• 1
  • 2
2005-12-10, 18:51
Medlem
Mysonoxens avatar
Tänkte starta en tråd om viltkött i allmänhet då jag är stor konnässör av vilt på menyn. Såväl små- som större vilt och fågel står då jag har möjlighet att få tag i det på menyn hemma så ofta jag kan.

Tänkte bara kolla med er här vad ni gillar för viltkött, eller om ni likt min gamla mor som inte alls är förtjust i vilt trots att hon växte upp i en hel familj av jägare ogillar viltsmaken.

Lite recept kanske om nån så önskar.

Min favorit just nu är hederlig rådjurssadel som jag serverar med en kantarell- eller blandsvampsgräddsås, hasselbackspotatis och portvinsgelé till samt ett gott rödvin till.
Citera
2005-12-10, 19:12
Medlem
Ivanovichs avatar
Jag gillar viltkött,nästan det enda man äter.
Favoriterna är många men fågel gillar jag nog mest.
Tex Morkulla eller rapphöna,mums!
Äter gräsand ofta och tröttnar inte.
Trevligt när viltkött är just vilt-kött.
Citera
2005-12-10, 20:29
Medlem
Mysonoxen: snyggt presenterat av ditt recept eftersom rådjurssadel är en av mina favortiter när det gäller vilt. Själv föredrar jag dock vanlig kokt potatis och såsen skall enligt min åsikt bestå av stekskyn från sadeln och av egna plockade kantareller där kantarellsmaken verkligen framhävs.

Ivanovich: Ja morkulla är fantastiskt gott men det är ett helsicke att få tag i en äkta morkulla. Dessutom är det ett helsicke att plocka dom och när man väl gjort det så är det inte mycket kvar av fågeln, så det krävs ett par timmars jobb för att få ihop till en middag för fyra personer.
Gräsand har jag inte ätit, men skulle gärna prova.
Citera
2005-12-10, 20:34
Medlem
Ivanovichs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pojken2
Ivanovich: Ja morkulla är fantastiskt gott men det är ett helsicke att få tag i en äkta morkulla. Dessutom är det ett helsicke att plocka dom och när man väl gjort det så är det inte mycket kvar av fågeln, så det krävs ett par timmars jobb för att få ihop till en middag för fyra personer.
Gräsand har jag inte ätit, men skulle gärna prova.
Hejsan.Vad menar du med äkta morkulla finns det oäkta isåfall vad?
Kan man plocka eller flå viltet så går det otroligt fort.Man lär sig snabbt
Citera
2005-12-10, 20:39
Medlem
Mysonoxens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pojken2
Mysonoxen: snyggt presenterat av ditt recept eftersom rådjurssadel är en av mina favortiter när det gäller vilt. Själv föredrar jag dock vanlig kokt potatis och såsen skall enligt min åsikt bestå av stekskyn från sadeln och av egna plockade kantareller där kantarellsmaken verkligen framhävs.

Jag blandar i steksky i såsen också Jag tycker gräddigheten ger fin avrundning åt smaken med.
Citera
2005-12-10, 20:43
Medlem
Mysonoxens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ivanovich
Jag gillar viltkött,nästan det enda man äter.
Favoriterna är många men fågel gillar jag nog mest.
Tex Morkulla eller rapphöna,mums!
Äter gräsand ofta och tröttnar inte.
Trevligt när viltkött är just vilt-kött.

Gräsand var det länge sen jag åt. Då i en sorgligt dålig apelsinbaserad sås som passat bättre till den allerstädes närvarande tamankan

Ripa i enbärssås är en av mina fågelfavoriter, liksom rapphöna som jag en gång fick ett välhängt exemplar av som gryta med underbar Shirazbaserad rödvinssås.

Morkulla har jag tyvärr missat annars är bäckasin gott om rätt tillagad, en enkel grillad variant är inte dumt.
Citera
2005-12-10, 20:53
Medlem
Ivanovichs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mysonoxen

Ripa i enbärssås är en av mina fågelfavoriter, liksom rapphöna som jag en gång fick ett välhängt exemplar av som gryta med underbar Shirazbaserad rödvinssås.
Ripa är lika ringduva i smaken ungefär och duva tillhör oxo vanligheterna.Tänk att sortera ur ungduvorna och lätt grilla dem färska över kolgrillen mmmm,det är sensommar på topp!

