Citat:
Ursprungligen postat av
tryndagod
Börja med att ställa in munstycken/luft så att motorn cylindern får in rätt mängd soppa/luft. Sen är det dags att börja mixtra med vikter i variatorn, kan ta en jäkla tid innan man hittar vad man själv trivs med. Jag körde med 4.9g's vikter, men skulle säga att alla motorer är individuella. När du ändå är nere i variatorn och mekar så ska du även se till att byta fjädrar i kopplingen, om inte hela kopplingen kanske?
Se även till att rengöra filtret och se till så att inget tjuvluftar någonstans. Det mesta här hänger som sagt på komponenterna du ej kollat upp.
Förgasaren > Munstycken/Luft
Variator / Koppling
Får du till dessa inställningar korrekt så ska den gå jäkligt fint. Kolla även så att inte rörat t.ex har sotat igen och inte ger max prestanda.
Röret skulle jag påstå är mellan/högvarvigt.
Förgasaren har jag redan börjat pilla lite med, eftersom att den dog på tomgång innan, men att skruva in tomgångskruven kanske är lite enklare än att byta munstycken och dylikt.
Men vilka munstycken bör bytas, och till vad, större eller mindre?
Hört nånstans att man ska byta vikterna först och sedan ställa in förgasaren till dom nya vikterna, men antagligen är jag ute och cyklar.
Moppen drar rätt mycket som den är nu, tror du det kan åtgärdas genom förgasar inställningarna, eller är det 26mm föggen som ligger bakom tro?
Luftfiltret är precis bytt, men hur kan man veta om det tjuvluftar?
Och varför behövs koppling/kopplingsfjädrar bytas?
Symptom på att rören sotat igen?
Citat:
Ursprungligen postat av
Arne.Anka
mindre förgasare, så stor förgasare används inte ens när man plockar ut 20hk med 70cc.
Jo, jag vet, den är nog lite väl stor, men har inga pengar till en ny förgasare, men tror du att det går att få den att gå ok med en så stor förgasare om den ställs in som tryndagod skrev? Eller är ny förgasare ett måste?
Citat:
Ursprungligen postat av
Harbard
Vad har du för cylinder? Sport, racing?
Vad har du för slutväxel? Har du en äldre moped 98-02 så är det rekommenderat att byta till " högre" slutväxel, då får du ut betydligt mer fart på lägre varv också.
Vivan är en -05a, och tror att cyllen är i sportklassen, men är inte säker.
Citat:
Ursprungligen postat av
Arne.Anka
~16mm till lågvarvig cylinder och ~20mm till högvarvig för dagligt bruk tycker jag funkar helt ok.
Föråt om jag låter helt efterbliven nu, men hade ingen aning om att det fanns hög- och lågvarviga cylindar. Trodde det endast var rören som var hög- eller lågvarviga. Men är som sagt ingen expert direkt.

Vad är skillnaden mellan dom?
Tack för alla fantastiska svar!