• 1
  • 2
2005-12-10, 21:19
Medlem
Kuggarns avatar
AHHH! Kom för ett tag sen hem från ett mastigt julbord på en restaurang. När jag stod där och plockade ihop min tredje tallrik så slog det mig att man hela tiden gör olika prioriteringar när man käkar julbord ute. Potatis t ex känns bara som onödig bukfylla eftersom man får käka så mycket man vill. Tillämpade därefter en strikt regel om att maximera smak i kombination med högt normalpris för varje specifik rätt. Rökt ål är jävligt gott och dyrt, sånt skall ätas mycket av. Likaså lax och fin ost. Köttbullar och jansson är billigt men jävligt gott så det tar man en del av i alla fall. Risgrynsgröt känns helt off att upplåta magutrymme åt...

Frågan lyder alltså: Vad riktar ni in er på och vad väljer ni bort pga att det inte är värt det?
Citera
2005-12-10, 21:35
Medlem
Mysonoxens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kuggarn
AHHH! Kom för ett tag sen hem från ett mastigt julbord på en restaurang. När jag stod där och plockade ihop min tredje tallrik så slog det mig att man hela tiden gör olika prioriteringar när man käkar julbord ute. Potatis t ex känns bara som onödig bukfylla eftersom man får käka så mycket man vill. Tillämpade därefter en strikt regel om att maximera smak i kombination med högt normalpris för varje specifik rätt. Rökt ål är jävligt gott och dyrt, sånt skall ätas mycket av. Likaså lax och fin ost. Köttbullar och jansson är billigt men jävligt gott så det tar man en del av i alla fall. Risgrynsgröt känns helt off att upplåta magutrymme åt...

Frågan lyder alltså: Vad riktar ni in er på och vad väljer ni bort pga att det inte är värt det?

På överdådiga julbord som t.ex. det på Ulriksdals Wärdshus brukar jag mest fokusera på sådana rätter jag normalt inte tillagar på julbordet hemma.

Men ett julbord utan minst en bit skinka, inlagd sill, köttbullar och Janssons är inget riktigt julbord, så de rätterna är standard.

Sen måste man ju orka med de desserter som erbjuds, då detta är min egen akilleshäl vad gäller mitt eget julbord. Jag brukar själv ha lite fikon, russin och dadlar och skölja ner allt med portvin...
Citera
2005-12-10, 21:48
Medlem
Ett måste: Laxen, sillen och prinskorven.

Bara för att fylla ut tallriken: Potatisen, köttbullarna och skinkan.

Undviker: Jansson, blodkorvar, syltor och övrigt bajs som bara några få vågar peta på.
Citera
2005-12-10, 22:41
Medlem
Boddies avatar
Måste på julbordet för mig är:

Skinka
Prinskorv
Köttbullar
Sill av olika sorter
Jansons frestelse
Revbenspjäll
Rödbetsallad
Omelett
Ostar

Glömde ju snapsen och ölen!!!
Citera
2005-12-10, 22:54
Medlem
Några tillägg:
Russinlimpa med edamerost som pålägg.
Iskall snaps.
Åbro julöl.
Citera
2005-12-10, 23:44
Medlem
Truxas avatar
Jag här brukar jag vräka i mig :

Rostbiff
Ål
Älgstek
Renskav
Hjort och rådjur
Skaldjur
Ostar
Olika rökta korvar
Revbenspjäll

Nästan bara rent kött alltså. Finns det omeletter, så kan lite sådan slinka ner också.
Naturligtvis så smakar jag på skinkan och köttbullarna också. Korven brukar jag hoppa över.

Potatis, bröd och gröt går fetbort! Tyvärr även sillen.
Citera
2005-12-11, 00:17
Medlem
Söndermarkens avatar
Varför är folk så fixarade vid att äta så dyrt som möjligt?Jag tar alltid det jag tycker är godast.
Citera
2005-12-11, 00:33
Medlem
Truxas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Söndermarken
Varför är folk så fixarade vid att äta så dyrt som möjligt?Jag tar alltid det jag tycker är godast.

Det är ju samma sak!
Citera
2005-12-11, 00:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Söndermarken

Eftersom jag inte har råd med det annars så smakar jag det gärna när det bjuds. Sen om det är gott så äter jag självklart mest av det.

Som när jag köpt en pizza med oxfilé och inte orkar äta upp hela så ser jag till att iaf få i mig oxfilén. Det är ju den jag betalat den största delen av priset för.
Citera
2005-12-11, 00:58
Awaiting Email Confirmation
McFrosts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av turbo75
Eftersom jag inte har råd med det annars så smakar jag det gärna när det bjuds. Sen om det är gott så äter jag självklart mest av det.

Som när jag köpt en pizza med oxfilé och inte orkar äta upp hela så ser jag till att iaf få i mig oxfilén. Det är ju den jag betalat den största delen av priset för.

Å helvete. Var bor du, där man faktiskt får oxfilé på oxfilépizzan?

Edit:

För att vara lite on topic så äter jag det som jag tycker är gott. Att plocka på sig en dyr tallrik är ju bara patetiskt. Det är ju blandningen som gör julbordet.
Citera
2005-12-11, 00:58
Medlem
Ralfons avatar
Jag kör en härlig blanding av dyrt och gott. Lite av allt sedan mycket av det dyra och det goda Ofta blir det ju att man tar av det "exotiska"/dyra eftersom man inte är så van vid det och därför tilltalas av det. Men självklart älskar jag även köttbullar och potatis. Gröt och annan billig mat som är julbordsklassisk följer också med. Utan den och skinka är det ju inget julbord...

Citat:
Ursprungligen postat av turbo75
OT: Du menar det du tror är oxfilé..?=)
Citera
2005-12-11, 01:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av McFrost
Å helvete. Var bor du, där man faktiskt får oxfilé på oxfilépizzan?

Edit:

För att vara lite on topic så äter jag det som jag tycker är gott. Att plocka på sig en dyr tallrik är ju bara patetiskt. Det är ju blandningen som gör julbordet.

Tänkte skriva fläskfilé men det lät inte lika dyrt.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in