• 1
  • 2
2016-09-28, 17:02
Medlem
Hej!

Jag har en son som gärna vill veta hur lång han kommer bli som vuxen.
Just nu så har han nyss fyllt 15 år gammal (01:a) och är 1,72 meter lång. Hans mamma är bara 1,65 meter lång medans hans pappa är 1,69
Han pappa är från Sydamerika (Chilensk) och där är man oftast ganska så kort. 1,69 är medellängden.
Hans mamma är halv tysk och halv svensk.
Är inte säker på när han började att komma in i puberteten, runt 13 kanske. Men han har nyss börjat att få hår på överläppen. Jag tror att han fortfarande får lite växtverk på kvällarna ibland vilket jag inte är säker på ifall det påverkar något.
Enligt beräkningen så ska han bli 173,5 cm men finns det en chans att han blir längre eftersom att han ändå bara är 15 år gammal?
Ifall det inte finns någon chans att han blir mycket längre så kan ni gärna komma med förslag ifall han kan göra något för att bli det!
Sjukt tacksam för svar!!

Lite andra saker som du kanske behöver veta:

Han gymmar typ 3 gånger i veckan (Inte för hårt)
Han äter normalt (Ganska mycket protein)
Han sover typ 9-10 timmar om nätterna
Röker inte
Dricker inte
Håller inte på med några slags droger

Finns det något annat du undrar så kan du bara fråga här nere!
Citera
2016-09-28, 17:06
Medlem
3-Negrer-Med-Kedjas avatar
Chilenare har ju inte direkt en dna stege för att bli speciellt långa. Du kommer nog inte bli speciellt mycket längre.
Citera
2016-09-28, 17:08
Medlem
knullklassons avatar
Jag tror inte han kommer bli mycket längre än vad han nu är. Finns väl inget man kan göra åt det heller. Möjligtvis börja kedjeröka?
Citera
2016-09-28, 17:09
Medlem
Genotropin, masteron, spela fotboll eller liknande konditions sporter
undvika socker och snabba kolhydrater, äta mkt kött och fisk

undvika att runka mer en 1 gång i var 14 dag
Citera
2016-09-28, 17:11
Medlem
ace_secs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skadad85
undvika att runka mer en 1 gång i var 14 dag

Lycka till med det med en 15-åring
Citera
2016-09-28, 17:17
Medlem
pepsi haxs avatar
Du kommer inte bli mycket längre, om du inte redan vuxit klart.
Citera
2016-09-28, 17:49
Bannlyst
Gymmar han så bör han sluta med det då det kan göra att han slutar bli längre.

Min mamma är 160 (krympt från 164). Pappa 170. Jag och min bror är 184 cm. Men då har vi fått gener från våra morbröder och min mormors sida. Hela min pappas släkt är korta. Så vi hade tur...

När jag var 15 år så var jag runt 175 cm. Så din son lär bli runt 178. 180 cm om han har tur. Men han har fem år till av tillväxt så han ska inte oroa sig.

Sen är skosulor ett bra tips. Vet inte men sen jag börjat använda de så har typ min kropp rättat till och nu är jag 1 centimeter längre
Senast redigerad av nermed 2016-09-28 kl. 17:53.
Citera
2016-09-28, 17:53
Medlem
Knasibass avatar
Helt omöjligt att säga men man brukar ju inte sluta växa redan vid 15 år.
Citera
2016-09-28, 17:57
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jerkaz
Hej!

Jag har en son som gärna vill veta hur lång han kommer bli som vuxen.
Just nu så har han nyss fyllt 15 år gammal (01:a) och är 1,72 meter lång. Hans mamma är bara 1,65 meter lång medans hans pappa är 1,69
Han pappa är från Sydamerika (Chilensk) och där är man oftast ganska så kort. 1,69 är medellängden.
Hans mamma är halv tysk och halv svensk.
Är inte säker på när han började att komma in i puberteten, runt 13 kanske. Men han har nyss börjat att få hår på överläppen. Jag tror att han fortfarande får lite växtverk på kvällarna ibland vilket jag inte är säker på ifall det påverkar något.
Enligt beräkningen så ska han bli 173,5 cm men finns det en chans att han blir längre eftersom att han ändå bara är 15 år gammal?
Ifall det inte finns någon chans att han blir mycket längre så kan ni gärna komma med förslag ifall han kan göra något för att bli det!
Sjukt tacksam för svar!!

Lite andra saker som du kanske behöver veta:

Han gymmar typ 3 gånger i veckan (Inte för hårt)
Han äter normalt (Ganska mycket protein)
Han sover typ 9-10 timmar om nätterna
Röker inte
Dricker inte
Håller inte på med några slags droger

Finns det något annat du undrar så kan du bara fråga här nere!

Hur långa är mor- och farföräldrarna? Det kan avgöra en del på längden, även om mor och far är förhållandevis korta. Gener kan "hoppa över" en generation. När det gäller chilenare, har jag sett alla varianter, de är ju en blandning av väldigt många folkslag. Exempelvis spanjorer. Det finns spanjorer som är ganska korta, men också väldigt långa. Det går inte att säga generellt "är man chilenare blir man kort". Men skulle jag gissa, blir din son cirka 175 cm lång. (Give or take).
Han är 15, och man kan växa några centimeter tills man blir runt 20. Sedan avtar det. Så jag tror cirka "en och sjuttio fem" är en hyfsat bra prognos.
Citera
2016-09-28, 18:14
Bannlyst
Någon centimeter till om du ens blir det!
Citera
2016-09-28, 18:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 3-Negrer-Med-Kedja
Chilenare har ju inte direkt en dna stege för att bli speciellt långa. Du kommer nog inte bli speciellt mycket längre.

Men slutar man inte att växa vid 18-20 års ålden typ?
Citera
2016-09-28, 18:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nermed
Gymmar han så bör han sluta med det då det kan göra att han slutar bli längre.

Min mamma är 160 (krympt från 164). Pappa 170. Jag och min bror är 184 cm. Men då har vi fått gener från våra morbröder och min mormors sida. Hela min pappas släkt är korta. Så vi hade tur...

När jag var 15 år så var jag runt 175 cm. Så din son lär bli runt 178. 180 cm om han har tur. Men han har fem år till av tillväxt så han ska inte oroa sig.

Sen är skosulor ett bra tips. Vet inte men sen jag börjat använda de så har typ min kropp rättat till och nu är jag 1 centimeter längre
Är helt medveten om att man kan stanna i längden när man gymmar! Men han gymmar verkligen inte för hårt, vad jag vet. Spelar det någon roll då?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in