Citat:
Ursprungligen postat av
madrassen
Det prattas mycket om Jon och Wiktoria.
Men vad tycker ni om Mariettes låt? Tycker den är mycket medryckande.
Har den en bra chans i Eurovision?
Tror inte särskilt på att Mariette skulle gå bra i Eurovision.Topp 10 möjligtvis, men inte topp 5. Det är en helt okej låt, men det saknas lite utstrålning och bra scenshow. Hon har inte samma charmiga utstrålning som exempelvis Frans och Måns hade. Den sticker inte ut något nämnvärt i det stora hela, så det kan lätt försvinna i mängden.
Wiktoria skulle kunna gå hyffsat i Eurovision då scenshowen är spännande. Frågan är om country-soundet verkligen går hem i Europa. Country är mest populärt i Norden, och till viss del Tyskland, Holland och Storbritannien/Irland (kanske även Baltikum?). Inte helt säker på om hon verkligen går hem i Östeuropa eller Sydeuropa. Hon har dock utseendet med sig. Däremot är hennes röst alltför skrikig ibland så tycker det är lite svårt att säga faktist.
Nano skulle mycket väl kunna gå bra i Eurovision. Det hänger lite på hur mycket den sticker ut och vad de andra länderna skickar för låtar. Men tror helt klart den kan nå topp 5 minst. Det som går emot honom är att han saknar lite utstrålning, men samtidigt har han en stark röst. Hans blyga utstrålning går säkert hem i norr och i vissa östländer dock, men kan vara svårare att nå i mer "extroverta" kulturer.
Jon Henrik har chansen att bli en Eurovisionskräll, eller så kan den floppa totalt. Ett osäkert kort helt enkelt. Samekulturen är väldigt exotisk ute i Europa och Aninias sång är klassisk schlager egentligen. Frågan är om gammaldags schlager går hem längre? Visserligen vann Conchita Wurst, men det var av lite andra anledningar. Låten skulle dock sticka ut, men det gjorde väl Malena Ernman också, och det gick ju sådär. Men skickar gärna Jon Henrik även om det inte skulle gå så bra.
Robin Bengtsson skulle mycket väl kunna gå bra i Eurovision. Däremot tycker jag personligen han ser "elak" ut på scenen. Till skillnad från Måns Zelmerlöw som har en charmigt utstrålning framstår Robin som en dryg affärsman. Hade Måns sjungit låten hade den gått bättre. Problemet blir att även denna är en väldigt typisk poplåt som lätt kan försvinna i mängden.
Någon jag inte tror har någon chans att vinna melodifestivalen, men däremot skulle kunna gå bra i Eurovision är Benjamin Ingrosso. Tror faktiskt han skulle kunna utmana om segern på allvar. En modern låt med lite 80-talsretrostil. Dansar proffsigt, har ett charmigt utseende. Kan nog gå hem bland många ute i Europa. Skulle visserligen kunna bli fiasko också, men tror han skulle klara sig bra. Jag är rätt säker på att han kommer vinna melodifestivalen någon gång i framtiden.
Min gissning på slutresultatet:
1. Jon Henrik
2. Robin Bengtsson
3. Wiktoria
4. Owe Thörnqvist
5. Benjamin Ingrosso
6. Nano
7. Mariette
8. FO&O
9. Boris René
10. Lisa Ajax
11. Ace Wilder