc gjutjärnscylinder
26mm förgasare (har ingen aning om munstyckena)
Stage 6 pro replica rör (nån som vet om de röret är högvarvigt eller lågvarvigt? Tror att jag hört lite olika ifrån olika ställen)

Vad som finns i variatorn är jag inte helt 100 på, förutom att det är andra vikter och dragen v-ring.
Den toppar ca 70km/h, med ett helt ok axx men går inte direkt perfekt i mellan registret.
Tycker personligen att 70km/h med denna setup är lite väl klent, har en annan moppe med 50cc som toppar över det, dock inte med ett lika bra axx.

Så det jag undrar är om någon har något förslag på hur jag kan förbättra min setup så den går bättre, och fortare? Gör inget om den förlorar lite axx, brukar vara så att man får välja mellan toppfart och acceleration. Skulle vara grymt tacksam för svar!

PS Vet att tsr kanske skulle vara ett bättre forum för denna fråga, men av nån anledning vägrar dom acceptera mig som medlem. Försökt att bli medlem två gånger med olika mailadresser, tänkte bara säga det innan någon hänvisar mig dit. Dock blir jag mycket tacksam om någon ger mig en länk till någon användbar tråd.
Citera
2016-10-03, 01:51
Medlem
Jag hade en liknande setup men då full koll på alla komponenter i motorn, fick upp den i 105-110 mätt med gps, riktigt bra tryck!

Börja med att ställa in munstycken/luft så att motorn cylindern får in rätt mängd soppa/luft. Sen är det dags att börja mixtra med vikter i variatorn, kan ta en jäkla tid innan man hittar vad man själv trivs med. Jag körde med 4.9g's vikter, men skulle säga att alla motorer är individuella. När du ändå är nere i variatorn och mekar så ska du även se till att byta fjädrar i kopplingen, om inte hela kopplingen kanske?

Se även till att rengöra filtret och se till så att inget tjuvluftar någonstans. Det mesta här hänger som sagt på komponenterna du ej kollat upp.

Förgasaren > Munstycken/Luft
Variator / Koppling

Får du till dessa inställningar korrekt så ska den gå jäkligt fint. Kolla även så att inte rörat t.ex har sotat igen och inte ger max prestanda.

Röret skulle jag påstå är mellan/högvarvigt.
Citera
2016-10-03, 01:59
Moderator
Arne.Ankas avatar
mindre förgasare, så stor förgasare används inte ens när man plockar ut 20hk med 70cc.
Citera
2016-10-03, 02:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Arne.Anka
mindre förgasare, så stor förgasare används inte ens när man plockar ut 20hk med 70cc.

Helt sant. Jag skulle satsat på 17.5/19mm som störst.
Citera
2016-10-03, 05:04
Medlem
Harbards avatar
En 26mm förgasare används på 150-200cc motor, inte på 70cc.
19mm är lagom för 70cc.

Vad har du för cylinder? Sport, racing?
Vad har du för slutväxel? Har du en äldre moped 98-02 så är det rekommenderat att byta till " högre" slutväxel, då får du ut betydligt mer fart på lägre varv också.
Citera
2016-10-03, 05:50
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tryndagod
Helt sant. Jag skulle satsat på 17.5/19mm som störst.
~16mm till lågvarvig cylinder och ~20mm till högvarvig för dagligt bruk tycker jag funkar helt ok.

Citat:
Ursprungligen postat av Harbard
Vad har du för slutväxel? Har du en äldre moped 98-02 så är det rekommenderat att byta till " högre" slutväxel, då får du ut betydligt mer fart på lägre varv också.
Har sett att det finns "oversize" variator också, lite större diameter än original.
Citera
2016-10-03, 23:55
Medlem
Citat:
Börja med att ställa in munstycken/luft så att motorn cylindern får in rätt mängd soppa/luft. Sen är det dags att börja mixtra med vikter i variatorn, kan ta en jäkla tid innan man hittar vad man själv trivs med. Jag körde med 4.9g's vikter, men skulle säga att alla motorer är individuella. När du ändå är nere i variatorn och mekar så ska du även se till att byta fjädrar i kopplingen, om inte hela kopplingen kanske?

Se även till att rengöra filtret och se till så att inget tjuvluftar någonstans. Det mesta här hänger som sagt på komponenterna du ej kollat upp.

Förgasaren > Munstycken/Luft
Variator / Koppling

Får du till dessa inställningar korrekt så ska den gå jäkligt fint. Kolla även så att inte rörat t.ex har sotat igen och inte ger max prestanda.

