Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2016-10-01, 01:38
  #1
Medlem
FranzXavierWernzs avatar
Jag tänkte att vi skulle ha valvaka här på Flashback inför söndagens folkomröstning i Ungern gällande EU:s kvoter av migranter från MENA.

Det är nämligen så att EU vill tvinga samtliga medlemsländer att ta emot åtminstone en viss "kvot" av MENA-invandrare av samtliga nyanlända som Bryssel vill omfördela. Syftet är enligt Lörkel (Löfven-Merkel) doktrinen att samtliga EU-länder måste "ta sitt ansvar".

Ungerns President, Viktor Orban, var den enda presidenten som ansåg att det här är en fråga för folket att ta ställning till. Och han fick det ungerska parlamentet med sig i frågan.

Folkomröstningen hålls söndagen den 2 oktober år 2016. Men vi lär inte få fram det fullständiga resultatet för ens Måndagen (dagen efter).

Det intressanta med den här folkomröstningen är strategin som de politiska partierna har tagit. I det senaste mätningarna leder NEJ-sidan stort.

NEJ-sidan har 84%.

Vet Ej 6%.

JA-sidan har 10%.

Men det intressanta här är som sagt strategin. Högerpartierna kampanjar för NEJ-sidan, medan att Vänsterpartierna kampanjar för att bojkotta folkomröstningen. Iom att Vänsterpartierna omöjligt kan vinna denna folkomröstning vill de försöka sabotera valet genom att få ett så lågt valdeltagande för att därmed kunna ifrågasätta folkomröstningens legitimitet. Målet är alltså att komma under 50%:s valdeltagande.

Ni som kan ungerska får gärna översätta artiklar. I övrigt uppskattas länkar och annat information om folkomröstningen som att folk som läser tråden kan följa valvakan.

Länka även gärna till karta med det slutliga resultatet för att se hur olika delar av landet röstade och hur valdeltagandet såg ut där.

Diskutera gärna även eventuella konsekvenser av resultatet efter denna folkomröstning.
Citera
2016-10-01, 07:54
  #2
Medlem
Hotade inte Orban med krig/eu hotade om indragna bidrag om de inte gav med sig?


Intressant i alla fall!
Citera
2016-10-01, 09:41
  #3
Medlem
Jag för övrigt tycker detta är jäkligt intressant. Och har följt medier i ganska bred utsträckning och under en lång tid. Att Orban skulle hotat med krig har jag inte varken hört eller läst något om. Men ett faktum står. EU har gett Ungern en massa Cash så att man faktiskt har kunnat reducera sin statsskuld med 75% drygt. Och när då EU kom och sa att dom måste ta emot en massa flyktingar sa dom nej. Blev indirekt hotade om att det skulle kunna innebära ett utträde ur EU. Hey, 75% av statsskulden borta med EU pengar. Do so. Är svaret i princip. Både jäkligt fult och smart. Sen har vi en bred majoritet Tyskar som nu flyr till Ungern för att dom verkligen inte vill ha det som kommit till deras land, och vad händer då siar jag lite svagt. Jo dessa Tyskar lär ju starta företag i Ungern och mer med det = till och med bättre för Ungern.

Vilken värld vi lever i....
Citera
2016-10-01, 14:08
  #4
Medlem
LokoJoes avatar
DN sätter agendan:
http://unvis.it/dn.se/nyheter/varlde...ll-flyktingar/

Faktum är att även om Ungern skulle ta emot flyktingarna, så skulle ingen av flyktingarna stanna i landet. Ett bra exempel ges i artikeln:

"Några dagar senare ringer jag Hajan, Hala al-Ridas man. Han berättar att han tog det säkra för det osäkra och körde ner till Ungern för att hämta familjen. – Tack och lov är de här hos mig i Tyskland nu. Om jag inte hade varit med så vet man aldrig vad som hade kunnat hända. I Ungern vill ju ingen stanna."
Citera
2016-10-01, 20:19
  #5
Medlem
Vi kan börja med lite siffror: villa bidrag är rimlig för en migrant i ett land där én nyutbildad lärare får motsvarande 6000 SEK före skatt, 4000 efter.

Ska migranten få dubbel summa? Då kanske några stannar kvar, men det bkir inbördeskrig.
Ska migranten få motsvarande arbetslösbidrag? 700 SEK? Då är han säkert ute ur landet självmant inom 24 timmar.

Får tillägga att det inte finns áll inclusive gratishotell för dem med tjänstefolk... Så det är én tuff fråga.
Citera
2016-10-01, 22:06
  #6
Medlem
FranzXavierWernzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flyzer
Hotade inte Orban med krig/eu hotade om indragna bidrag om de inte gav med sig?


Intressant i alla fall!

Citat:
Ursprungligen postat av SWPHOBIA
Jag för övrigt tycker detta är jäkligt intressant. Och har följt medier i ganska bred utsträckning och under en lång tid. Att Orban skulle hotat med krig har jag inte varken hört eller läst något om. Men ett faktum står. EU har gett Ungern en massa Cash så att man faktiskt har kunnat reducera sin statsskuld med 75% drygt. Och när då EU kom och sa att dom måste ta emot en massa flyktingar sa dom nej. Blev indirekt hotade om att det skulle kunna innebära ett utträde ur EU. Hey, 75% av statsskulden borta med EU pengar. Do so. Är svaret i princip. Både jäkligt fult och smart. Sen har vi en bred majoritet Tyskar som nu flyr till Ungern för att dom verkligen inte vill ha det som kommit till deras land, och vad händer då siar jag lite svagt. Jo dessa Tyskar lär ju starta företag i Ungern och mer med det = till och med bättre för Ungern.

