2016-09-26, 21:45
Medlem
Hej allihopa.

Jag ska försöka förklara till er ett problem som jag stötte på idag, så försök häng med på denna förhoppningsvis korta berättelse!

I början av maj månaden köpte jag en soffa via Chilli butiken i Barkarby, jag betalade med min kort och fick en kvitto såklart. Det sa att det skulle ta 3-7 dagar för varan att levereras hem till min port.
Jag va tvungen att vänta 2 veckor innan jag ringde upp dom och frågade vart soffan hade tagit vägen, det svarade med att det skulle ta kontakt med DHL som var leverans ansvarig för produkten.
Efter många samtal med dem så gav dom inget svar tillbaks till mig om vad som hade hänt med soffan. Jag bad självklart om ett telefonnummer till DHL's lagerdel där jag kunde prata med dom som var ansvariga för leveransen. Dom svarade med att de har tappat bort den i lagret.

Dagar gick och jag får ett mejl att de har skickat en ny leverans till mig med en annan soffa för att den första soffan skulle dom returera.

Efter 26 dagar så får jag min soffa levererat, och jag skriver på sedeln från chauffören att jag har tagit emot varan. Efter en vecka så får jag samtal från en chaufför som säger att han är på väg med en soffa till mig, varpå jag berättar till han att jag har redan fått en soffa levererat och att jag behöver ingen mer. Han förklarar då att något har blivit fel i deras system och att han ska tillbaks med soffan till lagret.

Allt det här hände i slutat av maj månaden. Nu till problemet..

Idag, 4 månader senare får jag en mejl med det här texten:

En del av er grundorder ******* har kommit i retur alltså Textile protection ("Sprayflaska till soffan"), men jag kan se att ni tog emot soffan

Sedan la vi upp en ny order till er då vi fick info att Grundordern gick i retur så då har vi skickat ut en ny soffa som ni även den har tagit emot

Så vi saknar nu betalning på en soffa, om ni inte fortfarande vill returnera den men då krävs det att den är omonterad samt i komplett originalemballage alltså ej uppackad, detta behöver jag då en bild på

Valde ni istället att behålla bägge sofforna får jag be er betala in via nedan länk

Problemet är att jag har inte tagit emot 2 soffor och dom påstår att jag har gjort det. Jag har pratat med Chilli´s kundtjänst och dom sa att allt ser grönt ut hos dom och att dom är förvånade att jag hade fått det här mejlet. Problemet är att dom samarbetar inte med retur avdelningen så personen som jobbade på chilli kunde inte få tag på personen som har mejlat mig. Jag har då förklarat för den här personen idag via mejl det här som jag skriver nu men har fortfarande inte fått någon svar.

Och det är ingen bluff mejl eller så, det är legit mejlkonto. Ber om ursäkt att det vart en lång tråd men är lite orolig nu vad som kommer hände framöver, personen kommer ge ett svar imorgon men jag vet inte hur jag ska ta mig tillväga? Jag har inte lurat dom på något, samt att jag har inte skrivit på att jag har tagit emot den första leveransen.

Kan någon ge mig lite tips? kanske någon har haft samma problem förut som vet hur man löser dessa krångel?

Tack för att ni tog er tid att läsa.
Citera
2016-09-26, 21:52
Medlem
Vad blev du blåst på? De sade ju att allt såg grönt ut? Be dem bara att lösa det, vad är problemet?
Citera
2016-09-26, 22:11
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Motherofgod
Vad blev du blåst på? De sade ju att allt såg grönt ut? Be dem bara att lösa det, vad är problemet?

Exakt. Bara att säga sanningen "så är det inte alls, allt är bra här".
Det är chilis problem om de vill ha mer pengar av dig, vilket jag verkligen hoppas att du inte tillåter dem att få!
Citera
2016-09-26, 22:19
Medlem
lyktstolpes avatar
Gick inte chili i konkurs för ett årsen ungefär?

Eller är de nyuppstartade?
Citera
2016-09-26, 22:28
Medlem
Pungsnoppens avatar
Har de bevis på att du tagit emot båda? Du skriver att du skrev under att du tog emot en sändning så då får de väl bevisa att du tagit emot 2 och det lär de inte kunna.

Om du får faktura så bestrider du.
Citera
2016-09-26, 22:29
Medlem
Pungsnoppens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lyktstolpe
Gick inte chili i konkurs för ett årsen ungefär?

Eller är de nyuppstartade?
Hade också för mig att de konka..
Citera
2016-09-27, 00:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pungsnoppen
Hade också för mig att de konka..
De blev uppköpta av nya ägare.
Citera
2016-09-27, 06:11
Medlem
TheKnowers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sazed
De blev uppköpta av nya ägare.

Japp, det var Trademax som köpte upp Chilli.
Ett samarbete med Bygghemma finns oxå.
Citera
2016-09-27, 06:34
Medlem
ps870s avatar
Några Chili gick i Kk, inte alla
Ts, förstår jag dig rätt har du bara skrivit under dokument från DHL att du mottagit din nuvarande soffa. Den försvunna soffan saknar isf din signatur. Chili kan därför inte styrka att du mottagit den så det borde inte vara några problem.
Eller ett problem kan finnas. Jag har jobbat på ett företag som skickat mycket med DHL. De är inte värre än sina konkurrenter, men det händer att chaufförerna stjäl, slarvar bort eller har sönder gods. För att dölja det signar det själva tillhörande dokument med mottagarens namn. Då de sannolikt inte kan din namnteckning bör skillnaden vara uppenbara. Det är inte vanligt, jag har varit med om 3-4 case på 3 år
Citera
2016-09-27, 08:08
Medlem
highstakess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ps870
Några Chili gick i Kk, inte alla
Ts, förstår jag dig rätt har du bara skrivit under dokument från DHL att du mottagit din nuvarande soffa. Den försvunna soffan saknar isf din signatur. Chili kan därför inte styrka att du mottagit den så det borde inte vara några problem.
Eller ett problem kan finnas. Jag har jobbat på ett företag som skickat mycket med DHL. De är inte värre än sina konkurrenter, men det händer att chaufförerna stjäl, slarvar bort eller har sönder gods. För att dölja det signar det själva tillhörande dokument med mottagarens namn. Då de sannolikt inte kan din namnteckning bör skillnaden vara uppenbara. Det är inte vanligt, jag har varit med om 3-4 case på 3 år

Händer också att dom kopierar in din gamla signatur
Citera
2016-09-27, 10:37
Medlem
Soffan är stulen av någon på DHL.
Låt Chili lösa det där. Det är inte ditt problem. Du ska inte ha kontakt med DHL överhuvudtaget TS. Ditt köp är med Chili, ingenting annat.
Citera
2016-09-27, 10:55
Medlem
ps870s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av highstakes
Händer också att dom kopierar in din gamla signatur

Då blir det såklart ett problem. I ett av de fall jag handlade var signaturerna snarlika. Kunden stod på sig och vi diskuterade polisanmälan med DHL som då valde att gå på vår linje och ersatte oss så att vi kunde ersätta kunden.

TS ska inte ha kontakt med DHL. Soffan är köpt av Chili och transporterad med ett bolag de har valt. Står Chili på sig angående soffan ska de till att börja med visa en signerad fraktsedel. Saknas det är problemet löst. Finns det en signatur föreslår jag att TS ber Chili göra en polisanmälan mot DHL.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in