2017-03-06, 12:47
Medlem
hagsatras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dfdfdg
Har lyssnat igenom låtarna igen, och min åsikt har inte ändrats: Nano, Wiktoria, och Robin har störst chans i Eurovision. Mariette skulle även kunna ha en chans. Är inte helt såld på hennes låt, tycker egentligen att den är ganska tråkig, men den har åtminstone en liten hook som skulle kunna ha potential. Tror dock att hon är chanslös i MF-finalen vid det här laget. Det står mellan Nano, Wiktoria, Robin, och möjligtvis Jon Henrik om han får tillräckligt många poäng av den internationella juryn (men jag tvivlar på det).

Förra gången Jon Henrik var med fick han näst flest röster av den internationella juryn efter Måns Z. Wiktoria var med förra året och fick bara fjärde flest röster av den internationella juryn.
Senast redigerad av hagsatra 2017-03-06 kl. 12:58.
Citera
2017-03-06, 12:50
Medlem
hagsatras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lurpan90
Röstningen via Svt's hemsida just nu:

3800 röster:

1. Jon Henrik: 19%
2. Wiktoria: 16%
3. Nano: 14%
4. Mariette: 11%
5. Robin Bengtsson: 10%
6. FO&O: 8%
7. Ace Wilder: 6%
8. Benjamin Ingrosso: 5%
9. Owe Thörnqvist: 5%
10. Anton Hagman: 3%
11. Lisa Ajax: 2%
12. Boris René: 2%

Som förväntat, jämnt men Jon Henrik kommer ta publikens röster. Juryn kommer avgöra. Tror det kan vara en fördel för artisterna att juryn känner till dem sen tidigare. Nano kommer tappa på det då han både är okänd och har noll karisma. Tror det kommer bli ett tvåmanna race mellan Jon och Wiktoria.
Senast redigerad av hagsatra 2017-03-06 kl. 13:02.
Citera
2017-03-06, 13:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hagsatra
Förra gången Jon Henrik var med fick han näst flest röster av den internationella juryn efter Måns Z.

Han låg trea med ynka 51 poäng efter att den internationella juryn hade avlagt sina röster. Måns hade 122 poäng och Mariette 74 poäng. Eric Saade som låg fyra efter Jon Henrik hade 48 poäng, så man kan ju inte påstå att Jon Henrik utmärkte sig speciellt mycket poängmässigt. Dessutom var konkurrensen inte lika hård då. Jon Henriks låt bleknar i jämförelse med de övriga upptempolåtarna i startfältet. Om en ballad ska ha en chans så måste den vara extra bra, och det är tyvärr inte Jon Henriks låt.
Citera
2017-03-06, 14:00
Medlem
rubin22s avatar
Citat:
Som förväntat, jämnt men Jon Henrik kommer ta publikens röster. Juryn kommer avgöra. Tror det kan vara en fördel för artisterna att juryn känner till dem sen tidigare. Nano kommer tappa på det då han både är okänd och har noll karisma. Tror det kommer bli ett tvåmanna race mellan Jon och Wiktoria.

Oj, inte bra, bara inte Wiktorias låt inte vinner, gillar den inte alls.
Citera
2017-03-06, 14:19
Medlem
hagsatras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dfdfdg
Han låg trea med ynka 51 poäng efter att den internationella juryn hade avlagt sina röster. Måns hade 122 poäng och Mariette 74 poäng. Eric Saade som låg fyra efter Jon Henrik hade 48 poäng, så man kan ju inte påstå att Jon Henrik utmärkte sig speciellt mycket poängmässigt. Dessutom var konkurrensen inte lika hård då. Jon Henriks låt bleknar i jämförelse med de övriga upptempolåtarna i startfältet. Om en ballad ska ha en chans så måste den vara extra bra, och det är tyvärr inte Jon Henriks låt.

