• 1
  • 2
2005-12-10, 16:20
Medlem
Titus pollos avatar
Tänkte köpa ett par datorprogram som kostar runt 200-300kr från ett icke EU-land. Jag har för mig att jag sett nånstans att man slipper moms och skatt ifall man betalar med Paypal (eller annan betalningsservice) kan det stämma?
Citera
2005-12-10, 16:23
Bannlyst
Du behöver ju itne betala moms till sverige om du köper en vara utifrån, däremot om du skall köpa en produkt i sverige borde du väl betala moms som vanligt.
Citera
2005-12-10, 18:15
Medlem
Titus pollos avatar
Jo, man måste betala den där jäkla momsen, i alla fall när man köper nåt utanför EU. Det står på sajten, där jag ska betala programmen, att dom kommer att lägga till EU-moms på summan ifall man bor i EU. Och det ser dom väl på IP-numret eller kanske kreditkortet..?

Jag har fått för mig att man slipper det om man betalar via paypal t.ex. då paypal inte bryr sig om vad man betalar via dom eller var man är ifrån. För dom förmedlar ju bara pengar, dom säljer ju inget och sålunda inte bryr sig om vad pengarna används till. Och mottagaren av pengarna ser ju bara att dom kommer via paypal, inte vilken världsdel jag tillhör.
Tänkte att det kanske finns nån lucka där som skatteindrivarna inte tänkt på än och det vore ju mumma
Tänkte bara kolla ifall nån visste det så här på rak arm...

Men i värsta fall så lär jag ju märka det när jag betalar.
Citera
2005-12-12, 16:42
Medlem
Anchis avatar
Nej, du kan inte slippa moms. Alla varor som inte kommer från EU måste man betala moms på. Det finns inga undantag. Sorry.
Citera
2005-12-13, 07:04
Medlem
Titus pollos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Anchi
Nej, du kan inte slippa moms. Alla varor som inte kommer från EU måste man betala moms på. Det finns inga undantag. Sorry.

Undrar om inte detta kommer att funka. Jag ska prova och se vad som händer.
Programmet har jag ju redan, jag kommer ju bara att få en registreringskod via email. Hos paypal anger jag att betalningen är för en service.
Tillverkaren av programmet finns i australien. Dom kommer att få pengarna från paypal sen mailar dom registerkoden. Det enda säljaren har om mig är min gmailadress, inte var jag bor och jag behöver inte ange det nånstans heller vad jag kunnat se, sålunda kan dom ju inte lägga till nån moms.

Det som är frågan är ifall paypal har nån skyldighet att lägga till eu/svensk moms. Det känns som att dom inte har det, eller bryr sig särskilt mycket om det. jaja, vi får se på fredag när min lön kommer
Citera
2005-12-13, 17:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Titus pollo
Undrar om inte detta kommer att funka. Jag ska prova och se vad som händer.
Programmet har jag ju redan, jag kommer ju bara att få en registreringskod via email. Hos paypal anger jag att betalningen är för en service.
Tillverkaren av programmet finns i australien. Dom kommer att få pengarna från paypal sen mailar dom registerkoden. Det enda säljaren har om mig är min gmailadress, inte var jag bor och jag behöver inte ange det nånstans heller vad jag kunnat se, sålunda kan dom ju inte lägga till nån moms.

Det som är frågan är ifall paypal har nån skyldighet att lägga till eu/svensk moms. Det känns som att dom inte har det, eller bryr sig särskilt mycket om det. jaja, vi får se på fredag när min lön kommer

Gäller det bara en registreringskod som du får via mail så behöver du inte oroa dig för momsen. Däremot om du hade köpt en fysisk vara från t.ex. Australien så är det upp till tullen och ditt samvete att deklarera för momsen när varan kommer hit. Gäller det småsummor så tror jag inte tullen bryr sig mer än i stickprovsfall, men skulle det handla om en vara som kanske kostar några tusenlappar så kan du nog räkna med att du får ett meddelande från den svenska speditören att du ska betala tull innan du får ut grejerna. Det är min och några andras egna erfarenheter både när det gäller lösenord och varor.
Citera
2005-12-13, 19:15
Medlem
Jelloblimps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pojken2
Gäller det bara en registreringskod som du får via mail så behöver du inte oroa dig för momsen.(...)Det är min och några andras egna erfarenheter både när det gäller lösenord och varor.
Citat:
*Information about VAT
Any digital products sold into the European Union include a VAT (Tax) charge of 17.5%.
Any physical products sold into the European Union include a VAT charge. However the VAT rate, and hence the total price, may alter once your shipping destination has been selected.
For customers from Austria 20%, Belgium 21%, Denmark 25%, France19.6%, Germany16%, Ireland 21%, Italy 20%, Netherlands 19%, Spain 16%, Sweden 25%, and UK the national VAT rate of 17.5% will be applied. For all other EU customers, the UK VAT rate of 17.5% will be applied.
Registreringskod = digital handel, upp till säljaren att lägga på VAT. (Just uppgifterna ovan gällde just för en registreringskod ).

