• 1
  • 2
2016-09-29, 00:14
Medlem
mtsigalkos avatar
Om jag sätter in 50 000:- på någons konto(målvakt som är 100% ren) per månad och som sedan tas ut direkt(ca 15 000:- veckovis). Hur stor är risken att hans konto kollas upp av tex bank, skattemyndighet, polis eller dylikt? Vad för frågor kan han få? Eller är det riskfritt?
Citera
2016-09-29, 00:28
Medlem
Provocative2.0s avatar
Bankernas system kommer larma.
Citera
2016-09-29, 00:29
Medlem
mtsigalkos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Provocative2.0
Bankernas system kommer larma.

Även om det är ett vanligt lönekonto där lön kommer in varje månad och räkningar/betalningar/överföringar och skit görs?
Citera
2016-09-29, 01:37
Medlem
Starta en pizzeria eller liknande, hur fan ska någon veta om det är pizzor eller annat de köpt?
Har du råd att sätta in 50 000:- per månad så borde det inte vara några problem
Citera
2016-09-29, 05:12
Medlem
Du vet tydligen inget om sånt, hantera kontanter istället.
Citera
2016-09-29, 07:36
Medlem
Om du ändå ska använda pengarna löpande, så är det väl enklast att ha dem i "madrassen"? 50000 är ju inte så mycket att det är värt att krångla med insättning o uttag.
Citera
2016-09-29, 09:41
Medlem
mtsigalkos avatar
Tack för alla svar. Men nu tänkte jag på målvaktens risker, inte mina.

Finns det några för honom? Hans konto är som sagt ett vanligt lönekonto som används hela tiden.
Senast redigerad av mtsigalko 2016-09-29 kl. 09:45.
Citera
2016-09-29, 12:10
Medlem
321js avatar
Det är klart att han kan åka dit.

http://www.nordea.se/privat/vardagst...ningtvatt.html

https://www.avanza.se/kundservice/ku...attslagen.html
Citera
2016-09-29, 12:39
Medlem
Provocative2.0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mtsigalko
Även om det är ett vanligt lönekonto där lön kommer in varje månad och räkningar/betalningar/överföringar och skit görs?
Jag hade inte chansat.
Först ska du sätta in kontanter. För jag förutsätter att du inte har pengarna på konto. Redan vid 10 000kr börjar bankerna vilja se att man styrker hur man fått kontanterna.
Sedan införde de för några år sedan ett system just mot din idé för att motverka penningtvätt o svartarbete.
Så på något sätt har de kontrollsystem som bör larma över konstiga summor samt att skattemyndigheten ganska snart ser att ni inte betalat skatt.
Citera
2016-09-29, 12:49
Medlem
mtsigalkos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Provocative2.0
Jag hade inte chansat.
Först ska du sätta in kontanter. För jag förutsätter att du inte har pengarna på konto. Redan vid 10 000kr börjar bankerna vilja se att man styrker hur man fått kontanterna.
Sedan införde de för några år sedan ett system just mot din idé för att motverka penningtvätt o svartarbete.
Så på något sätt har de kontrollsystem som bör larma över konstiga summor samt att skattemyndigheten ganska snart ser att ni inte betalat skatt.

Ok, jag ville inte först berätta hela proceduren men det kommer vara i princip såhär;

Jag har ett målvaktskonto där betalningar kommer in(Många mindre betalningar). Dessa pengar(15 000:-/vecka) förs sedan över till ett annat målvaktskonto där pengarna tas ut och sedan skickas vidare till 'mig'.

Så jag är 100 % ren. Mitt konto eller mitt namn förekommer inte nånstans. Men hur är risken för målvakterna? Och i det här fallet i synnerhet målvakten som tar ut pengar och skickar vidare(steg 2).

Om inte misstanke mot brott finns eller kan bevisas mot huvudperson, kan målvakten åka dit på nåt sätt?
Citera
2016-09-29, 13:15
Medlem
Provocative2.0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mtsigalko
Ok, jag ville inte först berätta hela proceduren men det kommer vara i princip såhär;

Jag har ett målvaktskonto där betalningar kommer in(Många mindre betalningar). Dessa pengar(15 000:-/vecka) förs sedan över till ett annat målvaktskonto där pengarna tas ut och sedan skickas vidare till 'mig'.

Så jag är 100 % ren. Mitt konto eller mitt namn förekommer inte nånstans. Men hur är risken för målvakterna? Och i det här fallet i synnerhet målvakten som tar ut pengar och skickar vidare(steg 2).

Om inte misstanke mot brott finns eller kan bevisas mot huvudperson, kan målvakten åka dit på nåt sätt?
Som sagt. Det där är misstänkta transfereringar. Kan inte målvakterna redovisa vart pengarna kommer från så lär de iaf ha problem även om inga brott kan bevisas.
Citera
2016-09-29, 16:47
Medlem
mtsigalkos avatar
Vilka problem kan det vara? Att banken hör av sig till skattemyndighet, polis?

Kan det inte lika gärna vara så att målvakten säljer saker på blocket/tradera och får in pengar på det sättet? Eller får pengar insattna på sitt konto som 'gåvor' från en släkting/vän eller liknande? Kommer som sagt inte finnas något misstanke om brott gällande målvakt nr 2 och vill gärna att det ska vara så safe som möjligt.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in