• 1
  • 2
2016-09-28, 13:48
Medlem
Wxps avatar
Som rubriken lyder, bryter man nacken vid hopp från en bro som är 33 meter hög?
Citera
2016-09-28, 13:49
Medlem
salxars avatar
Om man landar på asfalt? Absolut.
Om man landar i vatten? Tveksamt, men du blir iaf medvetslös och drunknar.
Citera
2016-09-28, 13:49
Medlem
Från 33m är det nog inte många ben som är hela i kroppen. Du bryter gott och väl nacken vid hopp från 3m om du landar huvudet först på fast mark. Och om hopp i vatten:

Inom sjöfarten brukar man säga att för att överleva en desperat evakuering där man måste hoppa överbord, så ska man hoppa högst från däck 6. Vad är varje våning? 3,5m kanske? Så 21m.

Att hoppa i vatten från 33m är nästan lika med att hoppa rätt ned i asfalt. Det är många som bryter armar och ben på vattenytan för att därefter drunkna. Rent vetenskapligt tar det ungefär 2 sekunder att slå i vattenytan och din kropp faller då med 100km/h på ett ungefär.
Senast redigerad av DJ-Emerald 2016-09-28 kl. 13:58.
Citera
2016-09-28, 13:52
Medlem
dewnazs avatar
Kan ha extremt fel men, om det blåser så vattnet rör sig när du hoppar och landar så att säga "rätt", går de inte bra då?
Citera
2016-09-28, 13:52
Medlem
Beror på många faktorer, dyker du med huvudet ner på hårt underlag blir det inte mycket till huvud kvar, då bryter du garanterat nacken.
Även om du hoppar med fötterna först finns det risk att du bryter nacken med tanke på den extrema kraft som bildas under dina fötter vilket pressar din ryggrad något enormt och kan medföra skador för livet.

Var gärna mer specifik med vad du menar med frågan.
Citera
2016-09-28, 13:56
Medlem
Gubbtjyven73s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wxp
Som rubriken lyder, bryter man nacken vid hopp från en bro som är 33 meter hög?

Vid ca 30m fall uppnår kroppen en hastighet av 100km/h. Sen spelar själklart andra faktorer in.
I vad landar du?
På vilket sätt landar du osv.
Men säkerligen kommer du att förlora medvetandet.
Vilka ben du kommer bryta är nog lite svårt att räkna ut med din frågeställning.

Tips är att kolla lite mythbusters 😁
Citera
2016-09-28, 13:57
Bannlyst
TS ska ta livet av sig och vill vara säker. TS har nu fått svar, ja du kommer dö.
Citera
2016-09-28, 13:58
Medlem
Wxps avatar
Frågeställningen är om man hoppar från 33 meter rakt ner i vattnet. Fötter eller huvudet spelar ingen roll.
Citera
2016-09-28, 14:01
Medlem
Wxps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Den-Ensamme
TS ska ta livet av sig och vill vara säker. TS har nu fått svar, ja du kommer dö.

Jag är ganska stolt för att jag har tagit mig från en ganska dålig ekonomisk situation och jag är rädd och nervös från bryggan, bryggan är 40 cm över havsytan i bästa fall. Så nu gissade du fel
Citera
2016-09-28, 14:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Den-Ensamme

Kan också ha maximalt "flyt", skada sig allvarligt, bli sedd av några som räddar honom - varpå han får spendera resten av livet i en rullstol som en grönsak.
Citera
2016-09-28, 14:15
Medlem
Jag har sett folk dyka från 25 meter.
En av dem som dök landade lite fel med benet och det bara sprack. Massa konstigt rann ut.
Så det beror på hur du landar och vad du landar i.

Hoppa med fötterna före och med skor så bryter du inte nacken
Blåser du luftbubblor i vattnet så landar du mjukare.
Citera
2016-09-28, 14:24
Medlem
https://www.youtube.com/watch?v=j5uXL4w90yU

33 meter är absolut inte omöjligt om man vet vad man håller på med. Denna snubbe hoppar nästan det dubbla.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in