Citat:
Ursprungligen postat av
cirkusregeringus
Jag ska inte slänga ur mig några vilda påståenden som jag inte kan styrka, men det skulle inte förvåna mig om ett sosseland som Sverige med sina maffiafack förhandlat fram en sådan lön. Det skulle alltså betyda att en vanlig knegare tjänar nära 200 kr/h för ett jobb en simpel maskin kan göra?
Det här är ganska galet, eftersom robotmarknaden genomgår en boom. Arbetarnas konkurrenskraft mot robotarna är minimal, inte en suck i rymden att de inte skulle bli ersatta inom en nära framtid. Men jag antar att arbetslöshet och socialbidrag är mer attraktivt än en ovärdig lön. I slutändan är det arbetarna som får det sämre, och fackpamparna öppnar champange flaskor och sprutar ner eskortflickor på Stureplan.
Citat:
Ursprungligen postat av
GAMLE SVARTEN
Det är bara en tidsfråga innan svensk biltillverkningen har flyttat till Kina om löneuppgifterna i tråden stämmer.
Det gjordes storskaliga försök med att bygga bort de löpande banden och delar av den manuella monteringen inom svensk fordonsindustri på 1990-talet, eller runt sekelskiftet. Det byggdes fabriker med manuella monteringsceller och robotceller där s.k. vanliga industrirobotar monterade produkterna. Bl.a. i Saabs personbilsfabrik i Malmö och i Scanias komponentfabriker ute i landet. Nackdelar var att materialflödet i fabrikerna blev lite röriga i och med det, många självgående lastbärare behövdes för att ordna logistiken internt i fabriken. Ofta är det även en fördel att ha människor som monterar eller åtminstone slutmonterar i senare steg så att det finns några människoögon som nära betraktar produkten. Då räddas kvaliteten. Man återgick delvis till raka och manuella produktionsflöden efter detta.
Delar av monteringen kommer naturligtvis att automatiseras ännu mer och produkter förenklas ibland så att det blir färre komponenter att montera. Men många av de här jobben blir nog kvar ett tag till i.a.f.
När det gäller fordonstillverkning så föredrar tillverkarna ibland att ha monteringsfabriker lokalt eller utspridda till olika världsdelar. Minst en fabrik i Europa, en i Kina, en i Amerika o.s.v. Så att t.ex. Volvo skulle välja att flytta all tillverkning till Kina är inte självklart. Men det finns egentligen ingen anledning att ha europaproduktionen i just Sverige. Svensk fordonsindustri har redan flyttat stora delar av sin produktion till övriga Europa, så man kan ju tänka sej att Volvo flyttar all montering till Polen etc av kostads- och logistikskäl.