2016-10-01, 22:05
Medlem
mjohan84s avatar
har hört av flera att man får ut typ 27 tusen som natt-arbetare på volvo
detta är ju lågkvalificerat arbete som inte kräver någon vidare utbildning..
det tar ungefär 1-2 veckor att lära upp någon på en sådan tjänst.

jag får inte detta att gå ihop, jag vet flera utbildade människor som tjänar sämre än detta , iofs arbetar de inte natt men ändå...

vet ju ej om dessa löner stämmer men ändå... om de nu gör det så låter det som ett under att detta företag fortfarande har tillverkning kvar i vårt land.
Citera
2016-10-01, 22:10
Medlem
ihelps avatar
Lön inom vad? 27 för nattarbete inom industrin är väl normal lön.
Citera
2016-10-01, 22:11
Medlem
Tycker du verkligen att 27k/månad netto är så speciellt mycket för nattjobb ?

Vet ju inte vad du har för preferenser eller hur gammal du är, men det är en ganska normal lön för ett nattjobb 36-40h/vecka.

Sedan så nervärderar du de Volvo-anställda när du skriver att det är så enkelt att det tar 1-2 veckor att lära sig det. Det finns snart inga "enkla" jobb kvar om du frågar mig !
Citera
2016-10-01, 22:22
Medlem
Jthunderas avatar
27k för nattarbete i en premium bilfabrik är inte en superlön. Vad tjänar de på dagen? Troligen ~5k mindre. Volvo vill slåss med BMW, Audi och Mercedes. Kvaliteten man uppnår i en bilfabrik hänger mycket på operatörer och montörer även om robotar gör stora delar.
Citera
2016-10-01, 22:22
Medlem
mjohan84s avatar
ursäkta om människor tar illa upp men jag har pratat lite med människor som arbetar där, en person sätter lite klistermärken på bilarna vid en station, sedan roterar han och gör en annan uppgift
han lärde sig detta lätt på 1-2 veckor .

jag hävdar inte att det ser ut så här överallt på
volvo.

man kommer då ifrån gymnasiet på 19 år och har ut 27k i handen?
hur ska man motivera människor till att utbilda sig? att dra på sig csn-lån osv?
Citera
2016-10-01, 22:25
Medlem
mjohan84s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jthundera
27k för nattarbete i en premium bilfabrik är inte en superlön. Vad tjänar de på dagen? Troligen ~5k mindre. Volvo vill slåss med BMW, Audi och Mercedes. Kvaliteten man uppnår i en bilfabrik hänger mycket på operatörer och montörer även om robotar gör stora delar.

bmw har ju lagt en hel del i ungern bland annat, motortillverkning vad jag vet, de har ut typ en femtedel
av vad en tysk har...

hur kan volvo betala dessa löner? varför flyttar man inte tillverkningen ?
jag kan inte fatta hur det går ihop i ekonomin , har tidigare trott att dessa
människor ljuger om sina löner .

svensk medellön ligger väl på typ 30 tusen? nattskift brukar ge i snitt 5k extra brutto
Citera
2016-10-01, 22:27
Medlem
mjohan84s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ihelp
Lön inom vad? 27 för nattarbete inom industrin är väl normal lön.

ja just det, industri.

grundlönen inom industri ligger runt 20000
nattskift brukar ge typ 5-6 tusen extra

hur kommer det sig att de på
volvo tjänar så mycket mer än alla andra inom samma bransch?
Citera
2016-10-01, 22:29
Medlem
mjohan84s avatar
btw hittade denna sida apropå löner

http://www.ifmetall.se/ifmetall/klub..._1346848916801

lite luddigt då de verkar ha individuella tillägg
Citera
2016-10-01, 22:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mjohan84
har hört av flera att man får ut typ 27 tusen som natt-arbetare på volvo
detta är ju lågkvalificerat arbete som inte kräver någon vidare utbildning..
det tar ungefär 1-2 veckor att lära upp någon på en sådan tjänst.

jag får inte detta att gå ihop, jag vet flera utbildade människor som tjänar sämre än detta , iofs arbetar de inte natt men ändå...

vet ju ej om dessa löner stämmer men ändå... om de nu gör det så låter det som ett under att detta företag fortfarande har tillverkning kvar i vårt land.

Mellan 25- 27 tusen ja som nattarbetare och det är ungefär vad alla tjänar i den skaran av typ jobb. Vilken jävla resonemang du har, lågkvalificerad jobb? Vad har du i lön om du har högkvalificerad jobb?

Citat:
ursäkta om människor tar illa upp men jag har pratat lite med människor som arbetar där, en person sätter lite klistermärken på bilarna vid en station, sedan roterar han och gör en annan uppgift

volvo.

hur ska man motivera människor till att utbilda sig? att dra på sig csn-lån osv?