Du har rätt, missade att Mariette fick fler röster. Tror däremot hans låt i år kommer gå bättre då det inte enbart innehåller en jojk utan att det blir lite mer fart i refrängen med den kvinnliga sångrösten. Håller heller inte med om att konkurrensen är hårdare i år, det saknas en riktigt klar vinnarlåt som den överlägsne Måns hade 2015 vilket gör att möjligheterna vinna ökar drastiskt för Jon. Oddsen på Jon har sjunkit till 5.3 x pengarna på betfair, alla som vill spela har fortfarande ett +EV spel. Min bedömning är att det är minst 25 % chans Jon vinner, dvs spelvärt hela vägen till 4x pengarna. Jag spelar sällan men när jag upptäcker en uppenbart felviktad marknad så går jag in tungt. Mina tre senaste spel säger SD + 10 % i riksdagsvalet 2014, Ja till brexit och Trump som president. Alla oddsen var rejäla överodds och jag tror att oddset på Jon som jag fick (7.5x) är i klass med tidigare nämnda spel.
Senast redigerad av hagsatra 2017-03-06 kl. 14:26.
Citera
2017-03-06, 17:00
Medlem
hagsatras avatar
Mitt tips för topp tre är nu uppdaterat: Nano faller bort från topp tre till förmån för RB.

1. Jon Henrik
2. Wiktoria
3. Robin Bengtsson
Citera
2017-03-06, 17:13
Medlem
Citat:
Du har rätt, missade att Mariette fick fler röster. Tror däremot hans låt i år kommer gå bättre då det inte enbart innehåller en jojk utan att det blir lite mer fart i refrängen med den kvinnliga sångrösten. Håller heller inte med om att konkurrensen är hårdare i år, det saknas en riktigt klar vinnarlåt som den överlägsne Måns hade 2015 vilket gör att möjligheterna vinna ökar drastiskt för Jon. Oddsen på Jon har sjunkit till 5.3 x pengarna på betfair, alla som vill spela har fortfarande ett +EV spel. Min bedömning är att det är minst 25 % chans Jon vinner, dvs spelvärt hela vägen till 4x pengarna. Jag spelar sällan men när jag upptäcker en uppenbart felviktad marknad så går jag in tungt. Mina tre senaste spel säger SD + 10 % i riksdagsvalet 2014, Ja till brexit och Trump som president. Alla oddsen var rejäla överodds och jag tror att oddset på Jon som jag fick (7.5x) är i klass med tidigare nämnda spel.

Har lyssnat igenom Jon Henriks låt flera gånger och känner att jag tröttnar på den ganska snabbt. Den känns platt och intetsägande, och jag blir inte berörd av jojken. Förstår inte hypen kring hans låt. Dessutom är hans scenshow inte lika klockren som exempelvis Wiktorias och Robins. Nanos scenshow funkar med ljussättningen och kameravinklarna och dessutom passar den väldigt bra till hans låt. Jon Henrik däremot ger ett vagt intryck. Om man tittar på helheten, dvs låt, scenshow, och karisma så är det Wiktoria, Robin, och Nano som ligger bäst till.
Citera
2017-03-06, 17:35
Medlem
Det prattas mycket om Jon och Wiktoria.

Men vad tycker ni om Mariettes låt? Tycker den är mycket medryckande.

Har den en bra chans i Eurovision?
Citera
2017-03-06, 17:51
Medlem
fitz-humes avatar
Citat:
Mitt tips för topp tre är nu uppdaterat: Nano faller bort från topp tre till förmån för RB.

1. Jon Henrik
2. Wiktoria
3. Robin Bengtsson

Jag tror också det hänger på någon av dessa tre och i den ordningen. Tidigare trodde jag på Nano men hans låt och framträdande har bleknat lite i konkurrensen. Jon Henrik går nog hem bäst i den internationella juryn, och om nu SVT's undersökning stämmer så lär vi ju jojka i Kiev. Kolla gärna kommentarerna på Youtube om Jon Henriks bidrag, det verkar gå hem internationellt.

Gissning:

1. Jon Henrik & Aninia
2. Wiktoria
3. Robin Bengtsson
4. Nano
5. Ace Wilder
6. Mariette
7. Benjamin Ingrosso
8. Anton Hagman
9. Boris René
10. Lisa Ajax
11. Owe Thörnqvist
12. FO&O
Citera
2017-03-06, 18:01
Medlem
StatligaTeleverkets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av madrassen
Det prattas mycket om Jon och Wiktoria.

