2016-10-01, 07:24
Medlem
SlitenGubbes avatar
Funderar på att flytta till Sigtuna stad. Hur är de olika bostadsområdena... Pilsbo, Brännbo, Til, Prästängen etc.?

Är det lugnt på kvällarna?

Vilket gym är bäst? WE eller SATS på Stora gatan?
Citera
2016-10-01, 07:28
Medlem
oxy-polos avatar
Sigtuna är en väldigt pittoresk liten ort. Är du en lugn och lite snobbig människa kommer du trivas utmärkt.
Citera
2016-10-01, 08:52
Medlem
Kongruensbojds avatar
Niclas Wikegård bor i Sigtuna och driver gym där. Blev du mera eller mindre sugen nu?
Citera
2016-10-01, 09:05
Bannlyst
Undvik märsta
Citera
2016-10-01, 10:56
Medlem
SlitenGubbes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av chemistry-sb
Undvik märsta

Märsta kommer inte på tal. Som jag skrev är det alltså Sigtuna stad jag är intresserad av
Citera
2016-10-01, 11:01
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av SlitenGubbe
Märsta kommer inte på tal. Som jag skrev är det alltså Sigtuna stad jag är intresserad av
Jo, fast Märsta ligger ju i Sigtuna kommun, aha Sigtuna stad...ok...visste inte ens det fanns Sigtuna Stad
Citera
2016-10-01, 11:48
Medlem
Andersdamaans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av chemistry-sb
Jo, fast Märsta ligger ju i Sigtuna kommun, aha Sigtuna stad...ok...visste inte ens det fanns Sigtuna Stad
Sigtuna hör ju till Sveriges äldsta städer och har t.o.m varit kunglig residensstad en gång i tiden. Hur har du kunnat missa det?

Ont: Sigtuna stad är väldigt pittoresk, svensk och förhållandevis dyr när det gäller bostäder. Gillas lugn och ro så är stället perfekt, men om man vill ha litet fart och fläkt så blir man nog lätt litet uttråkad där då nöjeslivet är hyfsat begränsat. Dock så tar man sig in till Stockholm på cirkus en timme, så det obefintliga nattlivet behöver inte vara ett hinder.

Hade jag inte bott så bra här i Bromma så hade jag lätt kunnat tänka mig ett boende i Sigtuna.
Citera
2016-10-19, 09:02
Medlem
SlitenGubbes avatar
Är det ingen som har info om de olika bostadsområdena i Sigtuna stad? Är det tex någon område man INTE ska bo i?
Citera
2016-10-19, 13:46
Medlem
Citat:
Är det ingen som har info om de olika bostadsområdena i Sigtuna stad? Är det tex någon område man INTE ska bo i?

Hemsidan val.se brukar faktiskt kunna vara behjälplig om man vill få en snabb överblick. Där kan du till exempel se att i Sigtuna - Första valkretsen så är M överlägset största parti i alla områden utom i Gamla Märsta och i Norrbacka(också Märsta).
Hela Sigtuna stad är väl enligt mina erfarenheter att betrakta som lugnt. Jag vill dock bara flika in att många människor som flyttar till Sigtuna ser något slags skimmer framför sig, som kanske inte alltid helt överensstämmer med verkligheten.
Det kommer - även på Munkholmen - att finnas uttråkade tonåringar som skiter i föräldrarnas pretentioner. För några år sedan var det också rapporter om stenkastning mot bussar i Til. Om sådant har jag inte hört något om på senare tid, dock.
Man bör också flika in att Sigtuna är lite knepigt, och kodat. Internatskolan lever ju lite sitt eget liv. Men det finns ju också en hel del "gamla", "fina" släkter där som tycker att de står över andra, särskilt de nyinflyttade. Vanliga, nyinflyttade Svenssons brukar ibland tycka att det är lite jobbigt och kvävande i Sigtuna.
Citera
2016-10-19, 14:12
Medlem
irrljuss avatar
Sigtuna stad är ett litet kapitel för sig och heavenorlasvegas har mycket rätt.

I Til, Pilsbo, Sjudargården och prästgårdsängen bor många yngre samt barn, området är ungt (80-tal och fram till nu) så är det något område som jag kan tänka mig stenkastning är det där. Prästgårdsängen ligger i en gammal vik så grunden är sjöbotten och husen ligger lite löst där.

