• 1
  • 2
2016-09-27, 18:20
Medlem
Jag bor sedan ett år tillsammans med min partner. Till våren ska jag på utbytesstudier och då uppstod frågan kring hyran. Från början har vi tänkt att sambon ska betala hela hyran, eftersom jag åker iväg och har andra kostnader i och med utbytet. Nu har dock andra personer börjat ifrågasätta hur vi tänker kring det här. Kommentarer som kommer upp är:
- Det är ju du som väljer att åka. Taskigt att sätta din sambo på en dubbelt så hög hyra.
- Du betalar ju en klumpsumma för utbytet, sen kommer du ha 10k in per månad och ingen utgift. Klart du borde hjälpa med hyran i Sverige också.
- Din sambo hade ju inte valt att bo i en så dyr lägenhet om hon var ensam...

Hur tänker ni kring det här?
Citera
2016-09-27, 18:23
Medlem
Har själv planer på att köra ett utbyte något av de kommande åren och för mig är det en självklarhet att betala min halva av hyran även när jag är borta. Annars straffas ju din sambo av att du är borta.

Edit: Om utbytet är längre än 1 år kan jag dock tänka mig att det vore rimligt att inte betala hela sin del av hyran men kortare än 1 år så är det bara att betala dubbel hyra.
Citera
2016-09-27, 18:25
Medlem
Du ska självklart inte betala för ngt du inte använder.
Citera
2016-09-27, 18:28
Medlem
Diablo1118s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ssimonk
Jag bor sedan ett år tillsammans med min partner. Till våren ska jag på utbytesstudier och då uppstod frågan kring hyran. Från början har vi tänkt att sambon ska betala hela hyran, eftersom jag åker iväg och har andra kostnader i och med utbytet. Nu har dock andra personer börjat ifrågasätta hur vi tänker kring det här. Kommentarer som kommer upp är:
- Det är ju du som väljer att åka. Taskigt att sätta din sambo på en dubbelt så hög hyra.
- Du betalar ju en klumpsumma för utbytet, sen kommer du ha 10k in per månad och ingen utgift. Klart du borde hjälpa med hyran i Sverige också.
- Din sambo hade ju inte valt att bo i en så dyr lägenhet om hon var ensam...

Beror på vad din sambo har för inkomst tycker jag . Själv betalade jag hela bostadskostnaden vid ett utlandsjobb i ca ett år men då hade jag dubbel inkomst i förhållande till min sambo.
Citera
2016-09-27, 18:30
Medlem
Dofternas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Redwoodmarin
Du ska självklart inte betala för ngt du inte använder.

Så om jag bosätter mig i stugan över vintern för att skriva en bok så bör min man betala allt som har med vårt gemensamma hus att göra?
Citera
2016-09-27, 19:31
Medlem
Pecanpies avatar
Sålänge ni två är överens så spelar det väl ingen roll. Det verkar som att ni var överens från början men att andra fått er/dig att tveka. Ni har säkert tänkt över det och disskuterat och vänt på det redan.

Värt att tänka över är ju inkomsten och utgifterna din partner komma ha, och inkomsten och utgifterna du kommer ha. Ni behöver ju inte nödvändigtvis dela rakt av om det är ojämnt utan betala utefter nån procentsats eller så som känns rättvis eller som ger er båda pengar över varje månad.

Man kan givetvis hålla med om att du väljer att åka självmant och din partner kanske inte hade bott i samma lägenhet/haft den hyran annars, men förhoppningsvis är den här resan ett beslut ni har tagit tillsammans. Tror inte det hade varit något förhållande kvar att fundera över om du bara bestämde över partnerns huvud att du skulle bli borta ett år, lämna henne med dubbel hyra och en lägenhet som hon kanske inte behövt ensam. Så för mig hller inte de argumenten.

Däremot är det vettigare att tänka att fortsätter dela hyran, eller betala delar av hyran i alla fall, så att ni kanske båda kan sätta in pengar på gemensamt sparkonto eller liknande. Jag tänker även på att ni båda kanske ska ha pengar att leva på/roa er för osv och om hon måste betala dubbel hyra blir den biten kanske lidande.
Citera
2016-09-27, 19:45
Medlem
Kaustis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ssimonk

Hade du tänkt flytta tillbaka? I så fall ska du så klart betala för dig även när du är borta. Eller låter du bli att betala hyran när du åker på semester också? "Jag åker iväg med kompisarna två veckor, då bor jag inte i lägenheten så då får sambon betala för hela hyran i två veckor".

Eller kanske tiden då du är i skolan/på jobbet?"Jag har bara varit hemma 12 timmar per dygn, jag tänker bara betala halva min hyra".

Klart du ska betala för dig...
Citera
2016-09-27, 20:06
Medlem
Tack så mycket för alla vettiga svar och tankar!

Jag blir borta i ett halvår och det är oklart om jag ska bo kvar i lägenheten när jag kommer tillbaka, eftersom jag förhoppningsvis kan plocka ut min examen då. Sambon studerar också, men har ett halvår kvar (HT17) när kommer till Sverige igen. Båda två har CSN och kanske någon tusenlapp extra in i månaden.
Citera
2016-09-27, 20:09
Medlem
YP4XQs avatar
Flyttade du in hos honom eller är det gemensamt boende, alltså ni flyttade in där tillsammans?

Min sambo pluggar några år nu och jag måste således stå för stor del av typ allt, men vadfan gör man man får väl ställa opp!
Citera
2016-09-27, 20:14
Medlem
Neroxxs avatar
Du och din sambo har kommit överens om att din sambo ska betala hyran, vad spelar det då för roll vad andra i din närhet tycker om det?
Förutsatt att sambon har ekonomin att klara av det så ser jag inget fel med eran tanke.
Allt beror väl på de ekonomiska förutsättningar som ni har.
Det låter dock som att ni redan pratat om detta och att det är helt okej läge.
Citera
2016-09-27, 21:04
Medlem
Manboiiis avatar
Ja alltså du har ju fått svar på din fråga här från många..

Har ni redan gjort upp att hon står för hela hyran så har ni antagligen gjort beräkningar på hennes lön av att hon klarar av det..
Hade fallet varit så att hon haft dålig lön, dvs blir tufft med henne för hyran så hjälper man ju ändå att betala halva.
Citera
2016-09-27, 22:16
Medlem
AA-suiteds avatar
Jag tänker så här. Jag flyttar ihop med en kärring vi pökar och har det gött sen drar hon iväg ett halvår och pöket tar slut samtidigt som jag ska betala dubbelt för en lägenhet vi valde att flytta ihop i tillsammans och betala hälften var av. Hela situationen känns sur. Enda positiva är att käften hålls stängd men det kan jag fixa utan att behöva betala det dubbla för.
Senast redigerad av AA-suited 2016-09-27 kl. 22:18.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in