Men vad tycker ni om Mariettes låt? Tycker den är mycket medryckande.

Har den en bra chans i Eurovision?

Tror inte särskilt på att Mariette skulle gå bra i Eurovision.Topp 10 möjligtvis, men inte topp 5. Det är en helt okej låt, men det saknas lite utstrålning och bra scenshow. Hon har inte samma charmiga utstrålning som exempelvis Frans och Måns hade. Den sticker inte ut något nämnvärt i det stora hela, så det kan lätt försvinna i mängden.

Wiktoria skulle kunna gå hyffsat i Eurovision då scenshowen är spännande. Frågan är om country-soundet verkligen går hem i Europa. Country är mest populärt i Norden, och till viss del Tyskland, Holland och Storbritannien/Irland (kanske även Baltikum?). Inte helt säker på om hon verkligen går hem i Östeuropa eller Sydeuropa. Hon har dock utseendet med sig. Däremot är hennes röst alltför skrikig ibland så tycker det är lite svårt att säga faktist.

Nano skulle mycket väl kunna gå bra i Eurovision. Det hänger lite på hur mycket den sticker ut och vad de andra länderna skickar för låtar. Men tror helt klart den kan nå topp 5 minst. Det som går emot honom är att han saknar lite utstrålning, men samtidigt har han en stark röst. Hans blyga utstrålning går säkert hem i norr och i vissa östländer dock, men kan vara svårare att nå i mer "extroverta" kulturer.

Jon Henrik har chansen att bli en Eurovisionskräll, eller så kan den floppa totalt. Ett osäkert kort helt enkelt. Samekulturen är väldigt exotisk ute i Europa och Aninias sång är klassisk schlager egentligen. Frågan är om gammaldags schlager går hem längre? Visserligen vann Conchita Wurst, men det var av lite andra anledningar. Låten skulle dock sticka ut, men det gjorde väl Malena Ernman också, och det gick ju sådär. Men skickar gärna Jon Henrik även om det inte skulle gå så bra.

Robin Bengtsson skulle mycket väl kunna gå bra i Eurovision. Däremot tycker jag personligen han ser "elak" ut på scenen. Till skillnad från Måns Zelmerlöw som har en charmigt utstrålning framstår Robin som en dryg affärsman. Hade Måns sjungit låten hade den gått bättre. Problemet blir att även denna är en väldigt typisk poplåt som lätt kan försvinna i mängden.

Någon jag inte tror har någon chans att vinna melodifestivalen, men däremot skulle kunna gå bra i Eurovision är Benjamin Ingrosso. Tror faktiskt han skulle kunna utmana om segern på allvar. En modern låt med lite 80-talsretrostil. Dansar proffsigt, har ett charmigt utseende. Kan nog gå hem bland många ute i Europa. Skulle visserligen kunna bli fiasko också, men tror han skulle klara sig bra. Jag är rätt säker på att han kommer vinna melodifestivalen någon gång i framtiden.

Min gissning på slutresultatet:
1. Jon Henrik
2. Robin Bengtsson
3. Wiktoria
4. Owe Thörnqvist
5. Benjamin Ingrosso
6. Nano
7. Mariette
8. FO&O
9. Boris René
10. Lisa Ajax
11. Ace Wilder
12. Anton Hagman
Senast redigerad av StatligaTeleverket 2017-03-06 kl. 18:04. Anledning: Lägger till lista med gissningar
Citera
2017-03-06, 18:43
Medlem
Jon har startnummer 5 medan Wiktoria har startnummer 10 (Frans vann med startnummer 10 förra året).

Är det inte en nackdel att Jon sjunger så tidigt i tävlingen?

Eller vad tror ni?
Citera
2017-03-06, 19:17
Medlem
DyslexiKungens avatar
Mariette är helt klart bäst av alla.Hjärtat säger Owe, men om vi inte skämma ut oss i år igen, så skicka Mariette dit.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in