Men robotar kan inte göra allt jobb, då behövs det människor som ska sätta på klistermärken eller sätta in spegel, eller montera ratten eller dra kablar, vad är ditt problem, är det inte viktigare att prata om det istället?

Citat:
bmw har ju lagt en hel del i ungern bland annat, motortillverkning vad jag vet, de har ut typ en femtedel
av vad en tysk har...

hur kan volvo betala dessa löner? varför flyttar man inte tillverkningen ?
jag kan inte fatta hur det går ihop i ekonomin , har tidigare trott att dessa
människor ljuger om sina löner .

svensk medellön ligger väl på typ 30 tusen? nattskift brukar ge i snitt 5k extra brutto

Varför Tyskland gjorde det är inte för att det var dyrt med tillverkingen i sig själv i Tyskland utan snarare att skapa jobb i ett EU land, så att dom kan bli lite självförsörjande.

Volvo kan betala dess löner! Nu vet jag inte hur deras ekonomer räknar men anta att man tänker att en såld per bil ska en viss procent av vinsten gå till lön. Tror dom har bättre koll på det än vad du tror och kan tänka. Sen har dom inte bara en ekonom utan räkna med 10- tals ekonomer.

Att flytta all teknik till Kina eller ett annat land är inte heller så superbra. Om jag inte har fel ville man inte sälja SAAB till Kina fast SAAB var borta. Man var inte rädd för att förlora SAAB för all framtid utan att man ville inte att kineserna skulle komma över tekniken.

Citat:
ja just det, industri.

grundlönen inom industri ligger runt 20000
nattskift brukar ge typ 5-6 tusen extra

hur kommer det sig att de på
volvo tjänar så mycket mer än alla andra inom samma bransch?

Inom samma bransch? Ge exempel på samma "bransch" Jag jobbade på ett hotell natt och tjänade ungefär den summan. Sen får du ha i åtanke att många jobbar extra, vilket jag också gjorde då hamnar man på den summan.

Citat:
btw hittade denna sida apropå löner

http://www.ifmetall.se/ifmetall/klub..._1346848916801

lite luddigt då de verkar ha individuella tillägg

Förr i tiden fanns det något som hette erfarenhet, därefter fick man mer i lön.
Citera
2016-10-01, 22:51
Medlem
mjohan84s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zipziz
Mellan 25- 27 tusen ja som nattarbetare och det är ungefär vad alla tjänar i den skaran av typ jobb. Vilken jävla resonemang du har, lågkvalificerad jobb? Vad har du i lön om du har högkvalificerad jobb?

Men robotar kan inte göra allt jobb, då behövs det människor som ska sätta på klistermärken eller sätta in spegel, eller montera ratten eller dra kablar, vad är ditt problem, är det inte viktigare att prata om det istället?

Varför Tyskland gjorde det är inte för att det var dyrt med tillverkingen i sig själv i Tyskland utan snarare att skapa jobb i ett EU land, så att dom kan bli lite självförsörjande.

Volvo kan betala dess löner! Nu vet jag inte hur deras ekonomer räknar men anta att man tänker att en såld per bil ska en viss procent av vinsten gå till lön. Tror dom har bättre koll på det än vad du tror och kan tänka. Sen har dom inte bara en ekonom utan räkna med 10- tals ekonomer.

Att flytta all teknik till Kina eller ett annat land är inte heller så superbra. Om jag inte har fel ville man inte sälja SAAB till Kina fast SAAB var borta. Man var inte rädd för att förlora SAAB för all framtid utan att man ville inte att kineserna skulle komma över tekniken.

Inom samma bransch? Ge exempel på samma "bransch" Jag jobbade på ett hotell natt och tjänade ungefär den summan. Sen får du ha i åtanke att många jobbar extra, vilket jag också gjorde då hamnar man på den summan.

Förr i tiden fanns det något som hette erfarenhet, därefter fick man mer i lön.

som sagt, menar inte att nervärdera någon , men kan man lära sig ett yrke inom 1-2 veckor
så är det väl inte så högkvalificerat?

stämmer dessa löner så är jag bara förundrad varför tillverkningen fortfarande finns kvar i sverige
Citera
2016-10-01, 22:53
Medlem
nedboys avatar
Är du säker på att du har hört rätt? Att de får 27 kkr EFTER skatten? Det betyder att de har ca 37 kkr före skatt? Det låter mer troligt att de har 27 kkr före skatt och får ut ca 21-22 kkr i månaden.

Speciellt om du kollar i länken till volvo-facket.

Citat:
som sagt, menar inte att nervärdera någon , men kan man lära sig ett yrke inom 1-2 veckor
så är det väl inte så högkvalificerat?

stämmer dessa löner så är jag bara förundrad varför tillverkningen fortfarande finns kvar i sverige

Har för mig att bilmontörernas löner i Tyskland är högre?
Citera
2016-10-01, 22:54
Medlem
Citat:

volvo.

Vad yrar du om? Ingen nyantälld får så mycket ut.

Avis?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in