Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2016-09-28, 13:35
  #1
Medlem
Marodants avatar
Har en ASUS UX303L som jag använder flitigt. Idag när jag tog upp den ur mitt fodral(som jag ALLTID lägger den i när jag inte använder den) såg jag att skärmen var sprucken. Helt klart sprickor som går att leva med, men inte så kul ändå. Datorn är i övrigt i toppskicka, förutom lite damm på skärmen och smutsiga klistermärken går det inte att se att den ens är använd. Vad tror ni, måste jag pröjsa för att laga den(vilket jag ändå inte skulle göra) eller går detta på garanti eller går det att reklamera? Datorn köptes för 1,5 år sedan. Vet inte hur lång garantin är men gissar på ett år.
Citera
2016-09-28, 13:53
  #2
Medlem
dewnazs avatar
Kolla om du har kvitto kvar och ring till återförsäljaren
Citera
2016-09-29, 07:36
  #3
Medlem
http://www.ebay.com/sch/i.html?_from...X303L&_sacat=0
Citera
2016-09-29, 16:11
  #4
Medlem
Marodants avatar
Låter som det kan bli dyrt, bara att hålla tummarna!
Citera
2016-10-01, 21:36
  #5
Medlem
Det där går inte på garantin (om du inte på ett övertygande sätt kan förklara hur skärmen sprack av sig självt) för den andra så har garantin förmodligen redan gått ut. 1 år brukar vara standard på laptops, tycker det är smått komiskt att vi accepterar så låga garantiperioder på saker som t.ex. en teve för 3-40 000 kr - men det är ju en annan fråga. Det bästa du kan hoppas på är nog ditt försäkringsbolag, var ärlig och säg att du inte vet hur den gått sönder bara att den gått sönder, ljuga tycker jag inte man ska göra, borde inte spela någon roll i vilket fall om du har en allriskförsäkring. Jag har bytt skärm på laptops ett antal gånger, kostar minst 2500-3000 kr om det ska göras via serviceverkstad, tar ungefär en vecka att få fixat. Sen är det ju upp till var och en om man tycker det är dyrt, i mitt fall med en dator som kostade ca. 16 lakan så tyckte jag inte ca. 3000 kr var så farligt. 17,3" full-hd skärm det handlade om. Kostade datorn mer än 10 000 kr kan det nog vara lönt att kontakta försäkringsbolaget, har du tur så behöver du bara betala självrisken på 1000 kr. Låter väldigt konstigt om det skulle ha uppstått en spricka av sig självt, visst kan själva panelen släppa i kanterna - men en spricka låter konstigt, jag skulle nog satsa mina pengar på att det är du som orsakat skadan på ett eller annat sätt om det bara är du som har hanterat datorn.

Bild på den självsprickande skärmen vore intressant. Du kanske nästan kan få den miljonen dollar som utlovas till den som kan bevisa något övernaturligt, låter nästan som något sådant.
__________________
Senast redigerad av Antidote144 2016-10-01 kl. 21:42.
Citera
2017-02-13, 15:53
  #6
Medlem
Marodants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Antidote144
Det där går inte på garantin (om du inte på ett övertygande sätt kan förklara hur skärmen sprack av sig självt) för den andra så har garantin förmodligen redan gått ut. 1 år brukar vara standard på laptops, tycker det är smått komiskt att vi accepterar så låga garantiperioder på saker som t.ex. en teve för 3-40 000 kr - men det är ju en annan fråga. Det bästa du kan hoppas på är nog ditt försäkringsbolag, var ärlig och säg att du inte vet hur den gått sönder bara att den gått sönder, ljuga tycker jag inte man ska göra, borde inte spela någon roll i vilket fall om du har en allriskförsäkring. Jag har bytt skärm på laptops ett antal gånger, kostar minst 2500-3000 kr om det ska göras via serviceverkstad, tar ungefär en vecka att få fixat. Sen är det ju upp till var och en om man tycker det är dyrt, i mitt fall med en dator som kostade ca. 16 lakan så tyckte jag inte ca. 3000 kr var så farligt. 17,3" full-hd skärm det handlade om. Kostade datorn mer än 10 000 kr kan det nog vara lönt att kontakta försäkringsbolaget, har du tur så behöver du bara betala självrisken på 1000 kr. Låter väldigt konstigt om det skulle ha uppstått en spricka av sig självt, visst kan själva panelen släppa i kanterna - men en spricka låter konstigt, jag skulle nog satsa mina pengar på att det är du som orsakat skadan på ett eller annat sätt om det bara är du som har hanterat datorn.

Bild på den självsprickande skärmen vore intressant. Du kanske nästan kan få den miljonen dollar som utlovas till den som kan bevisa något övernaturligt, låter nästan som något sådant.

Lite sent svar då jag inte är så aktiv på fb. Fick som väntat pröjsa självrisk till försäkringsbolaget då reparationen gick på ca 4000 kr. Självsprickande glas finns, vet att det hände på en polares pappas traktor och även har det hänt i en bekants bil under körning. Vet också att det hänt på vissa mobiler när de bara legat, något som Sony haft endel problem med.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback