2016-09-29, 19:25
Medlem
På sistone har obehagliga bilder dykt upp i mitt huvud av en bil som backar på en enkelriktad väg. Bilen åker liksom fram och tillbaka längs vägen, lite som en film som spolas fram och tillbaka. Jag överdriver inte när jag säger att jag blir ångestfylld av att tänka på bilderna. Bilderna spelas upp snabbare ju mer ångesten dryper i mig.
  • Är det tillåtet att backa mot enkelriktat?
  • Är det tillåtet att backa enligt enkelriktat?
Utdrag ur lagtexter är uppskattat, om möjligt. Observera att jag absolut inte driver.
Citera
2016-09-29, 19:41
Medlem
Det beror nog på om du verkligen backar. Du måste ju exempelvis få göra en fickparkering, men jag är rätt säker på att du inte kan kringgå enkelriktatregeln genom att backa.
Citera
2016-09-30, 12:03
Medlem
Moltas666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheWindCriesMary
På sistone har obehagliga bilder dykt upp i mitt huvud av en bil som backar på en enkelriktad väg. Bilen åker liksom fram och tillbaka längs vägen, lite som en film som spolas fram och tillbaka. Jag överdriver inte när jag säger att jag blir ångestfylld av att tänka på bilderna. Bilderna spelas upp snabbare ju mer ångesten dryper i mig.
  • Är det tillåtet att backa mot enkelriktat?
  • Är det tillåtet att backa enligt enkelriktat?
Utdrag ur lagtexter är uppskattat, om möjligt. Observera att jag absolut inte driver.

Man får backa mot färdriktningen på enkelriktad väg för att t ex kunna fickparkera. Man får inte backa in på en enkelriktad väg dock.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in