Citat:
Ursprungligen postat av
Tsanwhalar
Hej!
Jag ska in i rätten nu om ca 2 veckor. Alltså början av december. Hoppas på att domaren är givmild innan jul och vill ge mig en bra julklapp och frikänna mig, men oddsen är nog väldigt liten.
Iallafall, har skrivit en hel del trådar innan ang samma situation, men känner att jag startar en ny tråd för att få svar på en ny fråga, samt spekulera om metoder i rättegång.
Jag har som sagt erkänt i polisförhör efter att blivit lite pressad utav polisen. Jag var mycket berusad under förhöret och minns knappt hälften av vad jag erkänt. Jag försökte ringa till polisen och bli delgiven i förundersökningen, men där av dom inte kunde lämna information via telefon pga sekretess.
Har alltså inte blivit delgiven trotts att polisen skrivit att jag blivit delgiven i förundersökningen.
Jag funderar helt på att neka till brottet i rätten, om den möjligheten finns, men jag är orolig över om det blir värre om de hittar tydliga bevis.
bevis som står på pappret är ett vittne, samt förundersökning. Om dom enbart utgår från förundersökning och vittnet påstår att han inte minns nåt utav händelsen, och jag nekar bör det väl inte gå att döma
Du kan givetvis neka i rätten även om du har erkänt i förhör men se till att ha en rimlig förklaring.
Jag själv har sagt att jag erkände i förhör för att skydda en kompis och det gick bra, så det kan ju funka beroende på vad det är för brott. Utnyttja att dom förhörde dig när du var packad så mycket du kan. Det blir inte värre av att ändra historia om du blir dömd.
Jag tror inte att du ska hoppas på att få gå fri som "julklapp" eller liknande...
Förresten så får väl inte polisen hålla förhör med en misstänkt som är för full/påverkad, så det kan ju vara en bra början?
En till edit..
Efter lite sök verkar det som att polisen får hålla förhör med onyktra personer men det väger inte lika tungt som om du hade varit nykter.
Om du var full när brottet ägde rum så säger du bara att du inte minns för du var för full.