2016-09-29, 10:49
Medlem
kottedelakottes avatar
Kvinnor växer till de är 18, män till 21. Det är också många hormoner i maten så barn växer mer. Men man vet aldrig hur lång man kommer att bli. Det är för många faktorer som påverkar växten t.ex. i natten, när man sover, blir tillväxthormon producerad, om man sover inte så produceras den inte.
Citera
2016-09-29, 10:49
Medlem
muneys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jerkaz
Är helt medveten om att man kan stanna i längden när man gymmar! Men han gymmar verkligen inte för hårt, vad jag vet. Spelar det någon roll då?
Var har du fått den infon ifrån? Låter som kvalificerat skitsnack i mina öron.
Citera
2016-09-29, 11:15
Medlem
Jarvsofakss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sultan
Det är helt olika dock, när jag gick i 7an var jag en av de kortare killarna bland ett hundratal. Runt 1an på gymnasiet så var jag relativt normallång. Slutade nog inte växa förrän i den åldern(18~) heller.

Det där kan jag skriva under på.
I passet jag hämtade ut som 18-åring var jag 187 cm, till slut stannade jag på 192 cm.
Citera
2016-09-29, 11:35
Medlem
VoldsamKnarkares avatar
Jag skulle tippa att du växer 3-6 cm till. Runt 15 har de flesta sin längd mer eller mindre. Jag växte kanske 2-3 cm från 15. Sen säger väl vissa att man växer till 25. Men jag vet inte, inte växt mycket sedan högstadiet kan jag säga.
Citera
2016-09-29, 11:46
Citat:
Ursprungligen postat av kottedelakotte
Kvinnor växer till de är 18, män till 21. Det är också många hormoner i maten så barn växer mer. Men man vet aldrig hur lång man kommer att bli. Det är för många faktorer som påverkar växten t.ex. i natten, när man sover, blir tillväxthormon producerad, om man sover inte så produceras den inte.

I Sverige där man vanligtvis får i sig all kost man ska är det nästan uteslutande generna som avgör hur lång man blir.

Lider man däremot av näringsbrist eller någon form av hormonsjukdom så kan det påverkar ens längd. Det är sällan folk har näringsbrist i Sverige.

Anledning att skandinaver, holländare och etniska tyskar är längre än 99 % av jordens befolkning är pga deras genuppsättning. Det kan variera genom århundraden pga svält och näringsutbud etc som påverkar, men genuppsättningen är i grunden den samma. Vi var tex ungefär lika långa på vikingatiden som vi är idag och under svält och dålig kost på 16-1700-talet var vi mycket kortare.

Anledningen att många asiatiska länder har ökat sin medellängd senaste årtionden är pga en förbättrad kost och sjukvård.
Citera
2016-09-29, 12:05
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av redlineoffside
I Sverige där man vanligtvis får i sig all kost man ska är det nästan uteslutande generna som avgör hur lång man blir.

Lider man däremot av näringsbrist eller någon form av hormonsjukdom så kan det påverkar ens längd. Det är sällan folk har näringsbrist i Sverige.

Anledning att skandinaver, holländare och etniska tyskar är längre än 99 % av jordens befolkning är pga deras genuppsättning. Det kan variera genom århundraden pga svält och näringsutbud etc som påverkar, men genuppsättningen är i grunden den samma. Vi var tex ungefär lika långa på vikingatiden som vi är idag och under svält och dålig kost på 16-1700-talet var vi mycket kortare.

Anledningen att många asiatiska länder har ökat sin medellängd senaste årtionden är pga en förbättrad kost och sjukvård.
Farsan 169 cm och hela pappas släkt är korta. Mamma 160 cm och morfars släkt är inte speciellt långa. Mormors sida är enda grenen av släktet vi har långa gener. T.ex. mina morbröder är långa runt 183 cm med beaktande att vi kommer från mellanöstern. Jag är 184 cm barfota och brorsan är 183 cm barfota alltså över svensk medellängd.

Med tanke på att jag har så korta föräldrar och att ena sidan av släkten är uteslutande korta så borde jag med din logik som antas primärt utifrån gener, vara betydligt kortare än 184. Kanske någonstans 175 cm. Jag tror det är kosten som avgör och inget annat samt att vi sover mer. I utlandet sitter man i terassen halva natten och äter nötter.

Vi dricker mjölk, får mat i skolan under hela uppväxten osv. Så det där med genuppsättningen tror jag inte påverkar så mycket sålänge man äter gott och sover bra.
Citera
2016-09-29, 12:09
Medlem
AndersM79s avatar
Citat:
(Han)
Röker inte
Dricker inte
Håller inte på med några slags droger

Bekräftat via blodprov, övervakning eller sonens egna utsago?
Citera
2016-09-29, 13:01
Citat:
Ursprungligen postat av nermed
Farsan 169 cm och hela pappas släkt är korta. Mamma 160 cm och morfars släkt är inte speciellt långa. Mormors sida är enda grenen av släktet vi har långa gener. T.ex. mina morbröder är långa runt 183 cm med beaktande att vi kommer från mellanöstern. Jag är 184 cm barfota och brorsan är 183 cm barfota alltså över svensk medellängd.

Med tanke på att jag har så korta föräldrar och att ena sidan av släkten är uteslutande korta så borde jag med din logik som antas primärt utifrån gener, vara betydligt kortare än 184. Kanske någonstans 175 cm. Jag tror det är kosten som avgör och inget annat samt att vi sover mer. I utlandet sitter man i terassen halva natten och äter nötter.

Vi dricker mjölk, får mat i skolan under hela uppväxten osv. Så det där med genuppsättningen tror jag inte påverkar så mycket sålänge man äter gott och sover bra.

Det är inte min logik, det är biologi. Kosten kan ju vara en orsak, men det kan också vara tillfälligheter som gör att du är längre än din far. Det är inget konstigt, sånt händer hela tiden. Variationer i DNAn bara. Kanske du får bättre kost i Sverige än vad de fick som barn? Var vet jag.

Det enda jag vet är att du aldrig kan bli längre, med eller utan epigenetik, än vad dina gener tillåter, hur mycket du än önskar. Så är det bara. Det är är redan kodat från födseln. Det bestämmer hur din ögonfärg och hur din näsa kommer se ut. Sen kan du under uppväxten påverka dessa variabler negativt.

Sen finns det någonting som heter epigenitik, vilket gör att man kan sätta igång olika genuttryck, eller snarare väcka sovande gener om man vill, genom yttre faktorer, kost i det här fallet. Det är nog det som skett här.

Men varför tror du att vissa folkgrupper är längre än andra?
Senast redigerad av redlineoffside 2016-09-29 kl. 13:12.
Citera
2016-09-29, 18:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av manamanah
Hår- och kroppsvård --> Medicin och hälsa
/Moderator
Visste inte direkt vart jag skulle skriva ut detta. Tips?
Citera
2016-09-29, 18:39
Medlem
libbens avatar
Man stannar inte i växten av träning. Det är en myt.

Finns inget som stödjer det påståendet. Finns studier. Så fortsätta träna bör han.

Man kan deasutom räkna ut längden på sitt barn som stämmer hyfsat i många fall.

Googla på termer: räkna ut längden på ens barn,

Borde ge träffar.

Om han fortfarande inte växer 1-2 cm per år så är han nog färdigväxt. Men det finns undantag så klart.
Citera
2016-09-29, 18:40
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nermed

Genuppsättningen sätter ju gränsen uppåt. Sedan kan olika negativa omständigheter under uppväxten göra så att man inte uppnår sin "genetiska" längd, utan blir kortare. Men det går inte att komma ÖVER den genetiska längden oavsett hur mycket du sover, äter kalk och D-vitamin o.s.v..

Det kan skilja även mellan syskon, p.g.a. att ett syskon kanske har haft ätstörningar under uppväxten, eller tränat för mycket i förhållande till kosten och sömnen. Eller såklart att föräldrarna har misshandlat ett av barnen genom att ge det mindre mat, men det hoppas man inte är vanligt...
Citera
2016-09-30, 00:57
Medlem
Citat:
Hej!

Jag har en son som gärna vill veta hur lång han kommer bli som vuxen.
Just nu så har han nyss fyllt 15 år gammal (01:a) och är 1,72 meter lång. Hans mamma är bara 1,65 meter lång medans hans pappa är 1,69
Han pappa är från Sydamerika (Chilensk) och där är man oftast ganska så kort. 1,69 är medellängden.
Hans mamma är halv tysk och halv svensk.
Är inte säker på när han började att komma in i puberteten, runt 13 kanske. Men han har nyss börjat att få hår på överläppen. Jag tror att han fortfarande får lite växtverk på kvällarna ibland vilket jag inte är säker på ifall det påverkar något.
Enligt beräkningen så ska han bli 173,5 cm men finns det en chans att han blir längre eftersom att han ändå bara är 15 år gammal?
Ifall det inte finns någon chans att han blir mycket längre så kan ni gärna komma med förslag ifall han kan göra något för att bli det!
Sjukt tacksam för svar!!

Lite andra saker som du kanske behöver veta:

Han gymmar typ 3 gånger i veckan (Inte för hårt)
Han äter normalt (Ganska mycket protein)
Han sover typ 9-10 timmar om nätterna
Röker inte
Dricker inte
Håller inte på med några slags droger

Finns det något annat du undrar så kan du bara fråga här nere!

Ge honom en kur ryssar så växer han nog till sig trots de dåliga genetiska anlagen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in