Citat:
Ursprungligen postat av
nermed
Farsan 169 cm och hela pappas släkt är korta. Mamma 160 cm och morfars släkt är inte speciellt långa. Mormors sida är enda grenen av släktet vi har långa gener. T.ex. mina morbröder är långa runt 183 cm med beaktande att vi kommer från mellanöstern. Jag är 184 cm barfota och brorsan är 183 cm barfota alltså över svensk medellängd.
Med tanke på att jag har så korta föräldrar och att ena sidan av släkten är uteslutande korta så borde jag med din logik som antas primärt utifrån gener, vara betydligt kortare än 184. Kanske någonstans 175 cm. Jag tror det är kosten som avgör och inget annat samt att vi sover mer. I utlandet sitter man i terassen halva natten och äter nötter.
Vi dricker mjölk, får mat i skolan under hela uppväxten osv. Så det där med genuppsättningen tror jag inte påverkar så mycket sålänge man äter gott och sover bra.
Det är inte min logik, det är biologi. Kosten kan ju vara en orsak, men det kan också vara tillfälligheter som gör att du är längre än din far. Det är inget konstigt, sånt händer hela tiden. Variationer i DNAn bara. Kanske du får bättre kost i Sverige än vad de fick som barn? Var vet jag.
Det enda jag vet är att du aldrig kan bli längre, med eller utan epigenetik, än vad dina gener tillåter, hur mycket du än önskar. Så är det bara. Det är är redan kodat från födseln. Det bestämmer hur din ögonfärg och hur din näsa kommer se ut. Sen kan du under uppväxten påverka dessa variabler negativt.
Sen finns det någonting som heter epigenitik, vilket gör att man kan sätta igång olika genuttryck, eller snarare väcka sovande gener om man vill, genom yttre faktorer, kost i det här fallet. Det är nog det som skett här.
Men varför tror du att vissa folkgrupper är längre än andra?