Citat:
Ursprungligen postat av
gurkmajja
Har det uppmätts 1,1 promille omkring en timme efter bilfärden och du har druckit under denna timme borde det vara ganska lätt. Den straffrättsliga principen in dubio mitius (vid tvivelsmål det mildare) kräver att åklagaren kan bevisa att du hade en promillehalt på 1,0 eller över vid den tidpunkt då du körde för att du ska kunna dömas för grovt brott.
Att du har kört berusad bör du givetvis dömas för tycker jag personligen, men det är likväl viktigt att du inte döms för grovt rattfylleri på bristfällig bevisning om detta.
Nu har åklagaren gjort en såkallad yrkande angående målet, dvs. gjort ändringar efter vad jag uppgett. Då det i första förundersökningen stog att jag hade en öl i handen kunde de ej utesluta eftersupning, och jag blev därför inkallad för ett nytt förhör, där jag nämnde att jag druckit runt 4 till 5 öl efter färden. Detta motsvarade ca 0,8 promille, och dom fick då ner promillehalten till 0,27. Nu kan jag ringa till TR och erkänna brottet, eller uppge vittnen för brottet som senare blir kallad till förhandling.
Jag är tidigare ostraffad. Kommer jag bli dömd på 0,27 promille, eller kommer det bli en varning och lite böter? Vad tror du?