Munkholmen är fint och dyrt, där bor i huvudsak politiker, företagsledare, och gamla pengar.

Brännbo och Pilsbo är där det finns flerfamiljshus i lite större skala, dock är det varvat med villor så där är det bra och lugnt.

Centrala Sigtuna är ungefär som Munkholmen.

I huvudsak är Sigtuna stad en sömnig småstad med storstadskomplex. Det finns många restauranger och pubar men räkna inte med att de är öppna när du vill besöka dem, mycket är stängt på söndagar och under sommaren. Det finns ingen större matbutik eller centrum att skryta om, dock planeras det för ett stort nytt bostadsområde i norra Sigtuna som ska innehålla butiker av lite större skala.
Citera
2016-10-19, 21:58
Medlem
SlitenGubbes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av heavenorlasvegas
Man bör också flika in att Sigtuna är lite knepigt, och kodat. Internatskolan lever ju lite sitt eget liv. Men det finns ju också en hel del "gamla", "fina" släkter där som tycker att de står över andra, särskilt de nyinflyttade. Vanliga, nyinflyttade Svenssons brukar ibland tycka att det är lite jobbigt och kvävande i Sigtuna.

Nu blir jag förstås nyfiken vad du menar med att Sigtuna är knepigt, "kodat" och kvävande! Kan du utveckla det lite?
Citera
2016-10-20, 12:49
Medlem
Citat:
Nu blir jag förstås nyfiken vad du menar med att Sigtuna är knepigt, "kodat" och kvävande! Kan du utveckla det lite?

Jag tror att det har sin grund i att Sigtuna av utomstående alltmer ses som en mer eller mindre attraktiv del av Storstockholm, vilket det ju rent objektivt också är.
Folk som flyttar dit kanske ser det som ett "mysigare", mer småskaligt alternativ till exempelvis Täbys mer storskaliga villaområden.
Grejen är att de som har bott länge i Sigtuna tycker att Sigtuna är väääldigt mycket mer speciellt än så. De ser Sigtuna som sig själv nock, med all gammal historia och de befintliga institutionerna. Det har, kanske, på grund av detta utvecklats ett lite kodat och exkluderande sätt som krockar med omvärldens bild av Sigtuna.
Många av de som bor där sedan gammalt kan inte tänka sig att bo någon annanstans, medan de som flyttar dit gör det för att det är "lugn och ro" nära Stockholm och inte minst Arlanda.
Något som komplicerar bilden ytterligare är att Sigtuna kommun är en väldigt onaturlig konstruktion. Den största orten i kommunen är Märsta. Södra Märsta är till stor del miljonprogram och norra/centrala Märsta är vanliga Svenssons uppblandat med invandrare som har tagit sig ur miljonprogrammet och den populära benämningen "White Trash".
Det har alltid funnits en klasskonflikt mellan Märsta och Sigtuna stad samt kommunens landsbygd(eller om man vill, lite hårddraget "Andra valkretsen" och "Första valkretsen"...).
Majoriteten av befolkningen i kommunen bor i centralorten Märsta som i ganska stor utsträckning föraktar det mer borgerliga, traditionstyngda Sigtuna stad (och den "bonniga" men ändå borgerliga landsbygden).
Det hindrar emellertid inte att "Märsta" är postort även i stora delar av den landsbygd som har mycket lite med Märsta att göra, samt framför allt att man tar det mer attraktivt klingade "Sigtuna" som namn på hela kommunen.
Detta tycker många av de boende i Sigtuna stad är skevt, och det finns ju vissa som vill göra Sigtuna till en egen kommun av bland annat denna anledning.
Kulturellt så skulle nog Sigtuna stad kunna vara en egen kommun och inkludera en del av "Bålsta", Bro, Knivsta etc. Samtidigt så skulle landsbygden öster om Arlanda nog känna sig mer hemma i Vallentuna kommun(eller i vissa fall kanske till och med Norrtälje, kommunen är till ytan rätt stor för att vara i Stockholms län).
Om man är pragmatisk kan man ju skita i allt detta och leva sitt liv ändå. Men det finns liksom oundvikligen latent hela tiden.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in