Paypal skyfflar bara runt pengar de kollar inte skatt & liknande på dina inköp.
Citera
2005-12-14, 07:36
Medlem
Titus pollos avatar
Tackar för svaren. Säljaren säger att jag ska betala den summan som anges på produktens hemsida ($24.95) jag ska alltså betala till deras emailadress via paypal. Dom kommer således inte att fråga om min nationalitet
eftersom det ankommer på säljaren att lägga på momsen (förstår jag efter att ha läst era inlägg) vilket dom då inte gör eftersom dom uppmanar mig att betala den summa som anges, som då gäller alla köpare oavsett var man bor. Om jag skulle betala med kreditkort så lägger dom på momsen (står i avtalet) Coolt!
Citera
2005-12-14, 21:12
Medlem
Anchis avatar
Jag vet inte riktigt hur det är i det här fallet (du nämner ett avtal?) men generellt så vet jag att speditören (posten, UPS, DHL etc) i mottagarlandet har ansvaret att inkräva moms från köparen av varan. Leverantören fakturerar alltid utan moms när varan ska gå utanför dess egna tullområde.

I Sverige krävs inte moms om den importerade varans moms understiger 200 kronor. Det är leverantören som informerar speditörerna om varans värde (exportfaktura).

Informera om hur det gick =)
Citera
2005-12-15, 01:49
Medlem
Tycker att det är lite skumt att en butik baserad i Australien är den som samlar in momsen för EU länder. Betala inte momsen är mitt tips.
Citera
2005-12-15, 18:34
Medlem
Titus pollos avatar
Jag har nu köpt programmet och kan tala om att det var som jag misstänkte: Man slipper momsen om man tar det via Paypal
Kul att det finns ett sätt där man slipper blodsugandet

Nu vet jag ju inte om företaget i australien struntade i att lägga på moms eller om det helt enkelt är något skattemyndigheterna inte kommit på än, om det är det senare så lär det nog inte dröja länge innan dom kommer med sina slibbiga fingrar och begär sitt skålpund av kött Men företaget krävde inga uppgifter om var jag bor när jag betalade via Paypal.
Kollade mitt konto och såg att inte heller Paypal lägger på någon moms.

Citat:
Tycker att det är lite skumt att en butik baserad i Australien är den som samlar in momsen för EU länder. Betala inte momsen är mitt tips.

Om jag hade betalat med kreditkort så hade dom lagt på momsen i priset. Det har varit så när jag köpt program (via nätet) förut, från USA t.ex.
Sen om dom i sin tur betalar EU eller sverige momspengarna vet jag inte. För visst skulle dom kunna behålla momsen utan problem?
Citera
2005-12-15, 22:41
Medlem
Anchis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Titus pollo
Om jag hade betalat med kreditkort så hade dom lagt på momsen i priset. Det har varit så när jag köpt program (via nätet) förut, från USA t.ex. Sen om dom i sin tur betalar EU eller sverige momspengarna vet jag inte. För visst skulle dom kunna behålla momsen utan problem?

Hur kan ett australiskt företag veta vad det är för moms i Sverige? Det är olika moms inom EU. I Tyskland är den 18%, i Sverige 25%. Det finns alltså inget som EU-moms. Inom EU har inte medlemsländerna gemensam skattepolitik, därav olikheterna mellan t ex Sverige och Tyskland. Det som är gemensamt är tullområdet. Alltså betalar du tull till EU och den är alltid samma i alla länder eftersom den bestäms i Bryssel.

Jag undrar om det inte är tull du pratar om och inte moms? Men även om det vore tull du pratar om så är det ändå så att inte heller det läggs på priset av säljaren....

Hmmm...
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in