Just det morkulla tillhör beckasinerna-ingen märkbar smakskillnad där,bara storleken som skiljer. Men jag skjuter mest morkullor så.
Citera
2005-12-10, 21:32
Medlem
Mysonoxens avatar
Citat:
Ripa är lika ringduva i smaken ungefär och duva tillhör oxo vanligheterna.Tänk att sortera ur ungduvorna och lätt grilla dem färska över kolgrillen mmmm,det är sensommar på topp!

Just det morkulla tillhör beckasinerna-ingen märkbar smakskillnad där,bara storleken som skiljer. Men jag skjuter mest morkullor så.

Ja, verkligen grillad duva är en delikatess Nu blev jag hungrig helt plötsligt...

Ja jag har bara testat småbeckasiner det är inte tokigt. Hur länge hänger du morkullorna innan det är dags att spisa dem?
Citera
2005-12-10, 21:49
Medlem
Ivanovichs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mysonoxen
Ja, verkligen grillad duva är en delikatess Nu blev jag hungrig helt plötsligt...

Ja jag har bara testat småbeckasiner det är inte tokigt. Hur länge hänger du morkullorna innan det är dags att spisa dem?
Ja visst blir man hungrig.
Hänger kullorna ett par dar bara.
Måste ju bara rekomendera jakt,nu när vi är inne på vilt.
Tänk en härlig dag i skogen tillsammans med en hund som du tränat på tex hare. Efter ett härligt drev så kanske du kan skjuta haren.
Att ta hand om viltet efter skottet,stoppa i lite enris så att det blir ventilation.Ta ett snyggt kort. Åk hem,häng upp haren i äppelträdet ett par dar,flå och stycka laga till -Det är livskvalitet det!
Får man inget vilt gör det inget,man får ju en härlig naturupplevelse och så får man ju inte glömma att såsen ändå är godast.
Citera
2005-12-10, 22:05
Medlem
Mysonoxens avatar
Citat:
Ja visst blir man hungrig.
Hänger kullorna ett par dar bara.
Måste ju bara rekomendera jakt,nu när vi är inne på vilt.
Tänk en härlig dag i skogen tillsammans med en hund som du tränat på tex hare. Efter ett härligt drev så kanske du kan skjuta haren.
Att ta hand om viltet efter skottet,stoppa i lite enris så att det blir ventilation.Ta ett snyggt kort. Åk hem,häng upp haren i äppelträdet ett par dar,flå och stycka laga till -Det är livskvalitet det!
Får man inget vilt gör det inget,man får ju en härlig naturupplevelse och så får man ju inte glömma att såsen ändå är godast.

Jo det är sant, jag saknar ofta barndomen då jag hakade på morfar i värmlandsskogarna på jakt efter olika sorters vilt.

Man minns speciellt fascinationen för älgjakten och hur man häpnade över hur stora de där djuren egentligen är...

Men naturupplevelsen är ju det fina i det hela. Jag får nog banne mig ta jaktlicens och flytta från storstan...(har inte kollat dagens tips, lotto och rätta travraderna än, så än lever hoppet...)
Citera
2005-12-10, 22:33
Medlem
Boddies avatar
Jag är oxå en storälskare av vilt såsom rådjur. älg, hare och hjort mm. Äter doch väldigt lite fågel. En älgkalvfilé är inte helt fel det och då med kokt potatis eller Hasselbacks potatis med en sås gjord av avkoket från steken och sen redd och med ordentligt med grädde
Citera
2005-12-10, 22:55
Medlem
Portas avatar
Jag är uppväxt på viltkött.
Köpekött åts bara vid högtidliga tillfällen.

Sjöfågel: tycker jag har en för vild smak, brukar tillagas smakstarkt (tänk indiskt).
Hare: har även den en vild smak, men är njutbar med snabbkaffe inblandad i såsen (låter konstigt men fungerar).
Älg: ofta grovtrådig, visst fileen & biffen är fin men resten blir bäst som köttfärs.
Rådjur: gudarnas föda, min mor kunde laga till dem på två sätt - min fru på hundra, gissa varfär jag är gift
Vildsvin: ny favorit, till och med revbenspjällen är goda, önskar vi hade mer.

Porta
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in