• 1
  • 2
2016-09-28, 12:42
Medlem
TilleyHats avatar
Fick in ett virus via mailen av typ "ert paket kunde inte levereras/FedEx" och nu öppnar ett dokument/anteckningsblad varje gång jag startar datorn. I dokumentet uppmanas jag att betala x antal bitcoins för att dokumentet ska försvinna. Jag har scannat med McAfee och Malwarebytes och de säger att datorn är säker efter att ha lagt en del skit i karantän, men det är väldigt irriterande och frustrerande att det här dokumentet hela tiden poppar upp efter uppstart. Några tips?
Citera
2016-09-28, 12:56
Medlem
Kaustis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TilleyHat
Några tips?

Har du någonting av värde sparat på datorn? Bilder, dokument eller liknande? Kolla om du kan öppna dessa, låter som att du utsatts för så kallat ransomware som låser dina filer.

Om du inte har någonting av värde, formattera datorn och installera om den.
Citera
2016-09-28, 14:11
Medlem
1FFs avatar
Citat:
Fick in ett virus via mailen av typ "ert paket kunde inte levereras/FedEx" och nu öppnar ett dokument/anteckningsblad varje gång jag startar datorn. I dokumentet uppmanas jag att betala x antal bitcoins för att dokumentet ska försvinna. Jag har scannat med McAfee och Malwarebytes och de säger att datorn är säker efter att ha lagt en del skit i karantän, men det är väldigt irriterande och frustrerande att det här dokumentet hela tiden poppar upp efter uppstart. Några tips?

Kolla datorn med det här - http://www.thewindowsclub.com/id-identify-ransomware

Tillämpa sedan - http://www.ghacks.net/2016/04/16/ran...e-removal-kit/

Lägg upp en bild på vad som visas.
Citera
2016-09-28, 15:09
Medlem
Namecopys avatar
Sök efter skärmverktyg så du kan printscreena rutan.
Citera
2016-10-06, 13:05
Medlem
TilleyHats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kausti
Har du någonting av värde sparat på datorn? Bilder, dokument eller liknande? Kolla om du kan öppna dessa, låter som att du utsatts för så kallat ransomware som låser dina filer.

Om du inte har någonting av värde, formattera datorn och installera om den.

Den är en arbetsdator så det är klart det finns viktiga saker i den. Tror McAfee sätter viruset i karantän vid uppstart men det har dokumentet eller anteckningsbladet poppar upp varje gång vid uppstart. I övrigt fungerar datorn som vanligt, inget har hänt men jag irriterar mig på den här anteckningen. Kan det hjälpa att avinstallera själva anteckningsprogrammet eller vad det nu är (ingår väl i Office på något sätt)?
Citera
2016-10-06, 13:39
Medlem
1FFs avatar
Citat:
Den är en arbetsdator så det är klart det finns viktiga saker i den. Tror McAfee sätter viruset i karantän vid uppstart men det har dokumentet eller anteckningsbladet poppar upp varje gång vid uppstart. I övrigt fungerar datorn som vanligt, inget har hänt men jag irriterar mig på den här anteckningen. Kan det hjälpa att avinstallera själva anteckningsprogrammet eller vad det nu är (ingår väl i Office på något sätt)?

Tillämpa inlägg #3. Först kolla vilket malware det är sedan ta bort det med rätt verktyg.
Citera
2016-10-06, 13:58
Medlem
TilleyHats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 1FF
Tillämpa inlägg #3. Först kolla vilket malware det är sedan ta bort det med rätt verktyg.

Jag har förstått det, men jag vet inte var den här anteckningen ligger. Antagligen någonstans i startup men jag vet inte hur jag hittar den. Är inte så duktig på datorer. Är användare.
Citera
2016-10-06, 14:43
Medlem
TilleyHats avatar
För att förtydliga ytterligare, McAfee har lagt något som heter Trojan-PoweLike!Ink.a i karantän så det där med anteckningbladet i Notepad som dyker upp vid start har väl med trojanen att göra. Jag har provat ta bort trojanen men anteckningen dyker upp i alla fall.
Citera
2016-10-06, 15:47
Medlem
1FFs avatar
Citat:
För att förtydliga ytterligare, McAfee har lagt något som heter Trojan-PoweLike!Ink.a i karantän så det där med anteckningbladet i Notepad som dyker upp vid start har väl med trojanen att göra. Jag har provat ta bort trojanen men anteckningen dyker upp i alla fall.

Ok. Prova det här - https://malwaretips.com/blogs/remove-poweliks-virus/.

Har du tagit bort det som karantänades?

Det finns fler sätt att prova än det ovan.
Citera
2016-10-06, 16:00
Medlem
TilleyHats avatar
Citat:
Ok. Prova det här - https://malwaretips.com/blogs/remove-poweliks-virus/.

Har du tagit bort det som karantänades?

Det finns fler sätt att prova än det ovan.

Ja, som jag sa ovan så har jag tagit bort trojanen i karantänen. Anteckningen med namnet "a" ligger väl gömd någonstans så att den poppar upp under startprocessen. Det är alltså den jag vill ha bort. Men jag vet inte hur jag hittar den. När jag testar "spara som" (utan att klicka på OK) så ser det ut som den kan finnas i system32 men den syns alltså inte rent fysiskt.
Citera
2016-10-06, 16:14
Medlem
1FFs avatar
Citat:
Ja, som jag sa ovan så har jag tagit bort trojanen i karantänen. Anteckningen med namnet "a" ligger väl gömd någonstans så att den poppar upp under startprocessen. Det är alltså den jag vill ha bort. Men jag vet inte hur jag hittar den. När jag testar "spara som" (utan att klicka på OK) så ser det ut som den kan finnas i system32 men den syns alltså inte rent fysiskt.

Testa den sista guiden jag angav.

Om det i karantän är borta så kan det bli svårare att ta bort rester så det kan ha varit bättre att återställa det och köra en full rensning då enligt en professionell guides hantering än med ett "enkelt" Av.
Citera
2016-10-06, 23:03
Medlem
TilleyHats avatar
Citat:
Testa den sista guiden jag angav.

Om det i karantän är borta så kan det bli svårare att ta bort rester så det kan ha varit bättre att återställa det och köra en full rensning då enligt en professionell guides hantering än med ett "enkelt" Av.

Jag har gått igenom allt detta och notepad-filen poppar fortfarande upp vid uppstart. Satan vad tröstlöst det här är!
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in