Röret skulle jag påstå är mellan/högvarvigt.

Förgasaren har jag redan börjat pilla lite med, eftersom att den dog på tomgång innan, men att skruva in tomgångskruven kanske är lite enklare än att byta munstycken och dylikt.
Men vilka munstycken bör bytas, och till vad, större eller mindre?
Hört nånstans att man ska byta vikterna först och sedan ställa in förgasaren till dom nya vikterna, men antagligen är jag ute och cyklar.
Moppen drar rätt mycket som den är nu, tror du det kan åtgärdas genom förgasar inställningarna, eller är det 26mm föggen som ligger bakom tro?

Luftfiltret är precis bytt, men hur kan man veta om det tjuvluftar?

Och varför behövs koppling/kopplingsfjädrar bytas?

Symptom på att rören sotat igen?

Citat:

Jo, jag vet, den är nog lite väl stor, men har inga pengar till en ny förgasare, men tror du att det går att få den att gå ok med en så stor förgasare om den ställs in som tryndagod skrev? Eller är ny förgasare ett måste?

Citat:
Ursprungligen postat av Harbard
Vad har du för cylinder? Sport, racing?

Vivan är en -05a, och tror att cyllen är i sportklassen, men är inte säker.

Citat:
~16mm till lågvarvig cylinder och ~20mm till högvarvig för dagligt bruk tycker jag funkar helt ok.

Föråt om jag låter helt efterbliven nu, men hade ingen aning om att det fanns hög- och lågvarviga cylindar. Trodde det endast var rören som var hög- eller lågvarviga. Men är som sagt ingen expert direkt. Vad är skillnaden mellan dom?

Tack för alla fantastiska svar!
Citera
2016-10-04, 00:14
Medlem
Rexxys avatar
Storleken av förgasaren bestämt utav varvet motorn ska jobba på. 28mm+ används på 70cc, men då ska man ha maxeffekten runt 13500rpm och uppåt.

Förgasaren i denna tråd är dock onödigt stor för en klen gjurtjärnscylinder och sportavgasröret. Bör lägga sig på 19-21mm.
Citera
2016-10-04, 00:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rexxy
Storleken av förgasaren bestämt utav varvet motorn ska jobba på. 28mm+ används på 70cc, men då ska man ha maxeffekten runt 13500rpm och uppåt.

Förgasaren i denna tråd är dock onödigt stor för en klen gjurtjärnscylinder och sportavgasröret. Bör lägga sig på 19-21mm.

Jo, jag vet att den kanske är lite väl stor, men har som sagt inga pengar till en ny förgasare.
Men tror du att ställa in förgasaren kommer att lösa mina problem? Eller är det ett absolut måste att skaffa sig en mindre förgasare?
Citera
2016-10-04, 00:52
Medlem
Rexxys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Robynangryf
Jo, jag vet att den kanske är lite väl stor, men har som sagt inga pengar till en ny förgasare.
Men tror du att ställa in förgasaren kommer att lösa mina problem? Eller är det ett absolut måste att skaffa sig en mindre förgasare?

Inget måste, det kommer fungera!

Har två guider du bör läsa igenom:

http://www.twostrokerider.se/rexxys-forgasarguide/

http://www.twostrokerider.se/guide-justera-variator/
Citera
2016-10-04, 00:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Robynangryf

Kör du AM6 eller 2takt?

Skulle tippa på att det är nödvändigt att gå ner i storlek ja.
Jag testade en 19mm dellorto vs 17.5mm dellorto och den gick som absolut bäst med den mindre varianten efter mycket testande.

26 är alldeles för stort och slukar bensin. Även om du skulle ändra munstycke till ett mycket mindre så är det nog ändå för stort.

Du bör kunna hitta en 17.5/19mm för en 500-700kr som fungerar bra (beggad då).
Citera
2016-10-04, 01:00
Medlem
Rexxys avatar
Citat:
Kör du AM6 eller 2takt?

Skulle tippa på att det är nödvändigt att gå ner i storlek ja.
Jag testade en 19mm dellorto vs 17.5mm dellorto och den gick som absolut bäst med den mindre varianten efter mycket testande.

26 är alldeles för stort och slukar bensin. Även om du skulle ändra munstycke till ett mycket mindre så är det nog ändå för stort.

Du bör kunna hitta en 17.5/19mm för en 500-700kr som fungerar bra (beggad då).

Am6 är en 2-taktsmotor... Så?

Med större förgasare får men högre toppeffekt, men man förlorar på lågvarv. En Scooter jobbar mest vid maxeffekten, så effekt på lågvarv behövs inte.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in