Citat:
Ursprungligen postat av
kraftfoder
Tja, som redan många har svarat här, är din fråga oklar. Vad menar du?
Vad jag känner till, så finns det en väg "att gå", och det är att teckna en sjuk/olycksfallsförsäkring via facket. Där slipper man (med kollektivförsäkring alltså) en massa personliga frågor, och man blir "accepterad" utan krångel. Som bonus är premien också lägre. Kolla med facket!
My 2 cents.
Jag tror dock ändå att de diagnoser som TS tar upp inte kommer att täckas av en sådan försäkring då sjukdomen ansågs finnas där innan försäkringen tecknades.
TS enda chans att få ersättning borde vara om det fanns en barnförsäkring som tecknades innan han var 7 år.
Edit:
Det verkar som barnförsäkringar tidigare inte hade undantag för exempelvis ADHD eller ersatte om försäkringen tecknades innan 6 års ålder men diagnostiserades senare (exempelvis Folksam).
De barnförsäkringar som tecknas idag verkar dock alla(?) ha undantag för medfödda neuropsykiatriska sjukdomar dit ADHD klassas.
Dessutom talas det om att ersättning ska begäras innan barnet/personen fyllt 25 år för att det ska betalas ut eventuell ersättning.
Jag råder TS att kontrollera om h*n hade en barnförsäkring och kontakta det bolaget för att höra vad som gäller i just TS fall.