Vilken värld vi lever i....

Orban har aldrig sagt att han skulle föra krig mot EU.

Det var en rubriksättning från en brittisk tidning. Och då menar man alltså inte militärt krig. Utan snarare politiskt strid.

Ungern får helt enkelt välja vad de tycker är viktigare. Att få bidrag från Bryssel och öppna upp för massinvandringen, eller att helt enkelt försöka omförhandla förhållandet till Ungern.
Citera
2016-10-01, 22:42
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FranzXavierWernz
Orban har aldrig sagt att han skulle föra krig mot EU.

Det var en rubriksättning från en brittisk tidning. Och då menar man alltså inte militärt krig. Utan snarare politiskt strid.

Ungern får helt enkelt välja vad de tycker är viktigare. Att få bidrag från Bryssel och öppna upp för massinvandringen, eller att helt enkelt försöka omförhandla förhållandet till Ungern.

Bidrag ska inte vara kopplad till massinvandringens. hantering, motprestation ang bidrag var att öppna upp marknaderna , preferera utländska investeringarna, montera ner.större delar.av jordbruk och matproduktion. Så var det avtalat.

Ingen bidrag? Dâ inga skattelättnader per automatik för multinationella företag.
Citera
2016-10-01, 23:53
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SWPHOBIA
Jag för övrigt tycker detta är jäkligt intressant. Och har följt medier i ganska bred utsträckning och under en lång tid. Att Orban skulle hotat med krig har jag inte varken hört eller läst något om. Men ett faktum står. EU har gett Ungern en massa Cash så att man faktiskt har kunnat reducera sin statsskuld med 75% drygt. Och när då EU kom och sa att dom måste ta emot en massa flyktingar sa dom nej. Blev indirekt hotade om att det skulle kunna innebära ett utträde ur EU. Hey, 75% av statsskulden borta med EU pengar. Do so. Är svaret i princip. Både jäkligt fult och smart. Sen har vi en bred majoritet Tyskar som nu flyr till Ungern för att dom verkligen inte vill ha det som kommit till deras land, och vad händer då siar jag lite svagt. Jo dessa Tyskar lär ju starta företag i Ungern och mer med det = till och med bättre för Ungern.

Vilken värld vi lever i....

Hade Ungern ingått ett avtal med EU om att de skulle få perngar för att ta emot flyktingar? Annars har ju att de fått pengar för annat inget att göra med senare beslut att inte ta emot flyktigar.
Citera
2016-10-02, 01:25
  #9
Medlem
FranzXavierWernzs avatar
Vilken tid öppnar dom vallokalerna i Ungern?

Iom att det är en söndag, gissar jag på att man vill utnyttja hela dagen för väljarna att komma till vallokalen. En vild gissning är kl.8:00. Men någon som vet får gärna upplysa oss andra.
Citera
2016-10-02, 01:29
  #10
Medlem
FranzXavierWernzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AlbaRegia
Bidrag ska inte vara kopplad till massinvandringens. hantering, motprestation ang bidrag var att öppna upp marknaderna , preferera utländska investeringarna, montera ner.större delar.av jordbruk och matproduktion. Så var det avtalat.

Ingen bidrag? Dâ inga skattelättnader per automatik för multinationella företag.

Citat:
Ursprungligen postat av hejhopp23
Hade Ungern ingått ett avtal med EU om att de skulle få perngar för att ta emot flyktingar? Annars har ju att de fått pengar för annat inget att göra med senare beslut att inte ta emot flyktigar.

Visst är det så.

Faktumet är dock att Ungern är en del av EU. Och har man gått med i EU, och accepterat Lissabonfördraget så får man acceptera att mycket av makten outsourcas till Bryssel. Detta inkluderar makten över ens gränser, migrationspolitik, handelspolitik med mera.

Att låtsas som att man inte vet vad EU handlar om är bara korkat i nuläget.

Därför tycker jag att Orban har tagit rätt beslut genom att låta denna folkomröstning ske.
Citera
2016-10-02, 01:43
  #11
Medlem
Han.Jelins avatar
LOL! Jag visste inte att de skulle ha en folkomröstning om detta. Vilket är roligt då stora vänsterprofiler i svensk media gillar att göra jämförelser med Ungern och Orban med Hitler och Nazityskland. Detta är mycket mer demokratiskt än Europas länder som tvingar deras befolkningar in i NATO/EU och dess politik.
Citera
2016-10-02, 04:29
  #12
Medlem
FranzXavierWernzs avatar
Aftonbladet kan så klart inte hålla sig från att ta upp 2VK när de skriver om söndagens folkomröstning i Ungern.

Men intressant att även de tar upp att Orban använder Sverige som det främsta skräckexemplet mot massinvandringen för att få så många ungrare som möjligt att gå ut och rösta.

Citat:
Sverige har flest antal no go-zoner i hela Europa. I dessa har staten mist all kontroll över icke-europeiska (läs: muslimska) migranter, som struntar i lagar och har andra normer än det västerländska, upplysta samhället. 13 no go-zoner finns i Malmö*trakten, Mälardalen och Uppland, att jämföra med 15 i Storbritannien och Frankrike tillsammans.

Så är det i alla fall om vi ska tro uppgifterna i en broschyr, som en vänsteraktivist i Budapest sticker i min hand. Det är premiärminister Viktor Orbán och hans höger*regering som låtit göra den och skickat ut den till 4,1 miljoner ungerska hushåll, med ett tydligt budskap: vill ni se samma *kaos även här?


http://www.aftonbladet.se/kultur/article23625500.ab
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback