2016-09-27, 14:38
Medlem
bigknigts avatar
Tjena, jag är en kille på 21 år och tror jag lider iaf av ADHD eller kraftig ADD.

Jag undrar vilket försäkringsbolag jag bör teckna innan jag blir diagnoserad?

Ja har uteslutit trygghansa då de inte täcker neuropsykiatriska eller psykiska sjukdomar.

Vilka försäkringsbolag täcker sånt som vuxen?

Mina täcken på ADHD går långt bak i tiden till kanske 7 års åldern.

Mvh
Citera
2016-09-27, 16:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bigknigt
Tjena, jag är en kille på 21 år och tror jag lider iaf av ADHD eller kraftig ADD.

Ja har uteslutit trygghansa då de inte täcker neuropsykiatriska eller psykiska sjukdomar.

Mvh

Jag förstår inte, kan man försäkra sig mot ADHD och psykiska sjukdomar?
Citera
2016-09-27, 17:43
Medlem
ArturoBandinis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Logisksvensk
Jag förstår inte, kan man försäkra sig mot ADHD och psykiska sjukdomar?

Nej, men det kan vara jävligt krångligt att hitta någon som vill försäkra en om man har ett handikapp.
Citera
2016-09-27, 18:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ArturoBandini
Nej, men det kan vara jävligt krångligt att hitta någon som vill försäkra en om man har ett handikapp.

Jag har ADHD, har aldrig stött på den här frågan tidigare.

Är det hemförsäkringar vi pratar om eller personförsäkringar eller vad?
Citera
2016-09-27, 18:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Logisksvensk
Jag har ADHD, har aldrig stött på den här frågan tidigare.

Är det hemförsäkringar vi pratar om eller personförsäkringar eller vad?

Nej, har du haft en barnförsäkring så kan du söka pengar ur den. Jag är däremot rejält tveksam att en sjukförsäkring tecknad i vuxen ålder kommer ge några pengar.
Citera
2016-09-27, 21:02
Medlem
Citat:

Mvh

Jag förstår inte riktigt frågan. Vill du teckna en sjukförsäkring som ger ersättning för din ev diagnos eller teckna en försäkring för framtida åkommor? Att få ersättning för en medfödd men odignostiserad neuropsykiatrisk diagnos via en försäkring tecknad som vuxen blir nog nästomöjligt. Men framtida åkommor borde kunna ingå.
Citera
2016-09-27, 21:17
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:

Mvh

Tja, som redan många har svarat här, är din fråga oklar. Vad menar du?
Vad jag känner till, så finns det en väg "att gå", och det är att teckna en sjuk/olycksfallsförsäkring via facket. Där slipper man (med kollektivförsäkring alltså) en massa personliga frågor, och man blir "accepterad" utan krångel. Som bonus är premien också lägre. Kolla med facket!

My 2 cents.
Citera
2016-09-27, 22:36
Medlem
SvartaBjorns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kraftfoder
Tja, som redan många har svarat här, är din fråga oklar. Vad menar du?
Vad jag känner till, så finns det en väg "att gå", och det är att teckna en sjuk/olycksfallsförsäkring via facket. Där slipper man (med kollektivförsäkring alltså) en massa personliga frågor, och man blir "accepterad" utan krångel. Som bonus är premien också lägre. Kolla med facket!

My 2 cents.
Jag tror dock ändå att de diagnoser som TS tar upp inte kommer att täckas av en sådan försäkring då sjukdomen ansågs finnas där innan försäkringen tecknades.

TS enda chans att få ersättning borde vara om det fanns en barnförsäkring som tecknades innan han var 7 år.

Edit:
Det verkar som barnförsäkringar tidigare inte hade undantag för exempelvis ADHD eller ersatte om försäkringen tecknades innan 6 års ålder men diagnostiserades senare (exempelvis Folksam).
De barnförsäkringar som tecknas idag verkar dock alla(?) ha undantag för medfödda neuropsykiatriska sjukdomar dit ADHD klassas.

Dessutom talas det om att ersättning ska begäras innan barnet/personen fyllt 25 år för att det ska betalas ut eventuell ersättning.

Jag råder TS att kontrollera om h*n hade en barnförsäkring och kontakta det bolaget för att höra vad som gäller i just TS fall.
Senast redigerad av SvartaBjorn 2016-09-27 kl. 23:08.
Citera
2016-09-28, 22:09
Medlem
Har du en sjukdom innan försäkringen tecknas, då lär den inte omfattas av försäkringen.
Jämför med att någon med en brinnande villa försöker teckna en hemförsäkring...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in