2016-10-01, 22:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mjohan84
som sagt, menar inte att nervärdera någon , men kan man lära sig ett yrke inom 1-2 veckor
så är det väl inte så högkvalificerat?

stämmer dessa löner så är jag bara förundrad varför tillverkningen fortfarande finns kvar i sverige

Men jag förstår inte vad du vill prata om riktigt, är det varför så lågkvalificerade jobb ger så bra i lön eller varför inte tillverkning flyttar till ett annat land för att lönen är så hög för dessa fotfolk?
Citera
2016-10-01, 22:59
Medlem
mjohan84s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zipziz
Men jag förstår inte vad du vill prata om riktigt, är det varför så lågkvalificerade jobb ger så bra i lön eller varför inte tillverkning flyttar till ett annat land för att lönen är så hög för dessa fotfolk?

alternativ nummer 1
Citera
2016-10-01, 23:01
Medlem
mjohan84s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Belfast-
Vad yrar du om? Ingen nyantälld får så mycket ut.

Avis?

inte alls men blir bara förundrad, varför utbildar människor sig öht i detta land om man för ut 27k för att sätta fast lite klistermärken och skruvar
Citera
2016-10-01, 23:01
Medlem
Citat:
alternativ nummer 1

Vad är en ok lön för dessa arbetande (natt) folk i din värld?
Citera
2016-10-01, 23:05
Medlem
Vet folk som har 130kr i timman på nattjobb inom lager, så 27 i handen är en helt okej lön - även om det finns bättre okvalificerade löner. Det finns dock bättre. Gruvindustrin är ju ett klassiskt exempel (även om det inte är helt okval). Annars har ofta bygg och anläggning rätt bra. Såg ett par platsgjutare härom natten när jag var ute, och jag kan bara föreställa mig vilka löner de måste ha om de kör natt - lutar nog uppåt 35 i alla fall.

Många såna jobb är dock slitsamma och tunga. Tråkig, bullrig miljö och inte jätteroliga människor att ha med att göra heller av min erfarenhet. Därför utbildar många sig också.
Citera
2016-10-01, 23:07
Medlem
xxis avatar
Citat:
inte alls men blir bara förundrad, varför utbildar människor sig öht i detta land om man för ut 27k för att sätta fast lite klistermärken och skruvar

För att man kan få ett jobb som är bra mycket roligare än att vara vaken på nätterna och sätta fast klistermärken och dessutom få mer betalt.
Citera
2016-10-01, 23:10
Medlem
Provocative2.0s avatar
Citat:
ursäkta om människor tar illa upp men jag har pratat lite med människor som arbetar där, en person sätter lite klistermärken på bilarna vid en station, sedan roterar han och gör en annan uppgift
han lärde sig detta lätt på 1-2 veckor .

jag hävdar inte att det ser ut så här överallt på
volvo.

man kommer då ifrån gymnasiet på 19 år och har ut 27k i handen?
hur ska man motivera människor till att utbilda sig? att dra på sig csn-lån osv?
Varför vill du motivera människor att ta lån?
Citat:
bmw har ju lagt en hel del i ungern bland annat, motortillverkning vad jag vet, de har ut typ en femtedel
av vad en tysk har...

hur kan volvo betala dessa löner? varför flyttar man inte tillverkningen ?
jag kan inte fatta hur det går ihop i ekonomin , har tidigare trott att dessa
människor ljuger om sina löner .

svensk medellön ligger väl på typ 30 tusen? nattskift brukar ge i snitt 5k extra brutto
Volvo producerar bilar i Gent. Volvo kommer börja producera bilar i både Kina o USA.
Volvo säljer bilar för att det är Svenskt samt fortfarande ryktet om världens säkraste bil.

Till erkni gen av bilar sker hos externa underleverantörer. Sedan monterar Volvo delarna. Så, ja. Det är inte på Volvos fabriker som de kvalificerade verkstadsjobben finns.
Däremot är det Svensk design.
Citera
2016-10-01, 23:11
Medlem
Sesamdamans avatar
Citat:

* Bättre villkor
* Bekvämare arbetstider
* Större frihet på arbetsmarknaden
* Stimulerande jobb
* Jobb som inte tär på kroppen
* Möjlighet till karriär
* Högre löneutveckling

etc etc. 27k natt är ganska standard för industrier såsom SKF, Volvo etc etc. Men om du ska jobba natt resten av ditt liv så förebered dig på ett helvetes liv. Att jobba natt har den enda fördelen att man får hög lön. Resten är skit. Många som jobbar natt drömmer om dagsjobb efter bara ett par år.
Citera
2016-10-01, 23:13
Medlem
dwgs avatar
27 nu för tiden är normal lön för industrin.

Visst man kan utbilda sig i några år för mindre pengar, men gör man de så gör man det för jobbet och inte pengarna.
Citera
2016-10-01, 23:17
Medlem
Kosmos.s avatar
Det är ett tufft jobb. Att stå på linan iaf. Inte många som klarar det jobbet i längden. Därav är lönerna(för ett okvalificerat jobb) bra.
Citera
2016-10-01, 23:40
Medlem
Har en kompis som jobbade på Volvo en sväng för något år sedan. Dom anställde inte folk utan hade dom på bemanningsföretag. Han jobbade tvåskift och fick ut nästan 30000kr i månaden. Och tro mig han kunde inget om det innan. Men som sagt vet inte om man tjänar mer när Volvo inte vill anställa utan tar många på bemanningsföretag.
Citera
2016-10-01, 23:46
Medlem
Ganska tråkigt jobb. Jag tror inte man vinner mycket på att lägga det i låglöneländer. Jag har varit och sett en gång hur dom jobbar och det verkar finnas en viss olycksrisk eftersom man har egna ambulanser, kanske en risk att få något i huvudet eller på fötterna.

Jag är glad att jag inte behövt ta ett sådant jobb. Jag tror att Volvo alltid behåller en viss tillverkning i Sverige.

Off topic kan jag fortfarande inte förstå att SAAB misslyckades, det var ju egentligen inte dåliga bilar men ja jag vet det är off topic.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in