Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2016-09-27, 14:26
  #1
Medlem
Köpte en Late 2014 Mac Mini som endast är ett halvår gammal, begagnat. Datorn är nyinstallerad av tidigare ägare och hårdvarumässigt ska den vara vassare än min Mbp 13" Mid 2009, men ändå är den segare.

Datorns hårdvara består utav:

Mac mini (sent 2014)
Cpu: 1,4 GHz Intel Core i5
Ram: 4 GB 1600 MHz DDR3
Hdd: 500GB 5400rpm
Grafik: Intel HD Graphics 5000 1536 MB
OS: El Capitan 10.11.6

Min Mbp 13" Mid 2009 består utav:

Cpu: Intel Core 2 Duo 2.26Ghz
Ram: 8Gb 1067Mhz DDR3
Hdd: Crucial 250Gb SSD
Grafik: nVidia Geforce 9400M 256Mb
OS: El Capitan 10.11.6

Mac Minin drar fram badbollen för minsta lilla och har enorma fördröjningar bara man ska öppna inställningar eller nytt fönster eller starta appar. Eftersom Apple av nån jävla anledning valt att löda fast ramminne och cpu, så går de två punkterna ej att åtgärda. Men hdd´n kan ju ersättas utav en SSD, frågan är, kommer datorn att sluta badbolla då eller ligger flaskhalsen någon annanstans?
Jag tror inte att det är cpu´n då denna har en turboboostfunktion på 2.7Ghz, vilken den kan hålla så länge programvara kräver det och att cpu´n är tillräckligt sval. Har också läst en del om att El Capitan går segt på alla sorts Macar, stämmer detta?

Finns det nån av er här på Flashback som har en likadan Mac Mini, fast med SSD istället, som kan berätta vilken skillnad det är?
Citera
2016-10-19, 21:51
  #2
Medlem
Apostelns avatar
SSD kommer göra stor skillnad i den där hojen. Inget att fundera på ens, bara byt.
Citera
2016-10-19, 21:56
  #3
Medlem
Ssd gör sjuk skillnad ja.

Gå in på användare och startobjekt i systemberktyg och se om där ligger en massa skit och tar RAM i starten. Halva ram har du ju. Vad är max i den? 8 väll? Skulle också göra skillnad

Badbollen ska inte komma normalt. Kollamockså på menylisten till höger, ligger det något skitprogram där? Typ "virus" scanner eller backup program som krockar med timemachine?
Uppdatera webläsare, flash m.m
__________________
Senast redigerad av Kent-Herbert 2016-10-19 kl. 22:01.
Citera
2016-10-19, 22:02
  #4
Medlem
DeNadas avatar
Jag skulle passa på att uppgradera RAM till 8G i samband med att byta ut HDD'n mot en SSD.

Har uppgraderat min MBP från 2012 med 8G RAM och SSD, vilket har förlängt dess livslängd markant.
En 512G SSD kostar idag strax över 1000-lappen och två 4G DIMMAR kostar kanske 500:-, klart värt en uppdatering.

(Alla priser är höftade, men alldeles oavsett värt pengarna!)
Citera
2016-10-19, 22:10
  #5
Moderator
Rassas avatar
Det går inte att uppgradera RAM i den modellen, men byt ut den trötta snurrdisken mot en SSD.
Citera
2016-10-27, 21:48
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ghostery
Köpte en Late 2014 Mac Mini som endast är ett halvår gammal, begagnat. Datorn är nyinstallerad av tidigare ägare och hårdvarumässigt ska den vara vassare än min Mbp 13" Mid 2009, men ändå är den segare.

Datorns hårdvara består utav:

Mac mini (sent 2014)
Cpu: 1,4 GHz Intel Core i5
Ram: 4 GB 1600 MHz DDR3
Hdd: 500GB 5400rpm
Grafik: Intel HD Graphics 5000 1536 MB
OS: El Capitan 10.11.6

Min Mbp 13" Mid 2009 består utav:

Cpu: Intel Core 2 Duo 2.26Ghz
Ram: 8Gb 1067Mhz DDR3
Hdd: Crucial 250Gb SSD
Grafik: nVidia Geforce 9400M 256Mb
OS: El Capitan 10.11.6

Mac Minin drar fram badbollen för minsta lilla och har enorma fördröjningar bara man ska öppna inställningar eller nytt fönster eller starta appar. Eftersom Apple av nån jävla anledning valt att löda fast ramminne och cpu, så går de två punkterna ej att åtgärda. Men hdd´n kan ju ersättas utav en SSD, frågan är, kommer datorn att sluta badbolla då eller ligger flaskhalsen någon annanstans?
Jag tror inte att det är cpu´n då denna har en turboboostfunktion på 2.7Ghz, vilken den kan hålla så länge programvara kräver det och att cpu´n är tillräckligt sval. Har också läst en del om att El Capitan går segt på alla sorts Macar, stämmer detta?

Finns det nån av er här på Flashback som har en likadan Mac Mini, fast med SSD istället, som kan berätta vilken skillnad det är?


Har du löst problemet? Lider av samma sjuka som din dator har. Men min är en MBP.
Citera
2016-10-29, 00:42
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zipziz
Har du löst problemet? Lider av samma sjuka som din dator har. Men min är en MBP.
Nja. Har inte åtgärdat det ännu, men kontaktade Macworld och kullander och dessa sa att ssd skulle lösa problemet.
Citera
2016-10-29, 14:02
  #8
Medlem
tzjs avatar
Prova göra en start i säkert läge. Det kan lösa allehanda småproblem.
Citera
2016-11-03, 23:19
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ghostery
Nja. Har inte åtgärdat det ännu, men kontaktade Macworld och kullander och dessa sa att ssd skulle lösa problemet.


Byta hårddisk? Har samma problem som du har fast på en MBP.

Citat:
Ursprungligen postat av tzj
Prova göra en start i säkert läge. Det kan lösa allehanda småproblem.

Nej det löser inte det här problemet.
Citera
2016-11-05, 02:27
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zipziz
Byta hårddisk? Har samma problem som du har fast på en MBP.



Nej det löser inte det här problemet.
Får bli ssd. Enligt youtubevideos så löser det problemet.
Citera
2016-11-11, 23:44
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ghostery
Får bli ssd. Enligt youtubevideos så löser det problemet.


Har du hinnut göra det?

Jag vet inte om jag bara inbillar mig det men vill fråga dig en sak för vi har tydligen samma problem. Upplever du själva problemet oftast när du rör på musen? Liksom markören?
Citera
2016-11-13, 03:47
  #12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zipziz
Har du hinnut göra det?

Jag vet inte om jag bara inbillar mig det men vill fråga dig en sak för vi har tydligen samma problem. Upplever du själva problemet oftast när du rör på musen? Liksom markören?
Nä det är mer dller mindre vad jag än ska göra så tar det 7 svåra år innan det händer något.

Jag har ej uppgraderat burken då det kostar ca 1500kr (disken ej inräknad) för jag vägrar plocka ner precis hels burken i atomer för att byta disk själv.

Så det får vänta lite till.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback