Flashback bygger pepparkakshus!
2016-09-25, 16:49
Medlem
ParisSaintGermains avatar
Funderar på och köpa en lägenhet i början av 2017 och skulle behöva ta lån från banken. Under 2016 har jag en inkomst på ca 400.000 SEK brutto. Dock har jag inte varit fast anställd under halva året utan då var jag endast extraanställd. Sedan 1 Juli är jag fast anställd däremot. Vet inte om jag kan vända mig till banken ännu, måste man ha vart heltidare något år för och få lån? Kan tilläggas att jag inte har några betalningsanmärkningar..
Senast redigerad av ParisSaintGermain 2016-09-25 kl. 17:05.
Citera
2016-09-25, 16:57
Medlem
Pappersvargens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ParisSaintGermain
Funderar på och köpa en lägenhet i början av 2017 och skulle behöva ta lån från banken. Under 2016 har jag en inkomst på ca 425.000 SEK brutto. Dock har jag inte varit fast anställd under halva året utan då var jag endast extraanställd. Sedan 1 Juli är jag fast anställd däremot. Vet inte om jag kan vända mig till banken ännu, måste man ha vart heltidare något år för och få lån? Kan tilläggas att jag inte har några betalningsanmärkningar..
Nej, det räcker med att du har en fast anställning.
Citera
2016-09-25, 17:10
Medlem
Jag har inget svar på din fråga, utan ville bara uppmana dig att återkomma i tråden sedan när du fått veta vad du får låna o till vilka villkor. Det skulle vara lärorikt o vänligt av dig.
Citera
2016-09-25, 17:20
Medlem
Diablo1118s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ParisSaintGermain
Funderar på och köpa en lägenhet i början av 2017 och skulle behöva ta lån från banken. Under 2016 har jag en inkomst på ca 400.000 SEK brutto. Dock har jag inte varit fast anställd under halva året utan då var jag endast extraanställd. Sedan 1 Juli är jag fast anställd däremot. Vet inte om jag kan vända mig till banken ännu, måste man ha vart heltidare något år för och få lån? Kan tilläggas att jag inte har några betalningsanmärkningar..

Det beror på hur din ekonomi ser ut för övrigt och hur mycket pengar du ska låna samt vilka kostnader det nya bostadsköpet innebär.

Att du inte var tillsvidare innan spelar sannolikt ingen roll så länge du har inkomst.

Att du kan låna innebär sen inte att banken tillåter vilket lån som helst. Tidigare har jag hört att de vill att man ska ha 10K kvar av sin inkomst varje månad efter det att alla räkningar är betalda men jag har själv aldrig haft den diskussionen när jag tagit lån.
Citera
2016-09-25, 17:30
Banken gör alltid en individuell bedömning. Om du har dom inkomsterna som du säger och har en ren historia så ser jag inget problem med din låneansökan.

Senast i torsdags ringde ett företag till mig och undrade om jag var intressad av lån. Tackade nej.
Citera
2016-09-25, 20:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lunkan99
Banken gör alltid en individuell bedömning. Om du har dom inkomsterna som du säger och har en ren historia så ser jag inget problem med din låneansökan.

Senast i torsdags ringde ett företag till mig och undrade om jag var intressad av lån. Tackade nej.
så kan du väl inte svara? Om han har 400 000 kronor i årsinkomst och vill låna till ett hus som kostar 4 mille får han inte lån om han bara kan betala 15% kontant. För att kunna besvara TS frågeställning krävs det att han informerar om hur mycket bostaden ska kosta
Citera
2016-09-25, 20:30
Citat:
Ursprungligen postat av rattvisaebra
så kan du väl inte svara? Om han har 400 000 kronor i årsinkomst och vill låna till ett hus som kostar 4 mille får han inte lån om han bara kan betala 15% kontant. För att kunna besvara TS frågeställning krävs det att han informerar om hur mycket bostaden ska kosta

Nu var det inte hus utan lägenhet som TS är ute efter men för övrigt har vi rätt båda två förutom din summa på 4M.
Citera
2016-09-25, 21:12
Medlem
Spaders avatar
Ansök om bolånelöfte?
Går att göra via formulär på bankens webplats - såvida det är en riktig bank och inget skit såsom Marginalen Bank.

Gällande anställningen: Det viktiga är att du är anställd NU, och att denna situation är tryggad inom den närmsta tiden (du får inget banklån med bara en provanställning såvida du inte är välbärgad). Banken skiter i om du har jobbat halvtid, heltid eller dubbelt tidigare - det enda dom bryr sig om är vad du tjänar nu, att arbetet är fast, att du inte har betalningsanmärkningar och att din ekonomi är god (dvs du klarar av en räntehöjning).
Citera
2016-09-25, 22:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rattvisaebra

Kanske borde nämnt det tidigare. Men bostaden kommer ligger på ca 2.2M och jag kan gå in med 3-400k i kontantinsats. Dvs jag betalar ca 15-20% av priset med egen insats.
Citera
2016-09-25, 22:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Spader
Ansök om bolånelöfte?
Går att göra via formulär på bankens webplats - såvida det är en riktig bank och inget skit såsom Marginalen Bank.

Gällande anställningen: Det viktiga är att du är anställd NU, och att denna situation är tryggad inom den närmsta tiden (du får inget banklån med bara en provanställning såvida du inte är välbärgad). Banken skiter i om du har jobbat halvtid, heltid eller dubbelt tidigare - det enda dom bryr sig om är vad du tjänar nu, att arbetet är fast, att du inte har betalningsanmärkningar och att din ekonomi är god (dvs du klarar av en räntehöjning).

Tack för svaret. Skall kolla upp det här med bolånelöfte snarast.
Citera
2016-09-25, 22:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Redwoodmarin
Jag har inget svar på din fråga, utan ville bara uppmana dig att återkomma i tråden sedan när du fått veta vad du får låna o till vilka villkor. Det skulle vara lärorikt o vänligt av dig.

Återkommer till dig när jag fått besked
Citera
2016-09-26, 12:37
Medlem
dumbuks avatar
Många som svamlar här ser jag,

Svaret är Ja, du får ett lån på 1.8M (Du betalar ca 400K själv) med tanke på att du kunnat spara till insatsen så antar jag per automatik att du har helt ok koll på din ekonomi.

Med din brutto inkomst så kan du nog låna upp till 2M sedan kan vi börja prata om att det kan hacka sig fram.

Har själv varit i din sitts, med din inkomst och exakt den lägenhetssumman och det gick smooth.

Lycka till!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in